AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Sportiga däck?
plaxan
Alfista

Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-16 kl 22:57
Sportiga däck?

Numera beskrivs ju däck i termer av rullmotstånd och buller, och i tester talar med om grepp i vått och i torrt. Men om man är mer intresserad av hur däcket fungerar vid hårdare körning, t ex på bana, vilka parametrar ska man titta på då?

Jag ska inte köpa R-däck, så sådana behöver vi inte diskutera. Däremot så finns det ju däck som har begreppet "sport" i sin beteckning (t ex Vredestein spotrack). Ska man tro på det, eller är det bara för att det låter fränt?

Till saken hör att jag planerar att köpa däck av original standarddimension till 75:an, dvs 195/60-14, så utbudet är ganska begränsat. Men det finns t ex av märkena Kuhmo, Hankook, Toyo, Nexen, Yokohama, Falken m fl. Är det något särskilt av dessa eller som kan rekommenderas, eller direkt avrådas från?

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2018-4-17 kl 07:56

Kolla på Rejsa.nu där finns ett forum just för däck. Det börjar som du säger komma en del sportigare gatdäck som inte riktigt är R-däck och de börjar tydligen bli riktigt bra. En hel del som kör med dessa istället för r-däck för att slippa byta mellan gata och bana.

Har själv kört Bridgestone Potenza Adrenalina på min 166 V6 som jag var väldigt nöjd med. Är väl ett gatdäck med sportiga ambitioner. Betydligt stabilare stommar än vanliga gatdäck till exempel. Jag körde 18" på den och inte 14" iofs.

Gustav CAR nr: 5348
Nu en Giulia!
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Litto
Alfista

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-17 kl 07:59

Det finns nog inget samband mellan namnet på däcket och egenskaperna, tyvärr. Kolla in däcktester och dra egna slutsatser. Jag kollar även på de uppgifter som numera finns angivna för varje däck, tex ljud, våtegenskaper. Numera finns det även ett begrepp som används som du kanske kan ha lite nytta av, treadwear, det ska ange slitaget och livslängden på ett visst däck. R-däck har lågt tw, neråt 60. Ett vanligt gatdäck kan ha 200-400 eller mer. Skalan går till 700 tror jag. Så skulle jag gå för ett däck mer grepp skulle kolla efter lågt tw. Tyvärr verkar det vara lite upp till varje tillverkare hur man mäter och anger detta så det går inte säkert att jämföra det mellan olika märken. Tw anges inte på lappen på däcken men där finns det en skala med bränsleförbrukning, typ.

Men i slutändan är det nog ändå så att man får vad man betalar för...

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
GTV -75 reservdelsbil
plaxan
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-17 kl 16:35

Det verkar inte finnas några specifikt sportiga däck i min dimension. Alla har belastningsindex 86 och hastighetsindex H, faktorer som ,om de är högre, kan indikera ett styvare däck.

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2018-4-18 kl 19:56

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Det verkar inte finnas några specifikt sportiga däck i min dimension. Alla har belastningsindex 86 och hastighetsindex H, faktorer som ,om de är högre, kan indikera ett styvare däck.

60-profil på 14” betraktas väl nuförtiden nästan som komfortdäck, så tillverkarna har sannolikt anpassat utbudet efter det.

Jag har 205/50R16 på GTV6:an, funkar utmärkt för mig.:yes:

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Enell
Alfista

Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-18 kl 21:40

Nog inte så enkelt i 14”. Gjorde ett hyfsat noggrant eftersök till min Bertone för något år sedan.
Letar ersättning till mina Yokohama 539 (?) i 185/60 14”.
Lyckades inte alls, finns helt enkelt bara däck typ ”japansk småbil utan ambitioner” i dom storlekarna.
Fick ge upp och börja leta fälgar i 15” för att kunna hitta lämpliga däck. Då fick jag istället problemet att rullomkretsen blir för låg. Det beror på att den här kategorin däck vi söker har för låg profil. För att det skall se lite hyfs ut på min bil vill jag i alla fall ha lite gummi kvar. Jag kan tillägga att jag fortfarande inte löst problemet, hittar helt enkelt inte passande fälgar i 15” till rimliga pengar.
På min 75:a hade jag Momo Star och 205/50 15”. Såg bra ut och funkade bra. I den dimensionen finns det lämpliga däck.

Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Litto
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-19 kl 07:34

Något att kolla på, om man siktar på däck med lite mer sidogrepp, är att välja mönster med lite sajpning i klackarna. Alltså mer homogena klackar som inte är skurna. Kolla in mönster på r-däcken. Ju mer sajpning desto lättare går de varma vid aktiv körning. Det är inte riktigt så enkelt, gummiblandning och annat påverkar också, men i alla fall.

Googlade lite snabbt på 195/60-14 och kollar du på bilder så finns det ett par däck som i alla fall SER intressanta ut. Ett Falken Azenis, som nästan ser ut som ett r-däck, och ett Bridgestone Potenza G3.

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
plaxan
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-19 kl 16:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

Googlade lite snabbt på 195/60-14 och kollar du på bilder så finns det ett par däck som i alla fall SER intressanta ut. Ett Falken Azenis, som nästan ser ut som ett r-däck, och ett Bridgestone Potenza G3.
Hos vilka leverantörer hittade du dem?

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Litto
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-4-20 kl 08:19

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

Hos vilka leverantörer hittade du dem?

Såg bara bilderna på däck som såg intressanta ut. Kollade aldrig efter leverantörer.

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil

Upp till toppen