AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Byte voltregulator på generator 156/147/GT
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5685
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Online

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-5-25 kl 11:01
Byte voltregulator på generator 156/147/GT


Laddar inte som den ska? Drar ur batteriet?

Eftersom att generatorn sitter så fruktansvärt dåligt till på dessa bilar går den med möda att lossa men inte att plocka bort ur bilen. Såvida man inte vill plocka ner hela främre subframe och dela på spindelleder och annat roligt.

Däremot är det ofta regulatorn som har gett upp och då går det att laga utan att plocka bort generatorn.

I följande tråd finns bilder och bra tips om vilka steg som behövs göras:

http://www.alfabb.com/bb/forums/production-alfas-1992-2016-c...

Sammanfattat kan man säga så här:
1. Bort med plastskyddet under motorn.
2. Bort med höger framhjul
3. Bort med täckkåpan för multiremmen, bänd undan spännaren och lossa remmen.
4. Lossa fästet för styrservorören som går upp mot generatorn
5. Plocka bort oljefiltret så att du kommer åt generatorn.
6. Lossa den lilla sladden i nederkant med en lång 8mm hylsa. Gängorna sticker ut så mycket att en vanlig kort hylsa räcker inte. Många små förlängare så kan du nå skruven genom att sticka in förlängarna mellan styrservorören 25cm upp till lilla muttern.
7. Lossa de två muttrarna mitt på generatorns baksida. Den nedre är en 15mm men muttern är tunn och har rundad utsida så de flesta verktyg slinter. En fullkomligt fantastisk konstruktion så ha en arsenal av 15mm av olika slag så kanske någon biter sig fast bra. Den övre muttern är en 13mm och när den är lossad kan tjocka sladden till generatorn lossas. Innanför finns nu på samma plats ytterliggare en 13mm mutter. Bort med den.
8. Nu sitter täckkåpan på baksidan av generatorn bara med en philips krysspårsskruv. Låt den vara så länge för du kommer inte åt den.
9. Först måste dock löphjulet för multiremmen lossas då det är i vägen.
10. Lossa de två 13mm som håller generatorn på plats. Den övre går dock bara att dra ur efter att man satt en domkraft under oljetråget och tryckt upp motorn ett par tre cm.

Nu är generatorn lös. Fast den sitter som berget fortfarande - ta lämplig övertalarmojäng ex. kofot och lossa den från där den sitter.
Nu kommer nästa fas.
1. Snurra runt generatorn tills dess baksida vetter mot hjulhuset och lossa den krysspårsskruv som håller kvar täckkåpan.
2. Lossa tre skruvar som håller regulatorn på plats. (2 övre, en nedre) notera olika längd.
3. Dra ut regulatorn åt sidan och montera den nya.
4. Återmontera! :thumbsup:
Regulatorer som passar ska tydligen vara alla följande:
En original Bosch kostar då bara ca 500kr!
F00M 144 189
F00M 145 232
F00M 145 243
F00M 145 252
F00M 145 270
F00M 145 674

797B1B2A-7B72-4074-A00D-ACDAA768A95A.jpeg - 1.6MB8672836D-B440-48D3-AD81-7A839F3BD5F1.jpeg - 2.2MBD61FB961-5B14-4612-B9B7-1B3FF1D7E230.jpeg - 1.9MB




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5685
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Online

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-5-25 kl 11:26


Tidsåtgång för mig var ca:
3h för pallbockar, skyddsplast under motor, filter, lossa allt bak på generatorn, tömma olja då jag byter samtidigt.
4h för att få loss generator, få ner den samt byta regulator inför återmontering.
3h för att få tillbaka allt igen.

1.5h går att kapa om man vet att man behöver långa, djupa hylsor och kan arbetsordningen.
:smash:




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 143
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-5-25 kl 22:53


Bra guide! Men jag måste plocka ur generatorn (skurit), skall prova i helgen...har inte svurit på hela veckan för att lösa detta.



Tommy
AR 156 2,0 TS -99
AR 156 2,0 TS SW -99
AR 156 2,0 JTS -04
AR 147 1,6 TS -01
AR 166 3,0 V6 -99
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69
Lotus super seven S4 -70
2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5685
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Online

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-5-26 kl 00:32


Det ska gå att få ut den på 166 via hjulhuset genom att lossa ett stag eller två. Mycket bättre än 156/147/GT där allt är i vägen.



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 143
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-6-5 kl 22:53


Har gjort det på 166:an, nu är det så illa att det är på 156 JTS:en. Trial & error, 166:an snart klar så då blir det mjältbrandsmek på nämnda 156:a. Fixar jag det utan vinkelslip så blir det en FAQ.



Tommy
AR 156 2,0 TS -99
AR 156 2,0 TS SW -99
AR 156 2,0 JTS -04
AR 147 1,6 TS -01
AR 166 3,0 V6 -99
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69
Lotus super seven S4 -70
2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
Thread Moved
2018-10-2 kl 20:18

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 81.8% - SQL: 18.2%]