Pages:
1
2 |
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Rikards bruksbilar Opel Vivaro BMW 523
Jag har pratat om att skaffa en racebuss till grabbens kartingtävlande i en massa år och förra tisdagen gjorde jag slag i saken och köpte en Opel
Vivaro. Jag kanske blir förlåten att jag skriver här om den eftersom den var koncernsyskon med Alfa Romeo när den byggdes.
Den har en 2 liters diesel på 114 hkr och 290 Nm. Den är tresitsig med långa skåpet och som den är så rymmer vi allt vi behöver ha med oss men det
skulle vara bättre att bygga ramper eller en platå eller nåt för att kunna styra karten rakt in i bussen. Under det skulle man kunna bygga smarta fack
för verktygslådor, reservdelar, miljömattor, bränsledunkar osv. Brorsan föreslog att man skulle göra verktygstavlor på insidan bakdörrarna för då blir
det smidigt när man åker och tränar på hemmabanan, lite besvärligare blir att plocka ner alla verktyg för att ta med in tältet på tävlingarna. Nedan
ser ni en proffsbyggd buss men som jag tror inte kommer rymma stora kartar som är upp till 140 cm breda.
Jag har så klart kollat vad det skulle kosta att sänka, trimma och dekala den men det borde jag stå över.
Jag köpte den till bra pris eftersom den har större ett fel; den går ojämnt mellan 1800 och 2400 varv/min. Förra ägaren hade fått diagnosticerat att
det är en spridare som gör det. Spridaren sitter också fast. Jag har googlat och det finns en massa tricks för att få lös spridare men jag tycker att
en spridare borde ge symptom över större register. Den har dragit ca 0,8 l/mil.
Benny och jag har kollat upp varför AC:n inte ger kyla och det är hål i kondensorn. Annars så klarade den SBP - UA i torsdags.
[Ändrad 2020-1-25 av NZORIKKO]
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
sätt skjutbara ramper för hjulen på vardera sidan med samma höjd som kartvagnen så man enkelt kan rulla in/ut karten. sedan lastar man grejor under
den. bygg i 18 mm formplyfa eller björkplywood.
|
|
Litto
Alfa-freak
br>
Inlägg: 623
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
När jag åkte superkart hade jag en likadan, fast Nissan, de sista åren jag rejsade. Körde med ramper och anpassade höjden på kartvagnen så att karten
stod kvar på vagnen när jag rullade in den i skåpet. Sen kunde man lasta massor under i stället för runt om och uppepå. Det var bekvämt att ha karten
på vagnen hela tiden. Mycket lättare att rulla och hantera och den stod redan på vagnen när man rullade ut den ur bilen.
Tyckte det var en perfekt lösning när jag såg många andra packa sina bilar...
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Jag har sett de som kör in vagnen med karten på men i så fall måste jag bygga en stadigare vagn.
En i klubben har bygg som fyra stativ i hörnen på lastutrymmet där han kan välja olika höjder på ramperna beroende på hur mycket utrustning han har
med sig.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Nu har vi börjat bygga. Om vi ska kunna skjuta in karten rakt in måste vi höja mekvagnen med 15 cm och det blir för högt och vingligt. Men vi har
byggt lådor över hjulhusen som är lika långa som hjulbasen och nog breda för att klara skillnaden i spårvidd fram och bak på karten. Då blir det en
stor yta under karten och lådorna där vi kan lasta utrustning som hålls på plats under karten. Vi bygger billigt och använder det vi har hemma som
resterna av ett laminatgolv och 45x45 mm regel. Sen får vi se vart vi landar.
PS Varför syns inte denna tråd i listan till vänster? DS
[Ändrad 2018-6-12 av NZORIKKO]
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Inlägg: 3344
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Offtopic syns inte i den listan. Finns nog någon tanke bakom det.
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Utan bilder har det inte hänt :-)
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Första testkörningen
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Kompletterat med hyllor för tex däck och spoilers.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
blompa
Alfa-freak
br>
Inlägg: 775
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Ser skitbra ut!
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Nu har vi varit på andra tävlingen med Vivaron och det är sååååå mycket smidigare än släp.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Häromkvällen när vi lastade bussen inför klubbavslutningen var det skumt ljus så den annars silverfärgade lacken kändes grön.
Än en gång känner jag mig supernöjd att jag köpt den. Den steg i rankingen hos Benny också tror jag eftersom den fick agera dragbil när vi ställde
undan min 166:a för två veckor sen. Vi har kört nästan 300 mil med den och den har dragit 0.8 i snitt. Synd bara att skatten är ganska hög. Just
därför kanske jag ställer av den också nu när kartingsäsongen börjar ta slut.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Jag har fått tag på ett ställe att vinterförvara Vivaron. Tyvärr är det kallt. Kan jag ta ur batteriet utan att allt låser sig och kräver en massa
koder och återställande till våren?
[Ändrad 2018-10-27 av NZORIKKO]
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Det blir inga felkoder av att demontera ett batteri under vintern och sedan skruva tillbaka till våren. Är bilen strömlös händer absolut ingenting.
Däremot av man försöker starta eller kör omkring med VÄLDIGT dåligt batteri och dåligt generator samtidigt så spänningen varierar ordentligt.
Vanligt är att bilar står flera månader (tex i saluhallar) moderna bilar drar ju rätt mycket även när dom inte används. Och till slut är batteriet så
urladdat att när man då försöker starta så blir det knas i signalerna från givarna.
Ev. kod till stereon kan dock behövas matas in på nytt.
|
|
NZORIKKO
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3112
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline
Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter
|
|
Nu är bussen vinterförvarad. Eftersom det inte är uppvärmt kopplade jag bort batteriet och tog med det hem till värmen i garaget. Hoppas allt funkar
som det ska till våren.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
|
|
Pages:
1
2 |