AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 116 Backspärr
patjo
AP's paragrafryttare

Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2018-7-4 kl 22:41
116 Backspärr

Jag har två 116-lådor, den ena "proffsrenoverad", den andra var jag själv i och bytte synkringar i för några år sedan. Det de nu har gemensamt är att backspärren är ur funktion på båda, förmodligen felmonterad. Jag demonterade inte backspärren i lådan jag var i så jag vill utgå från att de sitter rätt men att nåt hamnade fel i återmonteringen av själva växellådan.

Så hur orienteras bitarna rätt? Bilderna i verkstadsmanualen ger mig inte nödvändiga ledtrådar.

interlock.png - 22kB

Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
Alfa-freak

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-7-7 kl 19:40

Vill minnas att det finns en detalj till som ej visas på bilden ,"interlock" förhindrar att 2 växlar kan läggas i samtidigt .Vad är problem du upplever när du kör?

Björn Hedberg medlem i CAR
HEDBERG
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-7-7 kl 19:42

En plunger / kula i ett spår med fjäder är vad jag ser framför mig ,var ett tag sedan jag rotade i lådan

patjo
AP's paragrafryttare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-7-8 kl 00:25

Det upplevda problemet är att det borstas tänder när jag glömmer att det inte finns någon sjätte växel eller när fjärde spelar svårflirtad. Det går bättre nu när jag inte har någon annan bil med 6 manuella växlar.

Som jag minns det från när jag var i lådan så kan del 3 och/eller 4 rotera runt axeln på del 2. Min teori är att deras orientering vid återmontering är kritisk. Kulor med fjäder håller reda på samtida växlar och sitter i biten mellan fram och bakhalvan.

Patrik Johansson
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2018-7-8 kl 08:51

Jag kanske är ute & cyklar... men jag upplevde aldrig någon form av backspärr
på mina 116-bilar? En backspärr är väl när du måste trycka spaken typ neråt eller lyfta "en ring" runt spaken, eller fins det automatiska?
Däremot finns det väl en kula med fjäder som ska hålla backen på plats när den är ilagd.
Jag hade problem med den?? på en av mina gtv:er. Fick hålla fast spaken hårt i backläget vid backning. Annars hoppa den ut.

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
HEDBERG
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-7-8 kl 10:01

Aha det är det menar ,jag är ganska övertygad om att det går att föra spaken mot backen vid färd framåt både på min gtv6 och frugans 75a , spaken vill dock gå rakt bakåt framför att vilja mot backen, jag skulle säga att ett kass länkage av den nyare versionen skulle kunna vara orsaken.Jag kör med den gamla stela på gtvn med långa slag och upplever inte att där är risk för att lägga i backen oavsiktligt

HEDBERG
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-7-8 kl 10:43

Fenomenet att behöva hålla backen uppkommer när dreven blivit koniska (tänderna ser ut som en yxa)då tvingar de isär från varandra vid pådrag .

patjo
AP's paragrafryttare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-7-8 kl 11:41

http://www.thesimp.org/workshopmanual_75/Group%2013%20Gearbo...

Enligt den länkens inledande text ska mekanismen förhindra att växelspaken förs från femman till backläge. På sidor 13, 14 och 15 beskrivs de fjädrar och kulor som håller växellägena och de spärrar som förhindrar att flera växlar läggs i samtidigt. Sida 31 visar bilden från trådstarten.

Jag vill minnas att innan jag var i lådan och grejade så gick det inte att lägga i backen om bilen rullade framåt, dessutom att man inte fick vara för snabb, som om även ingående axel var tvungen att hinna stanna. Det var 2011 så minnet kan ju säkert spela mig ett spratt också. Men det är rätt att det inte finns några ringar, knappar, eller lustiga handgrepp att greja med.

Patrik Johansson
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-7-8 kl 23:10

På de två lådor som hann sitta i min gtv fanns ingen tillstymmelse till spärrfunktion. Den första lådan hade visserligen inge stnkning på ettan, tvåan, trean, lite fyran så den är inget praktexemplar att jämföra med men den andra lådan var ju rätt fin och där misslyckades jag som tur var med att lägga i Räseväxeln någon gång när jag just klivit ur många mil av sexväxlat och hoppade in i gtvn utan att tänka mig för.

Nej jag minns inte att det finns någon spärrmekanism alls.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning

Upp till toppen