AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Hjälp i kamaxeldjungeln
peral
Junior Alfista
**

Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-5 kl 21:50
Hjälp i kamaxeldjungeln

Det här är en återpostning från CARs forum. Även om jag antar att många besöker båda forumen så hoppas på bättre lycka här.

Jag har planer på att renovera och trimma en 2-liters nord-motor till min Alfetta GTV 1984. 

Tanken är att få till en körbar gatmotor på ca 150 hk, enligt idéer i Jim Ks bok och ett stort antal trådar här. Efter allmän översyn och renovering, vad jag hoppas ska ge mig det är:
1) högre komp (~10,5:1)
2) Kamaxlar med bla större lyft (~12mm?)
3) Sportavgassytem
4) Ombestyckade förgasare (40-or). 

Nu till min fråga: Är det någon som har bra erfarenhet av kamaxlar, och leverantör av dessa, som skulle passa det här projektet? CB är ju välkända, men jag har läst många nyare trådar om att deras profiler är ålderdomliga, och att det idag skulle finnas bättre alternativ. Är det någon som har bra information om det här? Tips om bra leverantörer mottas tacksamt!

Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
Alfa-freak

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-6 kl 19:08

Jag tänker så här ,du ska renovera och köra på gata , vridmoment framför Hk ,därav ta kamaxel bytet sist och köp ett kitt med högkompkolvar och foder till dessa + gå upp i storlek på huvud munstyckena i dina förgasare . går bilen bättre med lite choke varm så öka vidare i storlek.

Björn Hedberg medlem i CAR
peral
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-6 kl 22:43

Tack för input. Apropå komp, så är en fundering att ordna bättre komp genom planing av toppen, vilket ändå lär behövas vid topprenoveringen. Kanske behöver man inte investera i nya kolvar då. Är det rätt tänkt?

Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
HEDBERG
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-7 kl 06:19

Rätt tänkt är nog att skruva isär och mäta upp allt innan beslut och därefter göra en kalkyl på kostnaden , även om det låter tråkigt:-)

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-8-7 kl 07:51

10.5 högkompskolvar
Colombo Bariani cb47 (10.9) kamaxlar
Ombestyckade dcoe 40
Originalgrenrör
Planad topp (troligen två ggr)
Lätt portad och matchad
Hårdare ventilfjädrar men original storlek

Den bänkade jag på 156hk/6800rpm, ca 180Nm.
Vi gick ner något i luftmunstycke och landade på beräknade 153.8hk vid 6200rpm och snällare effektkurva.

Det var en väldigt snäll bruksmotor med bra spott över 4000rpm

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
peral
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-7 kl 14:56

Fredrik, din spec låter väldigt likt det jag tänkt mig. Vad kul att du bänkat lite drygt den effektsiffra jag är ute efter!

Jag ser att du inte har kammar med fullt så mycket lyft som 12 mm. Har du en väl genomtänkt strategi bakom ditt val? På vilket sätt skulle olika lyft påverka motorn karaktär med samma duration och överlapp?

Genomgång av motorn är planerad. Just nu försöker jag samla information så jag kan lägga upp en vettig plan för arbetet.

Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
HEDBERG
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-7 kl 18:28

Höga lyft är bra så länge det inte tar i kolvarna:-) ger vridmoment om det är snäll duration , kan krävas att man gör frigång för kammnockarna så de inte tar i huset .

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-7 kl 22:57

Det låg så mycket tanke bakom valet som att jag köpte den med de delarna ;)

Men! Jag ombestyckade förgasarna på rullande landsväg. Och iom det gick vi från en originalinställd trimmad 2.0 på 90hk på hjulen till att efter bestyckning ge 122hk på hjulen.

Efter det renoverade jag toppen, matchportade och ställde in allt och lite senare blev det ett Iresaextraktorgrenrör. Så en hel del var gjort redan innan men inget var justerat för de nya förutsättningarna - se till att du hittar en kunnig bänkare så att ni kan se vad ni behöver ändra med tändning och soppa. Jag hittade som sagt 30hk på hjulen!

Som Hedberg skriver är en fördel med majoriteten av trimkammar under 11mm lyft att de går fria från godset kring kamföljarbrunnarna medan kammar på ex. 12.0 kräver att man plockar ur ventilerna och slipar ner godset runt följarna så att kamnockarna går fria när de roterar. Inte svårt men man ska kanske inte ha tummen mitt i hand eller vara på pickalurven.. ;)

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-7 kl 22:58

Du som ser ut att bo i Linköping du borde ju haka på deras pizzaträffar och surra lite motorbygge och delar med HP och de andra.

Då håller du dig både ordentligt sysselsatt ocg kan mata i dig info i mängder ;)

Fredrik Assarsson.

peral
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-8 kl 11:58

När ämnet ändå är på tal, är det någon som vet om standardkolvar går fritt från en kam med 12 mm lyft? Och om den går fritt, hur mycket mån finns det för planing av toppen?

[Ändrad 2018-8-8 av peral]

Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Enell
Alfista

Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-11 kl 17:03

På min 2,0:a sitter CB, 292 gr, 12-lyft och Borgo 10,5 komp. Tror det är, eller i vart fall var, en vanlig setup på trimmade Nordmotorer.
Toppen är planad men inte i syfte att höja kompressionen.
När man planar toppen på en motor med hemisfäriska förbränningsrum och välvda kolvar måste man ha lite koll på mariginalen mellan kolven och toppen. Det minskar överraskande fort pga att ytterdiametern på toppens förbränningsrum minskar när man planar toppen.
Blev varse det på min numera avsomnade 1750-motor.
Om det går fritt mellan ventiler och kolv beror på hur du ställer kammarna för det är klart att en högre duration minskar spannet där man kan justera kammarna.

Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
peral
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-20 kl 22:27

Den motor som jag tänkte bygga på är från en Alfa 75 eller 90 från mitten av åttiotalet med motornummer AR06212*018232*.

Nu har jag lyft på ventilkåpan och börjar undersöka motorn. En sak jag direkt noterar är att insugskammen, som har VVT, har större kammar. Bascirkeln är 29,5 mm istället för avgaskammens 27,5 mm. Lyftet är 11,25 mm istället för 9 mm. Alla mått mätta med skjutmått, så det kan vara lite fel. Lagerdiametern och lagrens lägen ser samma ut.

Är det någon som har erfarenhet av att montera trimkammar, utan VVT tänker jag, i en sån här motor? Jag får olika besked av olika firmor. En del säger att det går bra, andra inte. Jag tänker att det borde gå bra, om man bara får tag på ett nytt drev till kammen, och kompenserar så ventilspelet blir rätt då bascirkeln nog är annorlunda på den nya insugskammen.

En sak som känns lite intressant är att Alfa verkar ha ökat lyftet en hel del på de här motorerna jämfört med tiden innan VVT. Trots det är den listade effekten inte större. Är det nån som har funderat på anledningen till det?

[Ändrad 2018-8-21 av peral]

kamaxlar.jpg - 153kB

Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
HEDBERG
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-24 kl 18:00

Jag sätter min peng på att det handlar om ökat vridmoment över låg/mellan register vilket betyder mer vardags snabb :-)

AndersH
Alfista

Registrerad: 2010-8-26
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-24 kl 19:05

Den stora anledningen till vvt var krav på avgaserna och lågfarts egenskaper
Du kan ta bort Vvt gå på vilka kammar du vill till nordmotor

Anders Hellberg
peral
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-8-24 kl 22:50

Tack för input. Bara för att jämföra med olika trimkammars profil så har jag gjort försök att mäta upp profilen på de kammar dom sitter i motorn. Är det någon som har gjort det på Alfas originalkammar och har facit? Vad är den typiska durationen vid 0,05" lyft? Jag kliar mig i huvudet när jag mäter upp ca 190 grader. Det låter för lite, men jag tror jag gjort rätt med indikatorklocka för lyft och graderad remskiva för vinkel.

Felet var min metod med indikatorklocka direkt på kamnocken. Tillbaka till garaget för att mäta rätt!

[Ändrad 2018-8-25 av peral]

[Ändrad 2018-8-27 av peral]

Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
 Pages:  1  2

Upp till toppen