AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Snabbfråga startmotor Busso
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-8 kl 20:01
Snabbfråga startmotor Busso


Har ett elfel i min 166 super 3.0-99:a som gör att 5A säkringen till relät för startmotorn går hela tiden med följd att bilen inte startar. Då det endast är en sladd som går från startmotorn till relät (den röd/svarta) tänkte jag sätta dit en annan ifall det är kortis på vägen.
Nu till frågan: Det går att komma åt startmotorns anslutningar underifrån om man får bort skyddsplåten för grenröret och har inoljade små barnhänder. Plåten sitter med två totalt oåtkomliga skruvar uppe vid grenröret. Finns det några knep eller behöver jag lyfta bort hela insuget??? :wall:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 576
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-9 kl 06:58


det blir inte lättare för att du tar bort insuget. startmotorn sitter inne bakom grenröret.
du bör komma åt kablarna , om inte så är det bort med grenröret som gäller.

går säkringen hela tiden eller bara när du ska starta bilen. ifall den går bara när du ska starta bilen kan det vara starten som är kass och därför går din säkring. då får du ändå ta ner grenröret för byte av starten.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
www.facebook.com/alfaromeo.oem.parts
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
www.hella-gutmann.dk
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-9 kl 08:25
Startmotor


Ja, du har troligtvis rätt. Därför ville jag testa med en annan kabel mellan startmotor och relä för att konstatera att startmotorn inte funkar eller att det är en kortis på kabeln. Då återstår bara frågan hur jag enklast kommer åt det bakre grenröret? Genom höger hjulhus? Underifrån? Ovanifrån?
Alla verkar vara lika besvärliga...
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 576
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-9 kl 10:17


underifrån. du måste ändå lossa avgasröret till det.



Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
www.facebook.com/alfaromeo.oem.parts
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
www.hella-gutmann.dk
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 143
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-9 kl 12:58


Jag lossade mitt ovanifrån, går ganska lätt när väl plenumet är borta.



Tommy
AR 156 2,0 TS -99
AR 156 2,0 TS SW -99
AR 156 2,0 JTS -04
AR 147 1,6 TS -01
AR 166 3,0 V6 -99
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69
Lotus super seven S4 -70
2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-10 kl 09:43


Tack för tipsen! Ska ta bort plenum och tests ovanifrån.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5683
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-8-10 kl 19:22


Lossa övre motorfästet så kan du vinkla motorn en lite slurk



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-10-27 kl 14:48


Tack för all tips! Nu är allt demonterat, kollat och återmonterat. Startmotorn går nu runt men bilen startar inte. CODE lampan släcks efter nån sekund så det verkar funka.
Säkringen(15A) till relät för startmotor går hela tiden direkt när jag slår på tändningen. Jag har testat de fyra stiften till relät individuellt och där ligger inte felet. Säkringen går ändå. Även när säkringen gått så går startmotorn runt men ingen tändning. Vad beror det på att säkringen går hela tiden? Kortslutning någonstans men var ska jag börja leta?
Har den säkringen någon betydelse för bränslestyrningen? Hittar ingen förklaring på eLearn. Är det två olika fel och var börjar jag felsökningen?
Koppla in ECUScan?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5683
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-10-27 kl 23:15


Vad har du gjort innan som föranlett problemet?

För min del small INJ maxisäkringen när jag klämde tändspolens kabel under plenumet så att den kortslöt. Skulle antagit att IGNsäkringen borde gått men icke, bara den för INJ.



[Edited on 2018-10-29 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-10-29 kl 21:41


Har bytt ECU fram å tillbaka några gånger tidigare under felsökningen. Körde FiatECUScan och fick felmeddelande på ingen signal från fuel injectors (vilken överraskning). Det blir att plocka ner ECUn, rengöra alla kontakter och på det igen.
Samtidigt försöka hitta kortisen som gör att startrelä säkringen går hela tiden.
Nån som har numret till Sherlock Holmes?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Lasse P
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 262
Registrerad: 2004-10-3
Befinner sig: Kalix
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-10-30 kl 23:26


Men är det en annan säkring som går nu, det var en 5A först? Den säkring som går nu kan ju inte mata mata relä för startmotorn iallafall. Nu kan inte jag 166orna men det brukar inte vara något relä som styr startmotorn, kabeln brukar gå direkt till solenioden.



Lars Persson
Kalix.
75 3,0. Alfetta 2,0. GTV 6. Sprint. 33qv. GTV 2.0. 155 v6. 155 TS. 33 sw.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 576
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-10-31 kl 08:05


Quote: Ursprugligen inlagt av Tomik  
Har bytt ECU fram å tillbaka några gånger tidigare under felsökningen. Körde FiatECUScan och fick felmeddelande på ingen signal från fuel injectors (vilken överraskning). Det blir att plocka ner ECUn, rengöra alla kontakter och på det igen.
Samtidigt försöka hitta kortisen som gör att startrelä säkringen går hela tiden.
Nån som har numret till Sherlock Holmes?



byte ecu . har du två olika som är till samma bil. du kan inte ta en ecu från en annan 166 och sätta i din utan att ha med nycklar. imobiliserbox osv. dom är knutna till varandra.

har en en email så kan jag skicka ett elschema över start och laddning.
ta bild på vilken säkring det är som går sönder hela tiden.
så ska jag se ifall jag kan skicka förklaring på vad den är till.

du kan maila mig på
rb@hella-gutmann.se





Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
www.facebook.com/alfaromeo.oem.parts
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
www.hella-gutmann.dk
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1280
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2018-10-31 kl 08:11


Håller med Lasse, verkar lite mysko alltihop. Först går en 5A säkring för startrelä och sedan 15A säkring för starten. Men ändå snurrar startmotorn? 😊
I ett relä har du 2 kretsar. Manöverkretsen och själva reläkretsen som skickar ut strömmen.
Sitter säkringen på relät?
Då bör den skydda kortis på utgången 87, dvs kabeln som går till startmotorn enl din beskrivning. Då krävs också att relät är draget/aktiverat. Vad händer om du testar utan relä?
Går säkringen? Drar relät när du har nyckel i körläge, ej start?

Det känns som att jag lutar åt Fredriks teorier. Att nån kabel är klämd någonstans eller skadad.
INJ el IGN... Är nog inte så vanligt att nån komponent där går sönder och orsakar kortis. Lägger nog bara av istället.




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-10-31 kl 20:03


Jo, mysko är det. Enligt instruktionsboken ska startmotorrelät ha 15A men de som kan Busso säger 30A. Oavsett vilken jag prövar dock så ryker säkringen när jag slår på tändningen, men startmotorn fortsätter gå runt. Har också ersatt den rödsvarta sladden från solenoiden på startmotorn till relät med en annan sladd med brytare ifall det var kortis på vägen, men ingen förändringen när den var urkopplad förutom att startmotorn inte gick runt. Säkringen gick ändå.
Kortis är absolut det hetaste spåret. Det ska gå en blå sladd från tändningslåset till relät. Misstänkt no:1.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Tomik
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 102
Registrerad: 2015-8-3
Befinner sig: Öland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-11-5 kl 21:47


Mycket riktigt. Det är den ljusblå/svarta kabeln från tändningslåset som orsakar kortisen. Börjar misstänka att nånting har lossnat inne i tändningslåset/cylindern.
Övriga sladdar från tändningslåset är svart, röd och brun, har testat dessa separat och de fungerar som de ska. Imorgon ska jag mäta om den har spänning eller jordar.

Egentligen borde Alfa ha 95% miljöbilspremie, jag har t.ex. inte förorsakat några utsläpp på tre år..... :kulspruta:
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.0% - SQL: 17.0%]