AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Alfetta GTV Verde Oliva
Ola W
Junior Alfista
**

Registrerad: 2013-2-8
Befinner sig: Bollnäs
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-2-24 kl 17:38

Någon som sitter på 4 fräscha sådana här "koppar", eller vet vart det går att få skott på?
Sitter fastnitade på inre och yttre "hub" som skydd vid bakre hjullager.
Hur nödvändiga är dessa är kanske också en fråga...

20210221_171510.jpg - 37kB

Ola Wallberg
Autobianchi A112 -76 - Projekt med Alfa-boxer, kanske...
Alfa Romeo GT 1300 Junior -71
Tidigare:
Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 -80
Alfa Romeo 147 Selespeed
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ola W
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-23 kl 10:55

Det tog strax över tre år. Man är ingen snabbskruvare tydligen
Men nu är den ute på vägarna igen! :steering:
Det rullande projektet som gick bara några dagar och sedan blev stående i år. Bes ua i fredags.

Note-to-self - Alfettaskruvande 2018-2021

Front till bak:
-Nya inre lyktor (Kvar att montera)
-K-hämmare från GTV6 (dock verkar det vara lika dimension som redan satt på…), med poly i infästning mot kaross och nya bussningar mot länkarm.
-Monterat trågskydd.
-Modifierat casterstag till kulled, kit med fästplattor från EB Spares.
-Nedre och övre länkarmar blästrade och pulverlackade, nya lager nedre arm och poly i övre. Spindlar uppfräschade och målade, nya leder övre och undre samt styrleder och damasker.
-Nya hjullager samt hempulade mindre bromssköldar, primärt skydd hjullager.
-Begagnade Bilstein-dämpare med polyinfästning.
-Ny bränslepump och bränsleregulator/filter. Ny slang.
-Nya motorfästen x3.
-Begagnat extraktorgrenrör och hemmabyggt ”sportigare” helsystem bakåt från det. Något inspirerat av Jim Kartalamakis rekommendationer. Säg åt mig att köpa ett system istället för att bygga om jag nämner det igen i framtiden!!! Lärorikt men trångt, bökigt och lågt när man går upp i dimension.
-Kardan renoverad med nya hardys, bakre ledlager, mittlager. Bakre ledlager var inte något lager utan en bussning i aluminium (!!!?), kan undra om det var nöd från fabrik eller senare dålig nödlagning? Tapp på kardan som gått av där detta ”lager” satt nu lagats och svarvats för att montera ledlager.
-Torsionsstavar från GTV6, sänkt 20 mm. Poly i infästning för torsionsstavar. Allt uppfräschat och målat. Här blev det omjobb direkt då lite styvare stavar inte gav så mycket sänkning.
-Växellänkage uppfräschat och målat. Ny gummituta och en tillverkad plåt som värmesköld. Ny gummitätning mot växelspak/kupé.
-Träratt införskaffad, ska nog få en slipning och ett nytt lager lack innan montering.
-Tvärbalk de Dion blästrad och pulverlackerad. De Dion mm i hela bakvagnen uppfräschad och målad. Polybussningar i hela bakvagnen, fick tag på ett SZ-ledlager också men valde montera poly till slut.
-Ny handbromswire.
-Bättre begagnad kopplingskåpa med nya lager. (Den som i grunden gick i kras 2018-08-11…)
-Renoverad kopplingsslav och slang.
-Ny koppling + urtrampningslager. Några lager och tätningar i växellåda nya. Rejäl rengöring av hela växellådan. Nya växellådsfästen x3. Ny olja.
-Nya bromsskivor, renoverade ok med nya kolvar, nya belägg. Slang och rör delvis nya.
-Uppfräschade drivaxlar, rengjorda, målade och med nya damasker, knutar rengjorda och med nytt fett.
-Nya hjullager. Kåpor till lagerhub, omöjliga att få tag på, fick lösas hos det lokala plåtslageriet. Blev good-enough.
-Nya Bilstein och begagnade sänkfjädrar av okänt fabrikat och karaktär. Blev lite för lågt i min smak så där har jag redan bytt tillbaka till original.
-Begagnad tank från Holland som fräschats till och förhoppningsvis håller tätt. De andra två jag hade visade sig vara mer eller mindre slut efter blästring. Tank till GTV i bra skick växer inte på träd… Ny slang.
-Mindre uppfräschning undertill med bättring av skydd underrede lite här och där.
-Hjulinställning fram.
-Besiktning 2021-08-20 ua.

Nu är det bara resten kvar...
Eller ska man sälja och ta ett ordentligt krafttag med Bertonen?

20210822_194522.jpg - 3.4MB 20210820_135414.jpg - 161kB 20210724_165403.jpg - 168kB

Ola Wallberg
Tidigare:
Alfa Romeo 147 Selespeed
Goran_O
Alfista

Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-23 kl 13:35

Imponerande lista.:clap:
Behåll bilen. Du måste ha något att köra med medans du bygger Bertone.:yes:

Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2021-8-24 kl 06:04

Härligt! :beerchug:

Bra jobb tar tid, som en kompis alltid säger. Det var ju en gedigen arbetsorder du fått till, väl avvägd verkar det som också. Det där blir väl en väldigt mysig bil att åka omkring i?

Jag var inte riktigt med på det där med att du inte fick till sänkning med GTV6-stavarna. En av de fina grejorna med torsionsfjädring är ju att du kan justera ”rideheight” genom att vrida infästningarna i kaross och bärarm mot varandra genom att ”hoppa” i splinesen? Lite meckigt, men helt görbart. Om du sätter styvare stavar i samma läge som de gamla kommer bilen bli högre eftersom de inte fjädrar in lika mycket vid samma vikt.

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2021-8-25 kl 07:12

Härligt :beerchug:
Finjustera höjden nu bara så den sitter heeeelt rätt höjdmässigt och njut av bilen! Ta det fråm någon som saknat att köra gammelalfa under sin renovering att det hade varit kul att kunna köra 116 under tiden man bygger 105!

Höjdmässigt var jag väldigt nöjd med min gtv för den tog aldrig i marken. Den gick på gtv6 stavar fram och sänkning.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
AndersH
Alfa-freak

Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-25 kl 13:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Ola W  
Det tog strax över tre år. Man är ingen snabbskruvare tydligen
Men nu är den ute på vägarna igen! :steering:
Det rullande projektet som gick bara några dagar och sedan blev stående i år. Bes ua i fredags.

Note-to-self - Alfettaskruvande 2018-2021

Front till bak:
-Nya inre lyktor (Kvar att montera)
-K-hämmare från GTV6 (dock verkar det vara lika dimension som redan satt på…), med poly i infästning mot kaross och nya bussningar mot länkarm.
-Monterat trågskydd.
-Modifierat casterstag till kulled, kit med fästplattor från EB Spares.
-Nedre och övre länkarmar blästrade och pulverlackade, nya lager nedre arm och poly i övre. Spindlar uppfräschade och målade, nya leder övre och undre samt styrleder och damasker.
-Nya hjullager samt hempulade mindre bromssköldar, primärt skydd hjullager.
-Begagnade Bilstein-dämpare med polyinfästning.
-Ny bränslepump och bränsleregulator/filter. Ny slang.
-Nya motorfästen x3.
-Begagnat extraktorgrenrör och hemmabyggt ”sportigare” helsystem bakåt från det. Något inspirerat av Jim Kartalamakis rekommendationer. Säg åt mig att köpa ett system istället för att bygga om jag nämner det igen i framtiden!!! Lärorikt men trångt, bökigt och lågt när man går upp i dimension.
-Kardan renoverad med nya hardys, bakre ledlager, mittlager. Bakre ledlager var inte något lager utan en bussning i aluminium (!!!?), kan undra om det var nöd från fabrik eller senare dålig nödlagning? Tapp på kardan som gått av där detta ”lager” satt nu lagats och svarvats för att montera ledlager.
-Torsionsstavar från GTV6, sänkt 20 mm. Poly i infästning för torsionsstavar. Allt uppfräschat och målat. Här blev det omjobb direkt då lite styvare stavar inte gav så mycket sänkning.
-Växellänkage uppfräschat och målat. Ny gummituta och en tillverkad plåt som värmesköld. Ny gummitätning mot växelspak/kupé.
-Träratt införskaffad, ska nog få en slipning och ett nytt lager lack innan montering.
-Tvärbalk de Dion blästrad och pulverlackerad. De Dion mm i hela bakvagnen uppfräschad och målad. Polybussningar i hela bakvagnen, fick tag på ett SZ-ledlager också men valde montera poly till slut.
-Ny handbromswire.
-Bättre begagnad kopplingskåpa med nya lager. (Den som i grunden gick i kras 2018-08-11…)
-Renoverad kopplingsslav och slang.
-Ny koppling + urtrampningslager. Några lager och tätningar i växellåda nya. Rejäl rengöring av hela växellådan. Nya växellådsfästen x3. Ny olja.
-Nya bromsskivor, renoverade ok med nya kolvar, nya belägg. Slang och rör delvis nya.
-Uppfräschade drivaxlar, rengjorda, målade och med nya damasker, knutar rengjorda och med nytt fett.
-Nya hjullager. Kåpor till lagerhub, omöjliga att få tag på, fick lösas hos det lokala plåtslageriet. Blev good-enough.
-Nya Bilstein och begagnade sänkfjädrar av okänt fabrikat och karaktär. Blev lite för lågt i min smak så där har jag redan bytt tillbaka till original.
-Begagnad tank från Holland som fräschats till och förhoppningsvis håller tätt. De andra två jag hade visade sig vara mer eller mindre slut efter blästring. Tank till GTV i bra skick växer inte på träd… Ny slang.
-Mindre uppfräschning undertill med bättring av skydd underrede lite här och där.
-Hjulinställning fram.
-Besiktning 2021-08-20 ua.

Nu är det bara resten kvar...
Eller ska man sälja och ta ett ordentligt krafttag med Bertonen?

Bara o njuta nu:bananana:

Anders Hellberg
Ola W
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2021-8-26 kl 16:54

Tack hörni!
Apropå sänkningen. Sänkte med 20 mm utifrån original, mått från nedre bärarm till skärmkant som ref, när den stod på pallbocksvagnar och samtidigt som jag bytte till GTV6-stavar. När den sen kom ner på backen så blev det som sagt inte mycket skillnad iom att dessa stavar då är styvare och håller emot bilens vikt lite mer. Något jag alltså borde ha tänkt på och tagit till lite för. Dessutom gillade jag inte att den blev för låg bak med sänkfjädrar. Det åtgärdades därför ganska snabbt med att fräscha upp och montera tillbaka originalfjädrar bak. Gjorde även om sänkning fram vilket blev lite meckigt iom svårt att få nedre länkarm i tillräckligt låg/nedvinklad position då jag inte kunde/ville separera de nya kullederna från spindlar Men blev nöjd med "stance" till slut. Problemet nu är att det hembyggda avgassystemet hänger lite för lågt och tar i lite nu och då.

Ola Wallberg
Tidigare:
Alfa Romeo 147 Selespeed
Ola W
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2022-10-20 kl 12:19

Alfettan såld. Önskar ny ägare i Örebrotrakten lycka till i fortsatt förvaltning och förädling!

Ola Wallberg
Tidigare:
Alfa Romeo 147 Selespeed
 Pages:  1    3

Upp till toppen