AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  18
Författare: Ämne: Giulietta Sprint 750B -55, No 00367 - Resan mot sitt ursprungsskick -
bjorn55
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2018-8-14 kl 08:02
Giulietta Sprint 750B -55, No 00367 - Resan mot sitt ursprungsskick -



Börjar bli frestande att dra igång ett projekt igen, redo efter lite vila och uppgradering av garaget till 2.0
- Nu vinterbonat och försett med whiteboard :wink:

Plötsligt ringde telefonen i vintras, blev tillfrågad om att ta över en påbörjad Giulietta Sprint renovering.
En chans som man knappast kan säga nej till, en Sprint från -55 dyker inte upp var dag!
Inte utan att man känner ett visst ansvar som förpliktigar till resultat nära ursprungsskick..

Först lite historia:
Alfa Romeo Giulietta Sprint 750B premiärvisades 20:e april 1954 på bilsalongen i Turin.

Turin -54.jpg - 121kB

Succé direkt och orderböckerna fylldes snabbt. Dessvärre saknades produktionskapacitet och kapital för serieproduktion, så första 400-500(?) bilarna fick byggas för hand, fullskalig trämodell användes som mall för plåttillverkning i väntan på pressverktyg.

2011_-_ITALIA_-_Bertone_-_modello_(dima)_Alfa_Romeo_Giulietta_Sprint_1954_(2).JPG - 620kB


Kaross, inredning och lack utfördes av Bertone i Torino, därefter transport till Alfa Romeo Portello för installation av drivlina och slutmontering.

Bertone sprints resized.jpg - 84kB

bertonesprint.jpg - 72kB

Första seriebyggda bilarna började levereras i början på 1955.
Totalt producerades 1400st Sprint under 1955


#00367 rullade av produktionslinan 20/5 1955, levererades därefter till Bonniers Motor AB Stockholm 24/5.

alfa romeo 1956 GiuliettaSprint_Bonniers.jpg - 31kB


- 1:a registrering 27/6 -55 därefter 12 ägare innan avförd ur bilregistret 8/12 -64.
- Samtliga tidigare regbevis med ägaruppgifter finns bevarade!
- Bilen plockades ner av sista ägaren -65 (en känd Alfisti från Linköping, som dessvärre inte är med oss längre) och blev stående.
- 40år senare återupptogs arbetet, originalmotor samt även växellåda/bakaxel renoverades och bänktestades av samme man.
Med den vetskapen är det ingen direkt överdrift att påstå att drivlinan är i toppskick!
- Chassiet kolsyreblästrat och kaross delvis blästrad av nästa ägare (även han en känd Alfisti från Östergötland) och flertalet detaljer doppade i mirakelmedlet "strip all" (extremt effektivt sätt att avlägsna tjocka rostlagringar) samt en hel del detaljer helt iordninggjorda. Därefter åter vilande projekt..
- Bilen tämligen komplett och i förhållandevis bra skick.
- Plåtjobb finns, har varit med om en kollision hö fram, plåt mot motorrum inte direkt vacker..
- #00367 hade från början rattväxel, blev senare konverterad till golvväxel men skall nu återställas.


- Ursprungs data (inkl. motornummer) bekräftat av Alfa "Centro Documentazione", dessvärre originalkulör okänd.

Serienr AR1493-00367
Bertonenr 65361
Motornr AR1315-00400

002.jpg - 1.1MB

- Bilen är omlackad 2ggr, spår finns av tre olika kulörer,
- Inredning omklädd i tidigt skede, originalklädseln kvar, märkt med "Bertone-nummer" #361.
Första halvåret -55 tillverkades Sprintens inredning endast i ett utförande, blå/grå randigt tyg på dörrpaneler och stolar, kombinerat med dekor i vinyl.
Typisk inredning, tidig -55:

dsc06106 (1).jpg - 1.5MB


Följande karossfärger fanns valbara (Beige Banana först i dec-55 enl. "Centro Documentazione")

750 Sprint colours 1955 Page 1.jpg - 424kB

750 Sprint colours 1955 Page 2.jpg - 336kB


Fortsättning följer..




Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bjorn55
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2018-8-14 kl 08:19


Originalkulören är som sagt okänd, spår finns av en gul kulör som mer liknar en grundfärg, men under den hittar vi en grå grund.
"Centro Documentazione" tror att den ev. kan ha haft en custom color.


Sprint-1-2.jpg - 2.1MB


Därefter tidigt blivit omlackad till Alfa Rosso och fått svart inredning och senare under -60 talet fått en mellanblå kulör. Märkligt är att under den svarta klädseln finns det blå/grå originaltyget kvar matchat med brun vinyl. Baksidan på panelerna är märkta med korrekt Bertone nr (#361)

id-1-2.jpg - 1MB

id-1-3.jpg - 1.2MB


Stolarna har en unik grå klädsel med blå vinyl, ett tyg som officiellt inte fanns valbart.. Dessa är garanterat inte omklädda utan är alltså original! Observera att bottendelen på stolen har både blå vinyl och samma bruna som dörrpanelerna. Golv med svarta gummimattor och bruna ullmattor under. Mystiskt och rörigt är bara förnamnet!
Som någon sa, kan det ha varit en "prototyp version" av ny färgkombination som inte blev så lyckad och kanske därför har man hos Alfa lackat om bilen till Alfa Rosso innan leverans??!

Sprint_367_22.jpg - 1.2MB



Har varit i kontakt med ägaren som hade bilen 1960 som ganska bestämt hävdar att bilen inte varit omlackad sen den kom till Sverige, han var f.ö. tekniker och mycket bilintresserad, kunde bl.a. i detalj berätta om hur ventiljustering utfördes "först mäta ventilspel, lyfta bort kammarna, mäta bricktjocklekarna och kompensera mot teoretiskt ventilspel, sen skaffa nya brickor med rätt mått" "Du kanske vill se bild på hur bilen såg ut?" 15min senare (!!) kom ett mejl med den här bilden:

1960-2.jpg - 1.2MB

Minst sagt stolt ägare med blivande hustrun, snacka om tidstypisk bild!



Har även fått tag på en av dom sista ägarna (-64) som berättar att bilen då lackades blå och var konverterad till golvväxel, dessutom försedd med Nardi träratt (som han tyvärr tog med sig när bilen såldes..).

1965 såldes bilen till Harald Kronegård och blev avförd ur bilregistret. Därefter såld till Linköping.


Cirkeln är sluten :thumbsup:




Har funderat mycket runt ny kulör på bilen, bestämt att den nu kommer att lackas i AR-304 Azzuro Capri (Capri blue).
Varför?
- Kulören en av de allra tidigaste till Sprinten, en av de två prototypbilar som premiärvisades 1954 hade den färgen. Dessutom, i mitt tycke, perfekt matchning mot originalinredningens blå/grå-randiga tyg.


Giulietta Sprint 1955.JPG - 417kB


Så, då kör vi :yes:




Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GlasVimle
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1206
Registrerad: 2012-1-8
Befinner sig: Portugal
Medlemmen är Offline

Humör: Stillsamt

[*] Inlagd 2018-8-14 kl 09:22


med Tanke på förra renoveringen så förstår jag att dom kontaktade dig.
Ska bli spännande att följa din resa med denna speciella bil.




Roger Forsberg
Portugal, Ourique

Alfa Romeo Giulietta 1.6 Jtdm TCT Sport -19 Såld
Westfalia Columbus 641E -19 Såld
Frankia 840 GD -18 Såld
Alfa 33 16V -86 busbil Såld
GTV 916 3.0 24V -97 Såld
Giulia GTj 1600 -75 Såld
146 1.8 TS -00 Såld
MiTo 1.4 TB -11 Såld
GTV 916 2.0 TS -96 Såld
33 -87 Såld
CAR: 6788
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7378
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-8-14 kl 11:08


Ååååh! Mumsig!

Helt rätt val med ljusblå kulör och så bevarad inredning som möjligt. Tror att de bruna partierna kan passa superbt till den ljusblå karossen.

Är det tokigt att tänka att den kanske beställts till en kund men ej betalats och sedan lackats om redan på fabrik för att matcha en annan kunds beställningsspec?

Personligen hade jag nog valt att behålla golvväxel samt uppgradera till vackra Boranifälgar. Mmmmmm

[Edited on 2018-8-14 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ola W
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 68
Registrerad: 2013-2-8
Befinner sig: Bollnäs
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-14 kl 12:26


Åhh, det här kommer att bli en ynnest att få följa!
Grymmers! Heja!




Ola Wallberg
Autobianchi A112 -76 - Projekt med Alfa-boxer, kanske...
Alfa Romeo GT 1300 Junior -71
Tidigare:
Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 -80
Alfa Romeo 147 Selespeed
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Sune Karlsson
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 183
Registrerad: 2012-5-25
Befinner sig: Peking/Arboga
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-14 kl 12:43


Spännande, ska följas med stort intresse!



Sune Karlsson, Örebro
Giulia Veloce -17, Alfetta GTV -77, 156 GTA -04, Junior Zagato -71
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Bobby
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 375
Registrerad: 2016-7-18
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-14 kl 17:55


Wow, detta kommer garanterat att följas! :smash:



Bobby Green. Kör GTV6 från 1983, helst i tunnlar.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GE
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1463
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline

Humör: :evil:

[*] Inlagd 2018-8-14 kl 21:16


Blir spännande att följa! :thumbsup:



Gabriel Eriksson
Skojmc : Ducati Monster 797+ 2017
Busbil : Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
Bruksbil : Alfa Romeo Giulia Veloce 2017
Projektbil : Alfa Romeo Alfetta 1.8 1975
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98, 155 2.0 16v Sport -96, 164 3.0 Super -96, GTV 3.0 -97
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 970
Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2018-8-14 kl 21:39


Sprinten är ju en så fantastiskt vacker modell!
Blir kul att följa återfödelsen!




Kalle Sandler


- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 812
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-15 kl 12:37


Detta blir spännande, himla kul med bilden från första ägaren!



Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bjorn55
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2018-8-15 kl 14:11


Tack för alla glada tillrop, men känns som pressen på förväntningarna ökar :cool:

Jo, som sagt, höger framsida har varit med om en kollision.
Skärmen verkar bytt men innerskärm, "förstärkningsrör" och torpedvägg har lite trist utseende..

1-6.jpg - 930kB

First visit-1-13.jpg - 348kB

Här krävs en fundering på hur det skall åtgärdas. Får hoppas bilen inte är ram-sned..
Kommer inte att hämta hem karossen förens efter sommaren, så vi får återkomma till det.


Har plockat hem en hel del andra bitar, börjat göra i ordning delar till framvagnen.


Led-1-4.jpg - 911kB


Ser då att höger hjulspindel är riktad efter smällen, är nog lika bra att byta. Fick med en extra framvagn som donator där det finns fina spindlar, men..
Visar sig att axeltapparna är kortare på dom tidigare 750modellerna, 133mm mot 150 senare. Och dessvärre var donatorn senare:(

Efter att kollat lite närmare på konstruktionen ser det ut som axeltappen är separat inpressad del. Har ansats på baksidan mot spindeln för att förhindra att den skall lossna.

bild-1-13.jpg - 914kB


Värt ett försök att pressa ur den gamla 133-tappen och därefter i med den i donatorn.

(donatorns tapp på bild)
bild-1-3.jpg - 951kB

bild-1-11.jpg - 1.1MB


Har gått bra att demontera båda tapparna men väntar med ipressning tills den beställda pressen kommer hem (lagt axeltappen i frysen så länge..).

bild-1-10.jpg - 1.1MB


Nog för att Biltemas prylar brukar vara billiga, men det här priset på 12-tons press är nog svårslaget.
https://www.tectake.se/verkstadspress-12t-401670
Ser ok ut, men lär väl visa sig när den dyker upp..






Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-15 kl 16:09


Fantastiskt!
skall bli spännande att följa!





Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bjorn55
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2018-8-16 kl 20:41


Spindellederna ser relativt hyfsade ut. Det där med smörjnipplar som man hade förr var ju inte helt fel. Fanns mycket med gammalt fett kvar. Efter rengöring, nya gummin, montera ihop igen och fyll på med nytt fett :clap:

Led-1-6.jpg - 1.5MB



Även styrlederna ser friska ut.

Led-1.jpg - 1MB




Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
photo-viking
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 13
Registrerad: 2017-2-24
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-8-17 kl 12:32


Hvilket herlig prosjekt å gå igang med! Tipo 750 Sprint er i mine øyne en av verdens best vellykkede bildesign. Hat off for Alfa og de designers de valgte å gå med.
Jeg har funnet en fint clip til deg... korrekte fargen, samme årsmodell og... solgt ny til Svezia i sin tid..
https://www.youtube.com/watch?v=kBk28_yrfdo

Saluti//


[Ändrad 2018-8-17 av photo-viking]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bjorn55
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline

Humör: :-)

[*] Inlagd 2018-8-17 kl 13:56


Quote: Ursprugligen inlagt av photo-viking  
Hvilket herlig prosjekt å gå igang med! Tipo 750 Sprint er i mine øyne en av verdens best vellykkede bildesign. Hat off for Alfa og de designers de valgte å gå med.
Jeg har funnet en fint clip til deg... korrekte fargen, samme årsmodell og... solgt ny til Svezia i sin tid..
https://www.youtube.com/watch?v=kBk28_yrfdo

Saluti//


[Ändrad 2018-8-17 av photo-viking]


Tack för det klippet, snygg video, det hade jag inte sett tidigare :clap:

Den stämmer ganska bra överens med min målbild!
Snygg omkörning av Stelvion.. :steering:




Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65

Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  18

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 88.5% - SQL: 11.5%]