Pages:
1
2
3
..
18 |
bjorn55
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline
Humör: :-)
|
|
Giulietta Sprint 750B -55, No 00367 - Resan mot sitt ursprungsskick -
Börjar bli frestande att dra igång ett projekt igen, redo efter lite vila och uppgradering av garaget till 2.0
- Nu vinterbonat och försett med whiteboard
Plötsligt ringde telefonen i vintras, blev tillfrågad om att ta över en påbörjad Giulietta Sprint renovering.
En chans som man knappast kan säga nej till, en Sprint från -55 dyker inte upp var dag!
Inte utan att man känner ett visst ansvar som förpliktigar till resultat nära ursprungsskick..
Först lite historia:
Alfa Romeo Giulietta Sprint 750B premiärvisades 20:e april 1954 på bilsalongen i Turin.
Succé direkt och orderböckerna fylldes snabbt. Dessvärre saknades produktionskapacitet och kapital för serieproduktion, så första 400-500(?) bilarna
fick byggas för hand, fullskalig trämodell användes som mall för plåttillverkning i väntan på pressverktyg.
Kaross, inredning och lack utfördes av Bertone i Torino, därefter transport till Alfa Romeo Portello för installation av drivlina och slutmontering.
Första seriebyggda bilarna började levereras i början på 1955.
Totalt producerades 1400st Sprint under 1955
#00367 rullade av produktionslinan 20/5 1955, levererades därefter till Bonniers Motor AB Stockholm 24/5.
- 1:a registrering 27/6 -55 därefter 12 ägare innan avförd ur bilregistret 8/12 -64.
- Samtliga tidigare regbevis med ägaruppgifter finns bevarade!
- Bilen plockades ner av sista ägaren -65 (en känd Alfisti från Linköping, som dessvärre inte är med oss längre) och blev stående.
- 40år senare återupptogs arbetet, originalmotor samt även växellåda/bakaxel renoverades och bänktestades av samme man.
Med den vetskapen är det ingen direkt överdrift att påstå att drivlinan är i toppskick!
- Chassiet kolsyreblästrat och kaross delvis blästrad av nästa ägare (även han en känd Alfisti från Östergötland) och flertalet detaljer doppade i
mirakelmedlet "strip all" (extremt effektivt sätt att avlägsna tjocka rostlagringar) samt en hel del detaljer helt iordninggjorda. Därefter åter
vilande projekt..
- Bilen tämligen komplett och i förhållandevis bra skick.
- Plåtjobb finns, har varit med om en kollision hö fram, plåt mot motorrum inte direkt vacker..
- #00367 hade från början rattväxel, blev senare konverterad till golvväxel men skall nu återställas.
- Ursprungs data (inkl. motornummer) bekräftat av Alfa "Centro Documentazione", dessvärre originalkulör okänd.
Serienr AR1493-00367
Bertonenr 65361
Motornr AR1315-00400
- Bilen är omlackad 2ggr, spår finns av tre olika kulörer,
- Inredning omklädd i tidigt skede, originalklädseln kvar, märkt med "Bertone-nummer" #361.
Första halvåret -55 tillverkades Sprintens inredning endast i ett utförande, blå/grå randigt tyg på dörrpaneler och stolar, kombinerat med dekor i
vinyl.
Typisk inredning, tidig -55:
Följande karossfärger fanns valbara (Beige Banana först i dec-55 enl. "Centro Documentazione")
Fortsättning följer..
Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65
Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
|
|
bjorn55
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline
Humör: :-)
|
|
Originalkulören är som sagt okänd, spår finns av en gul kulör som mer liknar en grundfärg, men under den hittar vi en grå grund.
"Centro Documentazione" tror att den ev. kan ha haft en custom color.
Därefter tidigt blivit omlackad till Alfa Rosso och fått svart inredning och senare under -60 talet fått en mellanblå kulör. Märkligt är att under den
svarta klädseln finns det blå/grå originaltyget kvar matchat med brun vinyl. Baksidan på panelerna är märkta med korrekt Bertone nr (#361)
Stolarna har en unik grå klädsel med blå vinyl, ett tyg som officiellt inte fanns valbart.. Dessa är garanterat inte omklädda utan är alltså original!
Observera att bottendelen på stolen har både blå vinyl och samma bruna som dörrpanelerna. Golv med svarta gummimattor och bruna ullmattor under.
Mystiskt och rörigt är bara förnamnet!
Som någon sa, kan det ha varit en "prototyp version" av ny färgkombination som inte blev så lyckad och kanske därför har man hos Alfa lackat om bilen
till Alfa Rosso innan leverans??!
Har varit i kontakt med ägaren som hade bilen 1960 som ganska bestämt hävdar att bilen inte varit omlackad sen den kom till Sverige, han var f.ö.
tekniker och mycket bilintresserad, kunde bl.a. i detalj berätta om hur ventiljustering utfördes "först mäta ventilspel, lyfta bort kammarna, mäta
bricktjocklekarna och kompensera mot teoretiskt ventilspel, sen skaffa nya brickor med rätt mått" "Du kanske vill se bild på hur bilen såg ut?" 15min
senare (!!) kom ett mejl med den här bilden:
Minst sagt stolt ägare med blivande hustrun, snacka om tidstypisk bild!
Har även fått tag på en av dom sista ägarna (-64) som berättar att bilen då lackades blå och var konverterad till golvväxel, dessutom försedd med
Nardi träratt (som han tyvärr tog med sig när bilen såldes..).
1965 såldes bilen till Harald Kronegård och blev avförd ur bilregistret. Därefter såld till Linköping.
Cirkeln är sluten
Har funderat mycket runt ny kulör på bilen, bestämt att den nu kommer att lackas i AR-304 Azzuro Capri (Capri blue).
Varför?
- Kulören en av de allra tidigaste till Sprinten, en av de två prototypbilar som premiärvisades 1954 hade den färgen. Dessutom, i mitt tycke, perfekt
matchning mot originalinredningens blå/grå-randiga tyg.
Så, då kör vi
Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65
Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
|
|
GlasVimle
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1206
Registrerad: 2012-1-8
Befinner sig: Portugal
Medlemmen är Offline
Humör: Stillsamt
|
|
med Tanke på förra renoveringen så förstår jag att dom kontaktade dig.
Ska bli spännande att följa din resa med denna speciella bil.
Roger Forsberg
Portugal, Ourique
Alfa Romeo Giulietta 1.6 Jtdm TCT Sport -19 Såld
Westfalia Columbus 641E -19 Såld
Frankia 840 GD -18 Såld
Alfa 33 16V -86 busbil Såld
GTV 916 3.0 24V -97 Såld
Giulia GTj 1600 -75 Såld
146 1.8 TS -00 Såld
MiTo 1.4 TB -11 Såld
GTV 916 2.0 TS -96 Såld
33 -87 Såld
CAR: 6788
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7378
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Ååååh! Mumsig!
Helt rätt val med ljusblå kulör och så bevarad inredning som möjligt. Tror att de bruna partierna kan passa superbt till den ljusblå karossen.
Är det tokigt att tänka att den kanske beställts till en kund men ej betalats och sedan lackats om redan på fabrik för att matcha en annan kunds
beställningsspec?
Personligen hade jag nog valt att behålla golvväxel samt uppgradera till vackra Boranifälgar. Mmmmmm
[Edited on 2018-8-14 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Ola W
Junior Alfista
br>
Inlägg: 68
Registrerad: 2013-2-8
Befinner sig: Bollnäs
Medlemmen är Offline
|
|
Åhh, det här kommer att bli en ynnest att få följa!
Grymmers! Heja!
Ola Wallberg
Autobianchi A112 -76 - Projekt med Alfa-boxer, kanske...
Alfa Romeo GT 1300 Junior -71
Tidigare:
Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 -80
Alfa Romeo 147 Selespeed
|
|
Sune Karlsson
Alfista
br>
Inlägg: 183
Registrerad: 2012-5-25
Befinner sig: Peking/Arboga
Medlemmen är Offline
|
|
Spännande, ska följas med stort intresse!
Sune Karlsson, Örebro
Giulia Veloce -17, Alfetta GTV -77, 156 GTA -04, Junior Zagato -71
|
|
Bobby
Alfista
br>
Inlägg: 375
Registrerad: 2016-7-18
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
|
|
Wow, detta kommer garanterat att följas!
Bobby Green. Kör GTV6 från 1983, helst i tunnlar.
|
|
GE
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1463
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Blir spännande att följa!
Gabriel Eriksson
Skojmc : Ducati Monster 797+ 2017
Busbil : Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
Bruksbil : Alfa Romeo Giulia Veloce 2017
Projektbil : Alfa Romeo Alfetta 1.8 1975
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98, 155 2.0 16v Sport -96, 164 3.0 Super -96, GTV 3.0 -97
|
|
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 970
Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: På hugget
|
|
Sprinten är ju en så fantastiskt vacker modell!
Blir kul att följa återfödelsen!
Kalle Sandler
- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Inlägg: 812
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Detta blir spännande, himla kul med bilden från första ägaren!
Anders Hellberg
|
|
bjorn55
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline
Humör: :-)
|
|
Tack för alla glada tillrop, men känns som pressen på förväntningarna ökar
Jo, som sagt, höger framsida har varit med om en kollision.
Skärmen verkar bytt men innerskärm, "förstärkningsrör" och torpedvägg har lite trist utseende..
Här krävs en fundering på hur det skall åtgärdas. Får hoppas bilen inte är ram-sned..
Kommer inte att hämta hem karossen förens efter sommaren, så vi får återkomma till det.
Har plockat hem en hel del andra bitar, börjat göra i ordning delar till framvagnen.
Ser då att höger hjulspindel är riktad efter smällen, är nog lika bra att byta. Fick med en extra framvagn som donator där det finns fina spindlar,
men..
Visar sig att axeltapparna är kortare på dom tidigare 750modellerna, 133mm mot 150 senare. Och dessvärre var donatorn senare
Efter att kollat lite närmare på konstruktionen ser det ut som axeltappen är separat inpressad del. Har ansats på baksidan mot spindeln för att
förhindra att den skall lossna.
Värt ett försök att pressa ur den gamla 133-tappen och därefter i med den i donatorn.
(donatorns tapp på bild)
Har gått bra att demontera båda tapparna men väntar med ipressning tills den beställda pressen kommer hem (lagt axeltappen i frysen så länge..).
Nog för att Biltemas prylar brukar vara billiga, men det här priset på 12-tons press är nog svårslaget.
https://www.tectake.se/verkstadspress-12t-401670
Ser ok ut, men lär väl visa sig när den dyker upp..
Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65
Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Fantastiskt!
skall bli spännande att följa!
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
bjorn55
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline
Humör: :-)
|
|
Spindellederna ser relativt hyfsade ut. Det där med smörjnipplar som man hade förr var ju inte helt fel. Fanns mycket med gammalt fett kvar. Efter
rengöring, nya gummin, montera ihop igen och fyll på med nytt fett
Även styrlederna ser friska ut.
Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65
Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
|
|
photo-viking
Junior Alfista
br>
Inlägg: 13
Registrerad: 2017-2-24
Medlemmen är Offline
|
|
Hvilket herlig prosjekt å gå igang med! Tipo 750 Sprint er i mine øyne en av verdens best vellykkede bildesign. Hat off for Alfa og de designers de
valgte å gå med.
Jeg har funnet en fint clip til deg... korrekte fargen, samme årsmodell og... solgt ny til Svezia i sin tid..
https://www.youtube.com/watch?v=kBk28_yrfdo
Saluti//
[Ändrad 2018-8-17 av photo-viking]
|
|
bjorn55
Alfista
br>
Inlägg: 459
Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: på Yngaren med snipan eller i garaget?
Medlemmen är Offline
Humör: :-)
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av photo-viking | Hvilket herlig prosjekt å gå igang med! Tipo 750 Sprint er i mine øyne en av verdens best vellykkede bildesign. Hat off for Alfa og de designers de
valgte å gå med.
Jeg har funnet en fint clip til deg... korrekte fargen, samme årsmodell og... solgt ny til Svezia i sin tid..
https://www.youtube.com/watch?v=kBk28_yrfdo
Saluti//
[Ändrad 2018-8-17 av photo-viking] |
Tack för det klippet, snygg video, det hade jag inte sett tidigare
Den stämmer ganska bra överens med min målbild!
Snygg omkörning av Stelvion..
Giulietta Sprint 750B -55
Giulia Sprint GT 1600 -65
Björn Jägerstedt
Giulietta Register, member #81
|
|
Pages:
1
2
3
..
18 |