AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Björnbusens Direttore Arrabbiato - Alfa 166 V6 Sportronic
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

smile.gif Inlagd 2018-10-7 kl 12:15
Björnbusens Direttore Arrabbiato - Alfa 166 V6 Sportronic


Känner att jag behöver någonstans att lista mina framsteg med nya bruksen så det känns att det händer något. Efter fem lyckliga år med lilla NOA (Fiat Punto Twinair 2012) blev det plötsligt dags att gå vidare. Det var inte alls planerat utan mer av ett olycksfall i arbetet. Under det dagliga slösurfandet på blocket dök den plötsligt upp, den kombination som jag undermedvetet lovat mig själv att få titta på om den skulle råka dyka upp. En grafitgrå Alfa 166 V6 med ljusa inredningen och automatlåda.

Så jag gjorde vad alla normala Alfister gör när man hittar en intressant 166:a, man ringer Assarsson. Han var entusiastisk och påminde om att åka och titta på bil är lite som att åka och titta på hundvalp. De tenderar att följa med hem. :-)

Så vi åkte ut till Ingarö i Fredriks 166:a vilket i sig är en upplevelse, det finns på fullt allvar ingen annan Busso i Sverige som låter så fantastiskt. Man garvar ju läppen av sig varje gång man trycker på gasen! :-D Bilen vi skulle titta på visade sig vara rätt bedagad rent utseendemässigt. Någon sorts nordeuropeiskt världsrekord i parkeringsskador och smårepor. Även inuti var den rätt smutsig och växelspaksdamasken satt på trekvarten. I motorrummet var det skitigt men helt torrt.

Men det var provkörningen som avgjorde, oj vilken solid bil. Tajt och fin i chassit, motorn drar jämnt och fint, bromsarna tar jämt och bilen drar inte åt något håll. I princip helt skrammelfri. Växellådan växlar snabbt och silkeslent och även sportläget imponerar. Servicehistoriken är jättefin fram till maj 2014 när någon tycks ha tröttnat lite... Men batteriet har garanti kvar, generatorn är nybytt, avgassystemet är nytt, sommar och vinterdäck har bara gått en säsong vardera.

Så det blev affär kan man konstatera. :-) Tanken med bilen är en lyxig bruksholk med bara liite jävlarannamma.

Följande har jag gjort så här långt:

- Beställt slutburk från Wizard. Denna kommer till att börja med få gå tillsammans med mittdämparen så inte fullt lika högljudda ambitioner som Fredrik till att börja med.
- Lagat växelspaksdamask så den inte längre ligger på botten av hålet i mittkonsolen.
- Tokrekondat inredningen. Turtles matt-tvättskum med inbyggd borste fungerar väldigt bra och gör dessutom att hela bilen luktar citrus.
- Rekondat motorrummet, tätat vevhusslang där någon glömt en slangklämma. Autosolat insugsrören.
- Bytt några mikrobrytare till fönsterhissarna.
- Klätt om alla högtalare med tyg som ser ut som någon sorts Terylenbyxor från 70-talet.
- Justerat bakluckelåset så det numer öppnar som det ska.
- Polerat strålkastarglasen så man ser något på nätterna.


Att göra:
- Daniel Holms nya firma ska få gör storservice med kamremsbyte och allt. (Kolla in hans sida på Facebook, han är prisvärd)
- Fredrik ska hjälpa till att fixa de små rostfläckar som finns på trösklarna och dessutom buckla ut lite parkeringsskador. (Ring Fredrik om ni behöver hjälp med plåtfix)
- Montera Wizarddämpare
- Bygga lite billjud. Lilla stereopaketet i 166:an är för klent hur man än ser på det. Mer om detta senare.
- Fortsätta fixa lite små fix tills allt är helt och fungerar som det ska.


[Ändrad 2018/10/7 av Björnbusen]

15119260-37C9-4C01-AC14-1C6EEEA6543F.jpeg - 2.1MB




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 12:23


Lite bilder...

4576980B-9DCE-4A82-A813-2B32EBBF0C2F.jpeg - 2MBD89BE56D-895F-49A1-9829-06508DDB5220.jpeg - 3MB742D3CF8-3F6F-4C0E-B759-951325997632.jpeg - 2.2MB




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 912
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 18:17


Gött mos! Många rätt där, känns gjutet med äkta italienskt välljud i den där. Jag skulle (nästan) kunna tänka mig just en sån 166a för att få bygga lite poppa i en Alfa, går ju liksom bort i de flesta andra... 😎

https://www.audison.eu/product_lines/prima/

Lite beroende på ambitionsnivå kan man tänka sig en 5-kanalig med inbyggd DSP, eller 8 + sub?




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 20:27


Jo, det är lätt att gå totalt :banana::banana::banana: med billjud. Min spider hade DLS och Pioneergrejer för över 20k inklusive aktiv delning av framsystemet. :-D

Den här gången kommer jag ta det lite lugnare. Jag har hittat ett kit-system för framdörrarna från Italienska (?) Hertz för typ 2400kr som verkar vettigt. Sen tänker jag två åttatummare från Hertz i orginalhålen i hatthyllan. Den riktigt svaga länken verkar vara orken i ICS:en så den kommer få hjälp av två fyrkanals-steg från Alpine som var på rea hos BRL. Tanken är att brygga ett av dem för att driva de två åttatummarna och låta det andra ta hand om framsystemet.




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 912
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 21:08


Låter vettigt, Hertz är f ö ”sister-brand” med Audison så riktigt bra. Men du vill ha DSPn, det vet du.

https://www.brl.se/sv/artiklar/audison-ap-59-bit-forstarkare...

Några pengar till, men du kommer inte ångra... Aktiv delning av framsystemet oxå - total kontroll över både delningsfrekvenser, roll-off och filter-q förutom exakt faskompensering. Ett bra klass D-steg på det. 🔊🎵🎶👍

Med en liten sluten låda bakom varje bas (9 liter...) får du kanske inte tokdunk, men antagligen ett riktigt tajt och fin bas med riktigt bra djup! Utan låda blir det ingen vidare effekttålighet, mycket dist då konutslaget blir stooort...

ES200.5 i 166.JPG - 71kB

[Ändrad 2018-10-7 av Atterhall]




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5683
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 21:45


:bananana: en riktigt bra glidaralfa! Välkommen ner i träsket, vi har kaffe&kakor.:kiss:


Till den som funderar så gick Björns smil två varv runt fejset när han fick gasa ur min wizard166 genom stockholms tunnlar! Strax därefter startades tydligen en mailkonversation med Wizard som resulterade i öppnad plånbok för ett wizardsystem! :P




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 22:02


Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Med en liten sluten låda bakom varje bas (9 liter...) får du kanske inte tokdunk, men antagligen ett riktigt tajt och fin bas med riktigt bra djup! Utan låda blir det ingen vidare effekttålighet, mycket dist då konutslaget blir stooort..

[Ändrad 2018-10-7 av Atterhall]


Men ååååh, va inte så jobbig, jag tänkte skita i det och nöja mig med att inte ta i så mycket. På spidern sitter en platsbyggd liiten sluten låda med en skitarg 8-tums Rockford Fosgate med dubbla talspolar...

PS
Kan du förklara den där grafen för en som missade den kursen...

[Ändrad 2018/10/7 av Björnbusen]




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-7 kl 22:06


Sen skiter hjag nog i DSP av flera skäl. De tre första handlar om budget. Nr fyra handlar om att jag bara kommer ha två diskantelement så just den delen av tajmingen blir ju inte så problematisk. Delningen av framsystemet återstår att klura på eftersom jag kommer ha totalt fyra kanaler från slutsteget att jobba med där.



Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 912
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2018-10-8 kl 08:06


Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  


PS
Kan du förklara den där grafen för en som missade den kursen...

[Ändrad 2018/10/7 av Björnbusen]


Kurs m kaffe i Skälby?




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-8 kl 09:36


Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  


PS
Kan du förklara den där grafen för en som missade den kursen...

[Ändrad 2018/10/7 av Björnbusen]


Kurs m kaffe i Skälby?


Taget!




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
2maz
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 131
Registrerad: 2015-4-2
Befinner sig: Bålsta
Medlemmen är Offline

Humör: Bottennotering

[*] Inlagd 2018-10-8 kl 14:06


Ser oförskämt bra ut!



Thomas Bodén
Bålsta
Alfa 156 GTA SW - 04
Meritlista: Sprint 1,5QV - 84; 33 1,7ie TI - 89; 75 3,0 America - 88; 164 3,0 - 90; 33 1,7ie QV 16v Permanent 4 - 92; 156 V6 2,5 - 97; GTV 3,0 - 98; Alfa 159 2,2 Ti SW - 08; Alfa 166 3,0 24v Distinctive Automatic - 04; Alfa 156 V6 2,5 SW Distinctive -00
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-8 kl 14:32


Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Ser oförskämt bra ut!


Tack! :-D Jag är oförskämt nöjd!




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 143
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-10-8 kl 15:41


Gratulerar till en fin vagn, törs man fråga vad du fick ge för dämparen?



Tommy
AR 156 2,0 TS -99
AR 156 2,0 TS SW -99
AR 156 2,0 JTS -04
AR 147 1,6 TS -01
AR 166 3,0 V6 -99
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69
Lotus super seven S4 -70
2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-8 kl 22:51


Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Gratulerar till en fin vagn, törs man fråga vad du fick ge för dämparen?


En arm och ett ben typ... :dunce:

Ska se om jag kan hitta det, redan förnekat hela utlägget...




Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5131
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2018-10-8 kl 22:56


520 GBP ink frakt :fiol:



Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.8% - SQL: 16.2%]