AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  9    11
Författare: Ämne: Nu i ett garage nära mig: GTV 2000 -77
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-9 kl 06:29

Jag kanske är ute och cyklar, men sitter det inte en förgrening med en säkerhetsventil i, som ska stänga en krets vid läckage, strax under huvudcylindern. Skulle kunna vara så att den stängt bakre kretsen.

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
GTV -75 reservdelsbil
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-9 kl 08:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Jag kanske är ute och cyklar, men sitter det inte en förgrening med en säkerhetsventil i, som ska stänga en krets vid läckage, strax under huvudcylindern. Skulle kunna vara så att den stängt bakre kretsen.

Mhmm... den har jag aldrig hört talas om. Hur öppnar men den igen, ifalld et är så måntro?
Har du mer info om den?

Jag skall göra ett test ikväll, har inte innan. Skall låta ledningen bak vara öppen och bromsa lite försiktigt för att se vad som händer. Är det som du säger så händer väl ingenting, annars borde man ju pressa ut vätska.

-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV6 3.0QV -83 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74
Björnbusen
AP's fettischist

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2019-4-9 kl 13:01

Jag tror du är ute och cyklar...:beerchug:

Det enda som ska sitta på den linan är en bromskraftsbegränsare till bakre systemet.

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
BerlinaPer
Alfista

Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-9 kl 14:17

Någon säkerhetsventil finns inte, däremot en reducerings ventil som sitter vid bakaxel, strax före slangen.
du kan öppna nippeln före reducerings ventilen och testa om du har bromsolja där. Nästa anhalt i kedjan är huvud bromcylindern.

Per

Per Wadén

Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-9 kl 15:10

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Någon säkerhetsventil finns inte, däremot en reducerings ventil som sitter vid bakaxel, strax före slangen.
du kan öppna nippeln före reducerings ventilen och testa om du har bromsolja där. Nästa anhalt i kedjan är huvud bromcylindern.

Per

Mmm... precis. Det finns vätska i behållaren och den främre kretsen fungerar, det har jag kollat. Är huvudcyllen delad, så att det kan vara tjärv på bakre med funka på främre.
Ikväll skall jag prova att trycka igenom vätska med pedalen, så får vi se hur det går :)

Vespa 50 -74
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-4-9 kl 20:58

Trycklufta försiktigt där bak och skicka upp bromsvätskan bakvägen till behållaren kanske? Låter ju som att det blivit stopp någonstans?

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-12 kl 06:40

Som ni skrivit, jag var ute och cyklade... Men, det jag var ute efter var den lilla saken som sitter vid huvudcylindern. Det är alltså tryckreducering till bakhjulen. Jag kommer ihåg att Benny skrev i min tråd, när jag höll på med servot, att den kan bli tät av avlagringar eller smuts och då blir det inga bromsar bak.

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
GTV -75 reservdelsbil
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-12 kl 08:44

Som ni skrivit, jag var ute och cyklade... Men, det jag var ute efter var den lilla saken som sitter vid huvudcylindern. Det är alltså tryckreducering till bakhjulen. Jag kommer ihåg att Benny skrev i min tråd, när jag höll på med servot, att den kan bli tät av avlagringar eller smuts och då blir det inga bromsar bak.

Det kan faktiskt vara nåt att titta på. Men den sitter inte vid cylindern, utan precis framför bakaxeln under bilen.
Jag har funderat på om det finns nåt i den som kan sätta igen.

Vespa 50 -74
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-16 kl 08:51
Vidare arkeologiska...

...undersökningar i bilen från myren har nu kommit en bit till och vissa saker kan konstateras.

Började med att suga ur gamla vätskan och "slushet" ur behållaren. Ingen vacker syn. Det är inte skugga i den dedre delan av flaskan, det är den tjocka sörja som flöt omkring i behållaren.

20190415_204510_resized.jpg - 116kB

Jag öppnade bakåt i systemet efter bromsslangen, vid fördelaren som skickar vätskan till de båda oken och började trycka/pumpa på pedalen. STUMT! Pedalen ger sig inte en millimeter och det kommer inte en droppe ut slangen.

Skruvar bort slangen så att det istället är öppet ut bromsrören som ansluter mot slangen. Samma resultat... en stund. Men sen ger sig pedalen långsamt och sjunker. Upprepar och hör/känner hur jag tvingar vätska genom systemet. Segt som barnasnor, men det rör på sig.

20190415_204544_resized.jpg - 217kB

Efterhand går det lättare och lättare. Fyller på med mer ny fin vätska efter hand och gör detta rätt länge/många gånger. Vätskan är nu utbytt och det som kommer ut är relativt klart och fint.

20190415_204554_resized.jpg - 161kB

Det enda som oroar mig nu, är att det inte rinner/droppar ut ur ledningen bak för egen maskin. Behållaren är full, men under den tid, ca 20min, jag var kvar efter jag var klar, så läckte det inte en droppe ur röret bak. Det brukar ju rinna/droppa rätt bra om det står öppet. Några tankar runt det?

Nu blir det att beställa ny slang och sen på det igen!

/Seb

Vespa 50 -74
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-4-16 kl 20:38

Kanske läge att köpa bromsrör på biltema, ett bromrörsverktyg, nya bromsslangar och byta rasket. Ingen särskilt stor insats att byta det mesta iaf.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-16 kl 21:03

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kanske läge att köpa bromsrör på biltema, ett bromrörsverktyg, nya bromsslangar och byta rasket. Ingen särskilt stor insats att byta det mesta iaf.

Jo, jag gjorde det på GTV6, men skulle vilja slippa helst.

Vespa 50 -74
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2019-4-17 kl 07:29

Kanske läge att demontera huvudbromscylindern och inspektera/rengöra?
För att vätskan ska kunna rinna ut därbak krävs att kolven åkt hela vägen bakåt.
Då öppnas kanalen från kaggen och fyller cylindern. Det kan finnas rost där iom att den stått
länge med "guck" i behållaren och systemet.

Men det som talar emot mitt resonemang är att du lyckats pumpa ny vätska.
Vad händer om du lossar röret vi H-cyl och blåser med tryckluft?
Är man 2 pers kan en känna om det kommer hyfsat...

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-17 kl 07:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Kanske läge att demontera huvudbromscylindern och inspektera/rengöra?
För att vätskan ska kunna rinna ut därbak krävs att kolven åkt hela vägen bakåt.
Då öppnas kanalen från kaggen och fyller cylindern. Det kan finnas rost där iom att den stått
länge med "guck" i behållaren och systemet.

Men det som talar emot mitt resonemang är att du lyckats pumpa ny vätska.
Vad händer om du lossar röret vi H-cyl och blåser med tryckluft?
Är man 2 pers kan en känna om det kommer hyfsat...

Jo, jag tänker att eftersom det går att pumpa igenom vätska, att det ändå fungerar. Eller är det naivt?

Det känns som ingefär samma motstånd när man trycker igenom vätska, som när man luftar bromsar normalt.

Vespa 50 -74
 Pages:  1  ..  9    11

Upp till toppen