AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  10    12
Författare: Ämne: Seb´s GTV 2000 -77
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-23 kl 10:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Tjo!

Nu har det långsamt krupit närmare en testkörning. (Fick ju en FIAT Barchetta att dela mek-tiden med). :D

Just nu håller jag på att få klart det sista med bromsarna bak. Det sista (hoppas jag!) innan jag kan få ner den på backen för provkörning.

Jag vet inte om jag gjorde en miss, men när jag ändå låg under bilen efter att ha monerat tillbaka skivor och ok, så passade jag på att jusera in beläggen.
Sen när jag hade luftat och fått det klart, så märker jag att det kniper ordentligt om båda skivorna.
Jag försöker juster ut kolvarna igen, men det går sådär... Det blir lite bättre, men ligger fortfarande på. Jag justerade ut så långt skruven går. T.o.m. så långt att det började läcka vätska den vägen.
Jag kan röra på dem med handkraft genom att snurra på skivorna, men det rullar inte precis lätt.

KAN det vara nåt som justerar in sig självt/sätter sig, när man börjar köra?

mvh

Njae... jag är helt för "Friskt kopplat, hälften brunnet!" men i det här fallet kommer nog bokstavligen bakbeläggen brinna upp och frågan är vad den värmen gör med packningarna i oken. Om kolvarna inte vill tillbaka kan man få hjälpa dem med en skruvmejsel eller polygrip.

Well... nu har jag justerat fram och tillbaka. Fick det att lira rätt bra, ligger bara emot på liten del av varvet på båda sidorna. (Jag gissar att skivorna inte är helt räta.)
Justerar in handbromsen, kniper mer igen. Ner och justera igen... rullar bättre igen, men handbromsen ligger knappt på alls. Ner under, repeat!

Antingen bra rull och knappt nån handbroms, eller bra handbroms och mycket påligg.... SUCK!

Vill bara få ner den på backen så att jag kan provköra för första gången ever... slutar säker med nya ok bak åxå, bara de slutar vara restade i hel europa.

-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-5-23 kl 20:21

Men Björn, du hittade ju nya ok? Det var väl inte restat?

Seb: det låter lite småmärkligt med ditt problem för handbromsen och vanliga bromsen ligger ju så separat. Justerar du in kolvarna exakt först (med handbromsen helt slackad) så bör det verkligen ”bara” vara att skruva på handbromsen tills den är i närheten av rätt och sedan göra en liten efterkorrigering på allt. :smash:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
BerlinaPer
Alfista

Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-23 kl 21:14

Har tillgång på över 175 par ok till 116 bak.

Per

www.arese.se

Per Wadén

Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2019-5-24 kl 00:50

När jag åkte 116 bilar gjorde jag såhär: ( fast oken var rätt fräscha då bilen va hyfsat ny... ) :cool:
Justerade in beläggen med bladmått, tror det var 0,10 eller så enl boken.
Sedan bromsade och drog jag handbromsen några ggr - klart.
Lite osäker på grundjustering av handbromsen. Om det är liknande som oken på 164:an. Justerar man handbromsen fel blir slaglängden för kort och den självjusterar inte.
Har tyvärr inte kvar min rephandbok, men någon här kan kanske fota & lägga upp manualen? Eller finns det i vår FAQ här?
Jepp, kolla här:

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25723

[Ändrad 2019-05-23 av Chramon]

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-24 kl 08:51

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Har tillgång på över 175 par ok till 116 bak.

Per

www.arese.se

Tack för tipset Per.
Det är tyvärr lite i överkant av vad jag vill lägga på det här gamla aset. 4500:- blir mycket på en bil jag kanske redan nu aldrig får igen pengarna på.

Jag kikar på det igen om allt annat flyter på. Först gör jag ett försök med det jag har.
Ner på backen, provköra lite och upp och justera igen får nog bli melodin för tillfället.

mvh

Hymermobile 640 -92
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-25 kl 07:47

Det är inte så farligt jobbigt att renovera oken om man skippar att göra bling bling finish på utsidan av oken , bildelar online 24 säljer repsatser för runt 70kr per ok

Björn Hedberg medlem i CAR
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-25 kl 07:48

Det är dock lite tråkigare att demontera dem

Björn Hedberg medlem i CAR
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-26 kl 13:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Tjo!

Nu har det långsamt krupit närmare en testkörning. (Fick ju en FIAT Barchetta att dela mek-tiden med). :D

Just nu håller jag på att få klart det sista med bromsarna bak. Det sista (hoppas jag!) innan jag kan få ner den på backen för provkörning.

Jag vet inte om jag gjorde en miss, men när jag ändå låg under bilen efter att ha monerat tillbaka skivor och ok, så passade jag på att jusera in beläggen.
Sen när jag hade luftat och fått det klart, så märker jag att det kniper ordentligt om båda skivorna.
Jag försöker juster ut kolvarna igen, men det går sådär... Det blir lite bättre, men ligger fortfarande på. Jag justerade ut så långt skruven går. T.o.m. så långt att det började läcka vätska den vägen.
Jag kan röra på dem med handkraft genom att snurra på skivorna, men det rullar inte precis lätt.

KAN det vara nåt som justerar in sig självt/sätter sig, när man börjar köra?

mvh

Njae... jag är helt för "Friskt kopplat, hälften brunnet!" men i det här fallet kommer nog bokstavligen bakbeläggen brinna upp och frågan är vad den värmen gör med packningarna i oken. Om kolvarna inte vill tillbaka kan man få hjälpa dem med en skruvmejsel eller polygrip.

Well... nu har jag justerat fram och tillbaka. Fick det att lira rätt bra, ligger bara emot på liten del av varvet på båda sidorna. (Jag gissar att skivorna inte är helt räta.)
Justerar in handbromsen, kniper mer igen. Ner och justera igen... rullar bättre igen, men handbromsen ligger knappt på alls. Ner under, repeat!

Antingen bra rull och knappt nån handbroms, eller bra handbroms och mycket påligg.... SUCK!

Vill bara få ner den på backen så att jag kan provköra för första gången ever... slutar säker med nya ok bak åxå, bara de slutar vara restade i hel europa.

du kommer alldrig att få rättsida på det så länge skivorna inte är räta.. det måste vara 100 rätt och rakt annars kan du justera dig tokig.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
www.facebook.com/alfaromeo.oem.parts
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
www.hella-gutmann.dk
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-28 kl 07:50

Well, nu vill jag bara få ner den på backen och se om jag kan få den att rulla över huvud taget. Den har inte gått för egen maskin sen 2002...

Verkar det positivt så fortsätter jag med bakändan. Problemet har varat att för varje sak jag fixar, så dyker det upp 2 nya "måste-fixas-grejer" :(

Kanske ut ur garaget ikväll, vi får se vad som hinns med... :smash:

/Seb

Hymermobile 640 -92
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-3 kl 12:11

Ute och körd!

Ett par varv runt i villakvarteret blev det i alla fall. Går inte speciellt bra förrän den är riktigt varm. Dålig tomgång mm. Men det kan ju ha att göra med att jag inte kan ett skit om förgasare och de bedhöver finjusteras efter renoveringen jag gjorde på dem i vintras.

Men, det bromsar! :) Svårt att utvärdera bromseffekten och om det tar ojämnt i de farterna jag vågar mig på i kvarteret med en bil som senast rullade för 17 år sen.

Kopplingen tar sjukt lågt, så jag funderar på om det inte behövs luftas mer igen. Har för mig att det tog högre direkt efter luftning, men då på pallbockar och för 4-5 månader sen.

Nu tror jag att projektet får vila över sommaren, för mycket annat som tar tid så här års. Får jag tag i en förgasarkunnig, så kanske jag ikar på det, men resten får ta vid i höst igen.

mvh

Hymermobile 640 -92
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-4 kl 06:31

Alltid lika kul / spännande med första provturen!

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
GTV -75 reservdelsbil
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-4 kl 07:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Alltid lika kul / spännande med första provturen!

Tjena Litto,

Har du vägarna förbi stan nångång och kan tänka dig kika på förgasarinställningarna, så är du välkommen :)

Hymermobile 640 -92
Patriq Backlund
Alfista

Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-8 kl 20:29

Spännande! Länge sedan vi sågs! Du har alltså sålt GTV6’n?
Hade en 2.0 -84 före GTV6’n.

Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
plaxan
Alfista

Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-10 kl 10:49

Hittade ok till ett avsevärt lägre pris på spareto.com, dock med en månads leveranstid:

https://spareto.com/products/77-dot-0054-brake-caliper

https://spareto.com/products/77-dot-0055-brake-caliper

Jag har köpt grenrörspackningar från dem tidigare, helt bekymmersfritt. Kan kvaliteten brista på bromsok? Finns det anledning att tveka på dessa? Någon som känner till märket Lauber?

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
 Pages:  1  ..  10    12

Upp till toppen