AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  4    6  7
Författare: Ämne: Nu i ett garage nära mig: GTV 2000 -77
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-8 kl 14:34

Lite uppdatering då...

Ny slavcylle beställd, vilket var ett måste eftersom det bara rinner ur den befintliga. Tror jag skall hitta ett sätt att få gaffeln åt sidan eller dra ur den.
Nu hoppas jag bara att det är det enda bekymret. Man vet ju inte, huvudcylindern KAN ju vara kass åxå, men den ser faktiskt rätt ok ut, så jag hoppas den är bytt redan isf. Däremot var behållaren inte så frisk :) Men så högt upp i systemet borde det inte vara nåt som påverkar funktionen.

20190102_173427_resized.jpg - 364kB

Provisoriskt tätat nu iaf ;)

20190102_174654.jpg - 331kB

Vidare så skruvade jag av och tänkte kolla vad det är som läcker vid bränslepumpen. Verkar som att det är membranet, tillika packningen som tätar de två delarna som falerar. Med tanke på at den är 42 år gammal, så beställde jag en ny sån åxå.
Jo, jag vet att man kan välja elektisk, men jag vill faktiskt inte :D

20190103_184435_resized.jpg - 204kB

20190103_183326_resized.jpg - 279kB

Till sist, efter diverse försök att få loss kolvarna i bromsoken, så beslutade jag mig för att även köpa nya ok. Inbytesok, vilket resulterar i ett pris på 660/kr st.
Dessutom såg de gamla för bedrövliga ut, så det känns rätt :)

Och nu fick jag i skrivande stund ett meddelande att mitt renoveringskit till förgasarna ligger på posten och väntar, så fortsättning följer.:smash:

-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV6 3.0QV -83 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak

Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2019-1-8 kl 20:07

Äh, elektrisk soppapump är fusk. Mekanisk är ju det bästa! Krånglar typ aldrig. :cool:

Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-9 kl 09:36

Sådär ja, förgasare renoverade :smash:

Den första tog ca 3 ggr så lång tid som den avdra, men så brukar det ju vara när man gör nåt för första gången. Inte lätt att hitta rätt plats på alla små oringar på första försöket. Speciellt som många är helt sönderpressade och fastklämda där de suttit och knappt syns i botten av sina gömslen.

Sambons sybord inne i huset fick bli OP-center iaf. Lite varmare, behagligare och renare än ute i garaget.

20190108_193524_resized.jpg - 265kB

En del oringar var inte helt lätt att se eller få loss. Den här lilla rackaren längs ner i en 25mm djup tub tex.
20190108_213524_resized.jpg - 266kB

Nytt och gammalt....

20190108_200544_resized.jpg - 166kB

En sak som oroar/förvånar lite, är skillnaden i utseende på flotörnålarna. Den gamla är den vassa spetsen och den nya är den trubbigare. Nån som har en teori om skillnaden i utseende, eller har det kommit med fel?

20190108_194331_resized.jpg - 144kB

[Ändrad 9/1/2019 av Seb]

Vespa 50 -74
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 07:06

Bra jobbat! Kul att träffas förresten!
Vad gäller nålventilen behöver du inte vara orolig. Det är olika generationer så numera verkar alla ha gummi i spetsen. I alla fall de som inte har utbytbart säte också.

Bra där, att du närmar dig symaskinen så där omedvetet! (Med tanke på kommande inredningsjobb):wink:

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
GTV -75 reservdelsbil
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 08:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Bra jobbat! Kul att träffas förresten!
Vad gäller nålventilen behöver du inte vara orolig. Det är olika generationer så numera verkar alla ha gummi i spetsen. I alla fall de som inte har utbytbart säte också.

Bra där, att du närmar dig symaskinen så där omedvetet! (Med tanke på kommande inredningsjobb):wink:

Skönt att höra Anders, man vet ju inte vad såna små saker kan har för betydelse när man inte har pysslat med det förut.

Kommer du ihåg de där 4 skruvarna, varav en var hemgjord och för lång? Vad jag kan hitta i olika sprängskisser så är det en "air bleed screw".
Det jag funderar på om den borde ha en oring i botten eller ej. Jag har sprängskisser som visar att den har det, men det verkade inte finnas nån med i renoveringskitet. Samtidigt har jag inga minnen av att det fanns några när vi skruvade isär dem för tvätten. Vad tror du, bör en sån skruv ha tätning eller ej?

Se bild nedan

20181218_205522jpg.jpg - 284kB

[Ändrad 10/1/2019 av Seb]

Vespa 50 -74
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 20:06

Skönt att se förgasarna ihop igen! De där skruvarna som sitter på dina förgasare ska absolut inte ha några o-ringar. De är koniska i botten vilket nog innebär att de har en justerande, öppnande - stängande, funktion. Jag kommer inte ihåg, men har för mig att de var skruvade i botten... Den som inte var lika som de andra var ju dessutom hemmafilad kona på, som jag bättrade på lite. Och jag har för mig att vi skruvade dem i botten, som de var när vi tog isär förgasarna.

Jag har ingen större erfarenhet av just dessa dubbla Dellorto, men eftersom det heter "air bleed screw" borde de ha en justerande funktion.

Googlade lite snabbt och det verkar så. Sök på "air bleed screw on carburetor dellorto".

Hittade också på en hemsida att det verkar finnas tre varianter av justerskruvar. Två av dem ska garanterat ha en o-ring i spåret längst upp mot skruvskallen, för att täta. Men du har den varianten utan spår för någon o-ring.

Kolla in http://www.ricambicarburatori.com/contents/en-us/p416_Air_Bl...

Där ser du tre olika modeller på skruv.

Någon här på forumet kan säkert mer om detta!

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 07:33

Skönt att se förgasarna ihop igen! De där skruvarna som sitter på dina förgasare ska absolut inte ha några o-ringar. De är koniska i botten vilket nog innebär att de har en justerande, öppnande - stängande, funktion. Jag kommer inte ihåg, men har för mig att de var skruvade i botten... Den som inte var lika som de andra var ju dessutom hemmafilad kona på, som jag bättrade på lite. Och jag har för mig att vi skruvade dem i botten, som de var när vi tog isär förgasarna.

Jag har ingen större erfarenhet av just dessa dubbla Dellorto, men eftersom det heter "air bleed screw" borde de ha en justerande funktion.

Googlade lite snabbt och det verkar så. Sök på "air bleed screw on carburetor dellorto".

Hittade också på en hemsida att det verkar finnas tre varianter av justerskruvar. Två av dem ska garanterat ha en o-ring i spåret längst upp mot skruvskallen, för att täta. Men du har den varianten utan spår för någon o-ring.

Har funderat lite och det känns som att de skruvarna som sitter på dina förgasare har lite för "grov" kona för att vara justering av luft. Ställbara luftskruvar brukar var mer långsmala. Men som sagt, bara mina funderingar. Nån här på forumet kan säkert kolla på sina förgasare och komma med kunskap.

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 09:08

Har funderat lite och det känns som att de skruvarna som sitter på dina förgasare har lite för "grov" kona för att vara justering av luft. Ställbara luftskruvar brukar var mer långsmala. Men som sagt, bara mina funderingar. Nån här på forumet kan säkert kolla på sina förgasare och komma med kunskap.

Jo, vi drog dem i botten, det är mitt minne åxå. Som du skriver så har mina inte nåt spår för oring, utan är bara en rak skruv.
Vi hade bara de andra som vi skrev upp antalet varv från botten på, som inte var i botten.

Nu är förgasarna iaf tillbaka på bilen. Inväntar bara ny bränslepump, så är det dags att se om det gjort nån skillnad. :revs:

Vespa 50 -74
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 09:15

I väntan på alla nya delar som är på väg, så gavjag min på lite lindning av extraktorgrenrören. Lite jobbigare att göra med dem kvar på plats, men betydligt mer plats än på GTV6:an.
Hade iaf lärt mig sen förra gången att ha handskar för att slippa stickorna från bandaget.

Bara två kvar... och de blir nog lite värre att komma åt.

20190110_212713_resized.jpg - 461kB

Vespa 50 -74
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 12:57

Oj, det skulle ligga viss underhållningsfaktor att sitta bredvid med en skål popcorn och titta på medan du ska få avgasbandaget runt de där andra rören på plats hehehe :P:kiss:

Du kan blötlägga bandagen innan för att få lite stretch i dom. Iaf den varianten jag köpte.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 14:23

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Oj, det skulle ligga viss underhållningsfaktor att sitta bredvid med en skål popcorn och titta på medan du ska få avgasbandaget runt de där andra rören på plats hehehe :P:kiss:

Du kan blötlägga bandagen innan för att få lite stretch i dom. Iaf den varianten jag köpte.

Ja, det ligger nog nåt i det :) Det kom en och annan groda ur munnen bara på dessa två.
Men med tanke på platsen som finns så ser jag det inte som omöjligt alls.
Skall kolla det där med blötning, men de var relativt stretchiga ändå faktiskt.

Vespa 50 -74
plaxan
Alfista

Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 14:30

Så vitt jag begriper engelska så betyder "Air bleed screw" avluftningsskruv. Jag vet inte varför det skulle behövas på en förgasare, men en teori är att man ska kunna fylla förgasarna med bränsle innan start om det är tomma?

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Sjundeå, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Rensa, rensa...

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 14:40

"Air bleed" i det här sammanhanget betyder imo ställskruvarna för balanseriang av de olika halsarna. Vanligtvis balanserars förgasarna först främre/ bakre sedan finliras halsarna individuellt. På boxern är dom tom blockerade så det är inte möjligt att finjustera IDF:en.

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 15:32

Låter som riktigt finlir, så det kanske inte har nån betydelse i mitt fall?

Vespa 50 -74
Mikael Eriksson
Junior Alfista
**

Registrerad: 2016-1-5
Befinner sig: Trollhättan
Medlemmen är Offline

Humör: Lugn å fin

[*] Inlagd 2019-1-11 kl 19:17

Med luftskruvarna ställer man hur mycket luft motorn får på tomgång, med stängda spjäll. Dom skall INTE vara skruvade i bott utan börja med dom uppskruvade två varv från bottenläge. När förgasarna sedan är synkroniserade kan man finjustera luftskruvarna, vanligtvis skruvar man tills man får så hög tomgång som möjligt och skruvar därefter ner dom ett halvt varv. Luftskruvarnas läge påverkar också CO-halten som kontrolleras vid besiktningen....sök på grundjustering eller basic setting dellorto på nätet så hittar du säkert en bra guide på hur man ställer in förgasarna.

Mikael Eriksson, Alfetta GTV 2.0 1982
 Pages:  1  ..  4    6  7

Upp till toppen