Enell
Alfista
   br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa 33 otät sumppackning
Märklig lösning på utformningen av flänsen på sumpen, antagligen tänkt att rillorna på flänsen skall klämma åt och hålla en tjock packning på plats.
Hängde dit sumpen, ett lager packningsklister av silikontyp och tillhörande packning. Tyckte det kändes skumt att dra skruvarna så jag drog dom inte
så hårt jag helst hade velat.
Kom ner sen och kollade och konstaterade packningen hade krupit ut, och när jag lossade såg jag den hade spruckit, se på bilderna.

Frågan är - hur skall det vara och hur gör man för att få sumpen att hålla tätt?
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
problemet är att den ska torr monteras. du ska inte ta nån packnings klister på för då får du detta fenomenet. det blir glatt och packningen kan kasa
runt med sprickor som resultat.
|
|
Enell
Alfista
   br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Aha, stod nåt om nåt klister i verkstadshandboken men det kan mycket väl vara till en annan typ av packning. Sett att det finns nån tunnare typ också.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Korkpackning.... satans påfund!
Har samma lösning på folkabussen och det är otter fockin shite som britterna skulle uttryckt det. Det slutade med att jag körde packningssilikon på
båda sidor om korkpackningen efter att ha provat två uppsättningar packningar med och utan rtvsilikon och haft hälften av oljan på garagegolvet
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss
When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Chramon
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline
Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200
|
|
Håller med, gillar inte korkpackningar...
Nåt som är viktigt, dra inte för hårt. Ska momentdras i vissa applikationer.
Minns ventilkåpspackningen på min första bil, volvo pv. Hmmm...
På jobbet har vi lastmaskiner där stora kåpor på växellådan har korkpackning..
Standard med läckage där. Men nu har vi fått tillverkaren att ta fram packning i annat material.
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  | Aha, stod nåt om nåt klister i verkstadshandboken men det kan mycket väl vara till en annan typ av packning. Sett att det finns nån tunnare typ också.
|
det är den tunnare så kallade papperspackningens som ska ha typ packningslim
|
|