AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Identifiera en Nordmotor mm..
Osthyveln
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 18
Registrerad: 2018-10-28
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Taggad för att köra Bertone Coupe

[*] Inlagd 2019-1-5 kl 22:21
Identifiera en Nordmotor mm..


Hej expertisen
Jag har en Alfa Giulia GT Sprint Veloce 1967 :ritaliead:som jag haft en längre tid typ 14år nu.. phuu vad tiden går fort!:oO

När jag köpte den visste jag att fronten varit bytt till en nyare 2000 front(tyvärr:wall:) då det fick en skada vid transport till Sverige, enligt tidigare ägare. Även inredningen är utbytt.
Min ambition var att sätta i en TS-motor men det blev inte så då stående pedaler och mekanisk koppling inte gjorde det det enklare. Då bestämde jag mig istället för att renovera 1600:an som satt i, sagt och gjort rev jag ner allt och fann vad jag tror att kolvar, foder och toppen kommer från en 1750 och inte 1600!??:rolleyes:

Kan någon kunnig hjälpa mig identifiera dessa delar?


F410C458-5B53-4999-9819-1D8B97A3EEA3.jpeg - 1.6MB E858845E-CE5A-481B-AA5B-C04BD178BAF1.jpeg - 1MB 3827E24C-189A-4983-9AD6-9848BAED568F.jpeg - 2.3MB
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
PeSt
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 26
Registrerad: 2007-7-3
Befinner sig: Kimstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-6 kl 08:30


Hej

Expertisen finns på den eminenta veloce.se

http://veloce.se/ff6755ac-d0b5-44ad-afc4-8a07115f244c-29.htm...

Märket på toppen tyder på en 1750, kolla även motornumret.

/Per

[Ändrad 2019-1-6 av PeSt]




Per Strömfors
1750 Berlina -68
CAR Medlem #897
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Osthyveln
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 18
Registrerad: 2018-10-28
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Taggad för att köra Bertone Coupe

[*] Inlagd 2019-1-6 kl 11:29


Tackar, här finns massor info att gotta ner sig i 😀👍
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2049
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2019-1-7 kl 23:56


Du har olika avstånd mellan cylindrarna mellan 1600 och 1750 vill jag minnas.

Är det annat du vill veta om bilen ? Stolarna ser ju ut att vara mycket nyare än 67.

Du borde uppdatera din profil enligt reglerna på denna sida, det blir bättre för oss alla.

Lycka till! Alltid kul med ett Bertoneprojekt!




Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Osthyveln
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 18
Registrerad: 2018-10-28
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Taggad för att köra Bertone Coupe

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 14:57


Hej
Jag tycker det ser ut som stolar från en nyare Bertone 2000 men har inte hittat någon precis lika ännu, någon som vet?

Funderar på om bakaxeln är original 1600 eller utbytt till 2000, kan man se det på något lätt sätt typ förstärkningar, kylflänsar eller liknande? :bananana:

Motorn hade om jag kommer ihåg rätt en slaglängd motsvarandes 1600 men kolv och foder motsvarande 1750, någon som känner till en liknande specifikation? :rolleyes:




Artur Wraali
Obotlig tidoptimist med för mycket intressen och för lite tid!!
Hobbybil: Alfa Giulia Sprint GT Veloce -67
Bruksbil: Alfa 166 3.0 24v -99
Mc: Yamaha 1200 V-max -96, KTM640 motard/enduro -03, 3x Honda cx500 -82(Soon to be CafeRacer)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 924
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 17:44


Det låter som om du har en av de "legendariska" 1648-kubikarna, sök upp Fredrik Malmbergs Bertone-tråd. Jag har för mig att han fick hjälp av Veine att bygga en sådan av just det du beskriver.

Den kominationen är åtminstone omtalad som en synnerligen rar ärta, med extraordinär gångkultor - ungerfär som 2,8-liters Busson... ;)

2000-bakaxeln har väl en större, uttalad "sump" på diffklumpen medan de utan diffbroms har kylflänsar på nederdelen, men inget som sticker ut åt sidorna?




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5765
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 18:07


Om bakaxeln har diffbroms kan du se på kylflänsarna undertill. På vanliga bakaxlar är kylflänsarnas platta liksom rektangulär men på diffade motsvarigheten finns en lång spets lägst fram med fler kylflänsar.

1600 med kolvar från 1750 har förekommit fråga om tidigare men minns inte vad som utröntes. Har dock för mig att det var en modd som gjorts på en annan bertone men inget vanligt.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Osthyveln
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 18
Registrerad: 2018-10-28
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Taggad för att köra Bertone Coupe

[*] Inlagd 2019-1-10 kl 21:13


Tack alla, jag skall kolla på tipsen :clap:



Artur Wraali
Obotlig tidoptimist med för mycket intressen och för lite tid!!
Hobbybil: Alfa Giulia Sprint GT Veloce -67
Bruksbil: Alfa 166 3.0 24v -99
Mc: Yamaha 1200 V-max -96, KTM640 motard/enduro -03, 3x Honda cx500 -82(Soon to be CafeRacer)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
ClaesH
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 57
Registrerad: 2009-9-21
Befinner sig: Kumla
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-11 kl 06:18








105 LSD1.jpg - 60kB 105 LSD2.jpg - 58kB




Claes Hindemith

Äger Alfor:
Giulia Super
147 GTA
Alfa 75 R -Såld-
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
PeSt
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 26
Registrerad: 2007-7-3
Befinner sig: Kimstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-11 kl 10:20


Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Det låter som om du har en av de "legendariska" 1648-kubikarna, sök upp Fredrik Malmbergs Bertone-tråd. Jag har för mig att han fick hjälp av Veine att bygga en sådan av just det du beskriver.

Den kominationen är åtminstone omtalad som en synnerligen rar ärta, med extraordinär gångkultor - ungerfär som 2,8-liters Busson... ;)

2000-bakaxeln har väl en större, uttalad "sump" på diffklumpen medan de utan diffbroms har kylflänsar på nederdelen, men inget som sticker ut åt sidorna?



Nja, Fredrik hade 1750-block och satte i 82mm foder och kolvar vilket gav 1858 i slagvolym. men idén är väl samma

Men t.e.x. CARs tekniske redaktör tävlade med en "1648GTj"



[Ändrad 2019-1-11 av PeSt]




Per Strömfors
1750 Berlina -68
CAR Medlem #897
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Osthyveln
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 18
Registrerad: 2018-10-28
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Taggad för att köra Bertone Coupe

[*] Inlagd 2019-1-12 kl 13:21


Tack för klargörandet gällande bakaxeln då är det inte en med diffbroms iallafall :no:, finns det något nr man skall leta efter för att veta exakt vilken variant och utv det är?






Artur Wraali
Obotlig tidoptimist med för mycket intressen och för lite tid!!
Hobbybil: Alfa Giulia Sprint GT Veloce -67
Bruksbil: Alfa 166 3.0 24v -99
Mc: Yamaha 1200 V-max -96, KTM640 motard/enduro -03, 3x Honda cx500 -82(Soon to be CafeRacer)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2049
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2019-1-12 kl 19:12


Du får räkna varven på ingående axel och på hjulen när du roterar ingående och räkna ut utväxlingen. Annars kan du ev kika genom oljeavtappningshålet och räkna kuggarna. Finns ingen utvändig märkning av utväxlingarna.



Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.9% - SQL: 16.1%]