AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Sud/Alfa 33 utrymme kolv/ ventil
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-6 kl 09:19
Sud/Alfa 33 utrymme kolv/ ventil


Söker ett alternativ till lera för att kontrollera fritt utrymme mellan kolv och ventil på den boxer 1,7:a jag håller på med.
Litar inte på lermetoden eftersom jag inte får leran att hålla sig där jag vill ha den.

En idé någon?




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-6 kl 12:08


för torr lera då med andra ord eller så får du ställa motorn på högkant.
vart sätter du leran, enda som jag skulle kunna tänka mig är någon form av vax isåfall.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89 som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.

Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-6 kl 14:11


Blötare lera ger vidhäftningsproblem med att den kletar fast där jag inte vill ha den.
Precis som du skriver är att jag får dela motorn igen och blir tvungen att bygga nåt så jag kan ställa motorn på högkant, sen fylla sopptallriken till kolv med lera.

Hittade ingen enkel lösning på att rigga motorn på högkant för att slippa just byggandet.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 963
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-6 kl 15:49


du kan ju testa med ett motorstativ så du kan snurra runt den hur du vill och även då ha den på högkant. så har jag gjort med alla dom motorerna jag har renoverat under åren. finns billigt på biltema. fungerar klockrent.



Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89 som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.

Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-6 kl 22:55


Kollade faktiskt på Biltema-stativet för att hänga boxern när jag började men tyckte det stämde illa så jag vågade faktiskt inte.
Blir nog tvungen att ompröva det beslutet




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1965
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2019-1-7 kl 18:15


Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Blötare lera ger vidhäftningsproblem med att den kletar fast där jag inte vill ha den.
Precis som du skriver är att jag får dela motorn igen och blir tvungen att bygga nåt så jag kan ställa motorn på högkant, sen fylla sopptallriken till kolv med lera.

Hittade ingen enkel lösning på att rigga motorn på högkant för att slippa just byggandet.


Kan man inte pensla på tunt med olja på den ytan där det inte ska fästa?




David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-7 kl 21:34


Hoppas att någon har nån klurig lösning där man gör kontrollen genom att föra lämpligt föremål genom tändstiftshålet och får en stämpling av ventil-kolv på så vis.
Har lekt med tanken på ett lod av något slag, typ ett mjukt lödtenn. Eller någon stång med nåt mjukhårt mtrl som går att nypa med en bestående deformation.
Kolven är i formen av en soppskål och en kollision blir mellan kolvens yttre kant på kanske 5 mm och ventilens motsvarighet på kanske halva den bredden. Det är alltså en hyfsat liten yta man skall hitta.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1383
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2019-1-8 kl 01:07


Lödtenn vet jag att vi använde på jobbet på luftkylda Deutz-dieslar för att
kolla upp avstånd mellan kolv-topp.
Borde gå att använda i ditt fall också. Bara kanske lite knepigt att träffa rätt?
Behöver du lite tjockare tenn borde det gå att göra nån sorts "form" och fylla den?
huvudsaken är att den har en rund form och blir lätt att komprimera...




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 750
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2019-1-8 kl 19:55


I det läge där kolv och ventil är närmast varann så är det väl bara sätta upp en mätklocka och sedan vrida kammen (utan att kolven rör sig) tills det tar i och då läsa av hur mycket tryckaren ytterligare har tryckts ner.

Har man två klockor så kan man hålla koll på kolven och veta exakt när ventil och kolv är som närmast varann.

[Ändrad 2019-1-8 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 906
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-1-8 kl 21:55


Christer, tenn kan vara värt ett försök, bara det inte är för hårt?

Tobias, eftersom det är helt förslutna kamaxelhus på motorn med hydrauliska tryckare kommer jag tyvärr inte åt med mätklocka




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
larsjoh51
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 67
Registrerad: 2007-10-31
Befinner sig: Gävle
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-3-23 kl 16:10


"Kollade faktiskt på Biltema-stativet för att hänga boxern när jag började men tyckte det stämde illa så jag vågade faktiskt inte.
Blir nog tvungen att ompröva det beslutet."

Jag använde ett Biltema-stativ när jag jobbade med motorerna till Sprinten. Funkade alldeles utmärkt.




Lars Johansson
Medl.nr. CAR: 5796
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 44.0% - SQL: 56.0%]