AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: 147 1,6 TS överkuggad kamrem?
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-5 kl 10:50
147 1,6 TS överkuggad kamrem?


Nu har jag börjat riva 147:an som helt plötsligt gick skitdåligt för ett år sen, inte jag som körde så jag vet inte hur det lät när det hände. Går skitdåligt på tomgång men låter ok på varv. Men när jag nu rivit och kollat hur kammarna står så ser det helt ryskt ut, dessutom är en kamnock helt nedsliten. Stiften till en cylinder ser dessutom ut att må lite dåligt. Lägger upp lite bilder, bilden på kamnockarna är vid tredje överfallen med ettan i TDC. Slitna nocken insug tredje cylinder.


C5FFE7CD-3B1B-4CBF-A2AA-56121D5EFBAC.jpeg - 576kB F4751FA8-D2AC-40D7-B2A3-63D56C4DE28F.jpeg - 591kB 5B5F079C-5673-49D8-81BD-40D341062561.jpeg - 1.5MB




Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6042
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-2-5 kl 19:39


:oO usch det var en trasig kamaxel det! Hitta reservtopp och bara byta rakt av kanske?



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-5 kl 21:48


Har ju en 2 liters stående, men liiiite jobbigt att hissa ut och hissa in motorer nu. Precis fått igång 156:an och ska ta tag i 166:an, har ju Bussoabstinens!
Men om någon har en topp till en 1.6 TS liggandes får ni gärna hojta till.
Det är en -01, vet ej vilka versioner som är kompatibla med varandra.




Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 719
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-6 kl 06:09


Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Har ju en 2 liters stående, men liiiite jobbigt att hissa ut och hissa in motorer nu. Precis fått igång 156:an och ska ta tag i 166:an, har ju Bussoabstinens!
Men om någon har en topp till en 1.6 TS liggandes får ni gärna hojta till.
Det är en -01, vet ej vilka versioner som är kompatibla med varandra.


du måste ha en topp som är till din motor.
du måste kolla motorfamiljen . det skiljer nämligen på dom två sorters 1,6 motorer som finns.
du kan lägga i en 2,0 men det är mkt mer jobb då det skiljer på elektronik och andra saker. då får du byta ut elsystem med för kontakterna till givare och sensorer skiljer på vissa komponenter.

mkt mera jobb..




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-6 kl 06:41


Ok, då lägger jag planerna på motorbyte på hyllan, de två versionerna av 1.6:an, är det den tidiga med kamkåpa i alu och de senare med plastkåpa, eller finns det fler?



Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 719
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-6 kl 08:20


Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Ok, då lägger jag planerna på motorbyte på hyllan, de två versionerna av 1.6:an, är det den tidiga med kamkåpa i alu och de senare med plastkåpa, eller finns det fler?


bra fråga, vad hade du på din egen motor? din är den tidigare iallafall ska vara enligt infon jag får fram på ditt regnr då din är en 2001.
har svarat dig på fb.


[Ändrad 2019-2-6 av bravo]




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-6 kl 11:43


147:an har plastkåpa, min 916 2.0 TS har alu men den varianten kanske inte finns som 1.6.



Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
JohanP
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 56
Registrerad: 2003-9-9
Befinner sig: Billeberga
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-8 kl 14:05


Vad Rickard är inne på med två olika 1.6 är om det är 120 eller 105 hk.

Har du 1.6 120hk så är det samma topp som TS 16v 1.8 och 2.0. Det ökar ju chansen att hitta en begagnad.
Dock skiljer kamaxlarna mellan storlekarna (tror faktiskt att 1.8 och 2.0 har samma kammar). Men det öppnar samtidigt för möjligheten att sätta 2.0 kamaxlar i en 1.6. :cool:

147 har aldrig funnits med kamkåpa i aluminium. Alukåpa satt bara på första generationen TS 16v (CF1). Identifieringshjälp finns här: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_cf.shtml
147 finns bara som CF3, alltså med plastkåpa.

Men frågan är vad som hände med din motor. Inte mycket nytta med att montera nya delar om felet är kvar.

//Johan




Johan Persson
155 TS 16V
Giulietta 1.4 TB 2018
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-19 kl 15:05


Oj, har missat ditt inlägg, det är ju en 120hk, och jag har 2st 2.0 stående...då bör det alltså vara görbart att flytta över en topp. Jag har ju dessutom möjlighet att bara byta kam. Nu känns det en smula ljusare i garaget!



Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6042
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-2-19 kl 18:55


Bara byta kam låter lite vanskligt dock. Om den har tuggats ner så är det mycket möjligt att det har satt igen sig vid smörjningen där och byter du bara kam då kan problemet dyka upp snart igen. Och lyftaren lär ha sett sina sista dagar också? Kan vara bäst att låta den toppen vika hädan för en som man vet funkar.



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-19 kl 21:19


Jo, det äger nog sin riktighet, blir att ut och rota i en reservdelsbil.:smash:



Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-2-28 kl 19:15


Anledningen till att bilen gick skitdåligt är nu uppenbar, frågan är om kamremmen hoppat eller om något annat orsakat skadorna. Ser inga märken i kolvarna, kan spikningar orsaka sånt här?

9F49F4C8-8889-4E96-8D51-A46E97DF921B.jpeg - 1.4MB

4852A7FE-DD13-479B-9588-7623CB5531AF.jpeg - 1.1MB




Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 719
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-3-1 kl 08:08


hallå. är ventlierna krökta så har dom slagit i kolvarna.
har det tidigare varit kamremsras och man inte har bytat ut alla ventiler utan behållt dom som är raka så kan du få sådant här fenomen.
har sett det tidigare på ett par motorer där det tidigare har gjorts snål rep.
jag bytade alltid alla ventiler vid kamremsras för att slippa sådant här.
är kolven kass ? om inte så byt ventilerna. du behöver inte byta kolven för att ventilen är trasig. det gjorde jag aldrig på dom jag rev om det inte var uppenbarliga skador i godset men då har du iregel skador i cylindern med.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Rikard Vedin
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 78
Registrerad: 2015-1-4
Befinner sig: Jönköping
Medlemmen är Offline

Humör: Nu lever livet med 166:an igång, kan koncentrera mig på Morrisen i verkstan :-)

[*] Inlagd 2019-3-1 kl 11:31


Hej, tråkiga bilder!
Jag har själv haft både goda och dåliga erfarenheter av CF2-3 motorerna.
Ser kamaxeln ut så där har det nog varit smörjproblem, då bör du kolla hur resten av motorn mår. De klena vevlagren ger upp rätt fort vid dålig smörjning. Ventilstyrningarna verkar också ta mycket stryk på dessa motorer, har haft motorer med fruktansvärt glapp vilket kan ge samma fenomen som (treans cylinder)på de gamla VW typ 1 motorerna: ventilerna "skramlar" runt när de skall stänga istället för att ha en rak linjär rörelse. Till slut hinner de inte stänga innan kolven är uppe. :smash:
Har haft en motor med brott på en av styrningarna så smulor ramlat ner i förbränningsutrymmet, såg lattjo ut.
När det gäller kamremsras så hade jag ett sånt på en Stilo 1.8, där bytte jag topp då allt annat såg bra ut, fem mil senare kräktes den ut treans kolv genom motorblocket trots att det inte syntes på kolven att den tafsat på ventilerna...




Alfa 166 2,5 -01 "Chiara"
Morris Minor -60


Tidigare:
Alfa 156 SW 2.0 -01
Alfa 164 3.0 -90
Fiat Stilo 1.8 -02 Ondskan i bilskepnad
156 2,5 -99
156 TS -00
Alfasud -75, Alfasud -79
Alfetta 2.0 -78
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
TomTrikk
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 182
Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-3-1 kl 15:44


Tack för responsen, har två 156:or som jag kan plocka topp från. kolvar och cylindrar ser ok ut, så jag ska kolla hur de ser ut och byter topp. har förstått att 2.0-toppen ska passa 120hkr 1,6:an, frågan är om jag ska flytta med hela insprutet åckså?



Tommy
156 2,0 TS -99, 156 2,0 TS SW -99, 156 2,0 JTS-04
147 1,6 TS -01, 166 3,0 V6 -99, GTV 2.0 TS -97
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69, Lotus super seven S4 -70, 2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.5% - SQL: 17.5%]