AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: 147 1,6 TS överkuggad kamrem?
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-1 kl 17:26

det är vad jag förmodar olika cylinderdiametraroch då har du olika storlekar i topparna. ska kolla på det.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
JohanP
Junior Alfista
**

Registrerad: 2003-9-9
Befinner sig: Billeberga
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-1 kl 23:36

Uj som den ser ut. Nertuggade kammar och sönderslagna ventiler. Tidigare kamremsras och låg oljenivå?
Den behöver kärlek. ☺️

Det är 1mm som skiljer cylinderdiametern mellan 1.6 och 2.0. Tillräckligt lite för att Alfa ska använda samma topplockspackning till båda. ☺️
Resten av skillnaden i cylindervolym ligger i slaglängden, 75mm(typ) på 1.6 och 91mm på 2.0.

Det finns mycket info på t. ex Alfaowner.com om likheten på topparna till TS 16v.

Tänk på att 156 fanns med cf2 de första årsmodellerna. Så kolla över givarplaceringarna innan du lyfter över toppen från din 156-motor.

Flytta bara över själva toppen. Behåll insuget från 147:an. Det är enklast så.

//Johan

Johan Persson
155 TS 16V
Giulietta 1.4 TB 2018
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-2 kl 08:10

det är ju inte samma packning om det skiljer 1mm i diameter på cylindern. bara och kolla i eper så ser man direkt att det inte är samma packning.

edit:
kollade lite nu. verkar vara samma. det är tydligen nr ändrat så det är samma packning. verkar konstigt då dom isåfall har en packning till 1,6 motorn som är 1mm större i diametern för att fungera på 2 liters motorn, detta medför att kompet sänks på den motorn då det blir större volym i förbränningsrummet.
förstår inte hur dom har tänkt här.

[Ändrad 2019-3-2 av bravo]

rb@hella-gutmann.se

JohanP
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-2 kl 10:03

Bra att du kan dubbelkolla i eper Rickard så det inte blir fel info som jag sprider. Tack. :worship:
Jag läste på rätt mycket om TS 16v när jag mekade med 155 16v banbilen och även när jag hade min 147 1.6 120hk Men det är ju ett tag sedan... ☺️

Cf3 har ju topplockspackning i stål som komprimerad blir 0,4mm, så den där millimetern i skillnad påverkar kompet minimalt.
Kanske samma packning för att toppen är samma?

Cf1 och cf2 har en betydligt tjockare kompositpackning. Det är viktigt att ha rätt packning till rätt bottendel då en cf1 eller cf2 som felaktigt får den tunna stålpackningen från en cf3 kröker ventilerna direkt... Cf3 har nämligen andra kolvar.

//Johan

Johan Persson
155 TS 16V
Giulietta 1.4 TB 2018
bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-2 kl 12:23

ja det är garanterat den tjockare packningen han har. är det cf2 system så är det inte den tunna plåtpackningen. har själv fått fel en gång och upptäckte det då kamremen skulle dras runt för att kontrollera spännarens läge då tog det emot och hade som tur inte hunnit starta upp. trist när man precis monterade ihopa allt efter en topp renovering.
fick tyvärr motorn redan demonterad så hade inte sett vilken som satt på.

det är viktigt att det blir rätt.

oavsett så måste han förvissa sig om att det fungerar med en 2,0 topp på en 1,6 motor. det finns ju två olika sådana med olika effekt.

rb@hella-gutmann.se

TomTrikk
Alfista

Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-22 kl 15:58

Tack för all respons, nu när jag rivit allt har jag bestämt mig för att renovera originaltoppen, alla ventiler raka och inga märken i kolvarna. Däremot tänkte jag ta kammarna från en 2.0, dessa lyfter ju en smula mer än 1.6 kammarna, kan jag få problem då? Beställde topplockspackning från Autodoc, det fanns ju en uppsjö av packningar med Olika tjocklekar. Nu satt det en plåtpackning på motorn, den jag fick är ju nu inte plåt! Sitter jag med skägget i brevlådan nu?

Tommy
AR 156 2,0 TS -99
AR 156 2,0 TS SW -99
AR 156 2,0 JTS -04
AR 147 1,6 TS -01
AR 166 3,0 V6 -99
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69
Lotus super seven S4 -70
2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)

JohanP
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-22 kl 18:55

Det finns några på Alfaowner som kör med 2.0 kammar. Själv provade jag aldrig.
Kom ihåg att använda kamlåsen till 2.0 när du hänger på kamremmen.

Har du kvar orginalmotorn är det en cf3. 147 har bara funnits med cf3. Och hade du dessutom plåtpackningen så är det cf3.
Kolla länken jag la in i ett tidigare inlägg i tråden för identifieringshjälp.

Du fick fel packning. Det finns två packningar, en tunn i plåt och en tjock i komposit. Kolvarna på cf1 och cf2 sticker över blockkanten, därför den tjocka kompositpackningen. På cf3 håller kolvarna sig under blockkanten, därför den tunna plåtpackningen.
Men det blev fel packning på rätt håll. Dvs den tjocka packningen ger mer frigång topp mot block och kolv, men även sänkt komp...

Tänk även på att det är sträckskruv till toppen. Alltså måste du köpa nya skruvar också. 1.6 har kortare skruvar än 2.0.

//Johan

Johan Persson
155 TS 16V
Giulietta 1.4 TB 2018
bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-3-23 kl 20:48

Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Tack för all respons, nu när jag rivit allt har jag bestämt mig för att renovera originaltoppen, alla ventiler raka och inga märken i kolvarna. Däremot tänkte jag ta kammarna från en 2.0, dessa lyfter ju en smula mer än 1.6 kammarna, kan jag få problem då? Beställde topplockspackning från Autodoc, det fanns ju en uppsjö av packningar med Olika tjocklekar. Nu satt det en plåtpackning på motorn, den jag fick är ju nu inte plåt! Sitter jag med skägget i brevlådan nu?

sätter du på den tjockare packningen du har fått så sänker du ditt komp. du får reklamera den om dom har skickat fel. du ska ha en en i plåt den tunnare för att få rätt komp i motorn. den tjockare är för den äldre varianten av motor där kolvarna går lite högre upp ovanför blockets yta.
så klart fungerar det med den tjockare med men inget kul att sänka kompet på en orginal motorn.

rb@hella-gutmann.se

TomTrikk
Alfista

Registrerad: 2017-1-15
Befinner sig: Rosersberg Sigtuna
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-24 kl 14:24

Nu är bilen igång igen, med kammar från en 2.0. Nya problem givetvis, på tomgång går den på tre cylindrar...ibland, enligt Multiscan ” svag signal” till nämnda cylinder. Har flyttat runt både stift, tändspole och spridare utan resultat. Gnista finns och soppa kommer fram till spridaren. Fick ju givetvis för höga avgasvärden pga detta. Nästa rolighet är att den varnar för lågt oljetryck vid lågt varv och belastning, när man ska iväg från stillastående, men inte alltid bara ibland. Dessutom lyser airbaglampan, Multiscan får kontakt med allt utom airbagmodulen, fel kabel enligt programmet, har köpt en kabel för italienska bilar med gul adapter...funkar inte.
Nu till frågor:
Är det någon som köpt obd-kabel som funkar till airbag-grejen?
Idéer om vad den svaga signalen till cyl 3 kan bero på?
Kan det dåliga oljetrycket bero på taskig pump eller skit i silen, och i så fall, kan man byta dessa med motorn kvar i bilen?
Nu börjar mekenergin tryta, annars är ju allt förträffligt med tre rullande Alfor på gården.

Tommy
AR 156 2,0 TS -99
AR 156 2,0 TS SW -99
AR 156 2,0 JTS -04
AR 147 1,6 TS -01
AR 166 3,0 V6 -99
Tidigare vagnar:
1750 GTV -69
Lotus super seven S4 -70
2000 GTV -75
Giulia 1300 TI -67 (1750)