AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 2.5 ECU på en 3.0 motor?
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-2-8 kl 21:28
2.5 ECU på en 3.0 motor?


Fungerar det att sätta en ECU (Motronic) från en 2.5 V6 på en 3.0 motor? Är luftmängden som beräknas av spjället absolut eller relativ sån att ECU räknar ut luftmängden som en funktions av öppningsvinkeln gånger ett tabellvärde (motorns totala volym)?
Dvs fungerar det utan vidare att flytta över ECU’n?




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6072
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-2-9 kl 08:15


Pratar vi 24v? Då fungerar det bra med en 24v 2.5 ecu som driver en 3.0 24v. Titta igenom Chris155’s projekttrådar på alfaowner - det låter som att du kommer att hitta svar på 80% av sina frågor där. Han började med 3.0 i en 156 2.5 med 2.5 ecu och 2.5spridare (byter du spridare också måste du mappa om för enligt honom gick den då alldeles för fett på 156 2.5 ecu) och gick sedan vidare till en komplett 3.2 i sin 156 osv osv..
det han kunde förklara var att med en omappad 2.5ecu hade han tillräcklig adaption i sin ecu för att hålla sig inom säker AFR för motorn men tappade vad han uppskattade till runt 10hk jämfört med original.


Är du inte medlem på alfaowner så bli det bara för hans trådar - all info du behöver!




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-2-9 kl 09:10


Hej! Tack!

Nej, det är 12V. Jag har härva och coil från 155 V6. Jag har original ECU också. Men tanken är egentligen att köra Wasted Spark med Megasquirt och en del andra ”små förbättringar”. Men jag bara undrade om jag kunde använda original ECU’n innan Magasquirten går i.
Det är en 3.0-motor från en 75 som då hade L-Jetronic.




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2019-2-9 kl 10:31


Fungerar och fungerar...

En Motronic mäter spjällvinkeln och varvtal och gör tabelluppslag för spridaröppningens mängd. Förutsatt att den volykmetriska verkningsgraden är samma på de olika motorerna (och det är den någorlunda i detta fallet) så kommer bränslemängden stämma. Mer spjällvinkel = mer bränsle.
Finns det lambdasond kan boxen i steady-state reglera bort felet, men det är inte så ofta den gör en ny korrigerad map. Så körbarheten drabbas.
Optimalt är det inte.
Vid alla experiment, svetsa fast en sk. lambdamutter och ha en bredbandslambda med mätare inkopplad. Den skvallrar om vad som händer.

Men att starta upp maskinen och köra lite försiktigt är inga problem som jag ser det. Ska man däremot pressa motorn så ska man ha koll på bränslemängden.

Inga garantier dock, har inte gjort ovanstående operation så det är teori.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-2-10 kl 10:28


Tack Oscar!

Har bredbandslambda som ska monteras, och den sänder också ut som ”vanliga” lambda samtidigt.
Tänkte mest bara att kunna pröva om allt är kopplat riktigt, bränslepumpen får ström och går osv innan jag börjar inställningar och tillpassningar för MS.

Det jag var osäker på var om varje Motronic var anpassad till motorvolymen eller diametern på inngången på LMM. Så att vinkeln inte var nog för att säga något om mängden. Och att vinkeln då användes samman med ett tabellvärde för t.ex LMM egenskaper.




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 79.4% - SQL: 20.6%]