AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  4    6  7
Författare: Ämne: 159 SW ti 2,4 hel igen
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2019-12-14 kl 16:38

Äntligen en bil med drag i :steering:

DSC_1910.JPG - 5.4MB

Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-12-14 kl 19:55

Ekologisk wunderbaum?

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-12-14 kl 20:03

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ekologisk wunderbaum?

Das originalisches.

Alfa 159 ti 2,4
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-6 kl 15:04

Sjukt tråkig bil det här, den går ju aldrig sönder :D Klart ovan från det från mina äldre Alfor jag ägt. Gulian är väl enda undantaget, men den är ju ljusår modernare i allt.

Nå ja, några grejer är väl ändå trasiga? Nja, men det har börjat uppkomma vissa egenheter, dock inga fel, än.

Tex bakluckan har en tendens att öppna sig lite då och då. Har inte riktigt lyckats lista ut om det är med båda nycklarna i låset, eller om det bara är den ena. Men jag tror att det hänt med bägge nycklarna. Hur som helst, det brukar lösa sig om man går ut och smäller igen luckan, minst en gång. Misstänker slitet kablage mellan lucka och kaross. Är jag rätt ute?

Sen är det en feature till. Ibland måste jag stoppa i nyckeln mer än en gång för att få bilen att sätta på tändningen och glöda stiften. Glapp i nyckelhålet? Gissar att det är någon mikrobrytare nere i botten någonstans som säkert kan ge upp. Låter måttligt kul att fixa.

Sen är det en klassiker som jag haft på flera Alfor. Handbromsvajrarna fryser. Sjukt irriterande när de inte släpper. Speciellt här nere i söder där det pendlar mellan plus och minus, och dessutom är gravt överdjävligt fuktigt. AutoAlfa hintade om att det var jobbigt att byta på 159, någon som vet? Jag har bytt på två 166'or, så jag är rätt härdad. I värsta fall går det att låta bli handbromsen i kyla, men iom att jag åker automat vill jag gärna spara på p-spärren i lådan och använder gärna handbromsen. Den funkar finfint när det är plusgrader och har inte rostat ihop, än.

Ang elkopplingen till draget så verkar det funka. I alla fall det lilla jag testat. Skönt att äntligen ha en komplett bil med drag på karossen och i motorn :cool:

Alfa 159 ti 2,4
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-6 kl 15:58

Nyckelhållaren i tändningslåset så att säga är känd att kunna ge upp spöket som jänkarna säger.

Kul att den i övrigt beter sig!

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-6 kl 16:32

Ok, får forska i tändlåset. Dumt om röken försvinner ur elsystemet.

Alfa 159 ti 2,4
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-1 kl 12:58

Behöver lacka en rostande framskärm som är blästrad av framhjulet. Färgkoden är 296 men den gick inte att köpa hos lokala bildelsfirman. Går det översätta den kulören till Hagmans färgsystem eller får man åka till Lackman och köpa proffsfärg?

Rosthål väger mindre än kolfiber säger de.

[Ändrad 20-02-01 av Gustav_Holmdahl]

Alfa 159 ti 2,4
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-1 kl 22:18

Ja ha, klagade ju på att bilen inte uppför sig som en riktig Alfa och vägrar gå sönder.

Nå ja, det var ju fiffigt sagt. I morse upptäckte jag en ilsket blinkande tripmätare. Hmm, det där känns som att något fel är trasigt. Kollade i instruktionsboken utan att finna någon vettig info. Men Google är ju en fiffig uppfinning och det verkar som att det pekar mot ett Canbus-fel. Har inte pillat i OBD adapter och inte skickat MultiEcu Scan på den än.

Men så när jag skulle parkera i garaget hemma och skulle veva ner rutorna för att se lite bättre i backspeglarna så går inte höger passagerarfönster ner. Det är bara den dörren och ingen annan som vägrar. Allt annat i bilen funkar, även motor, låda, abs, mm, mm.

Vad är oddsen för att blinkande tripmätare och trasig fönsterhiss händer samtidigt? Känns som att dörrarna mycket väl kan vara styrda med canbus på dessa bilar?

Ja ja, är väl bara att skicka i OBD pluggen och börja leta glapp, ärg och avbrutna kablar mellan dörr och kaross då.

Alfa 159 ti 2,4
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-1 kl 23:35

Då har du hittat felet som får tripmätaren att blinka. Likadant på 147/GT osv..
få till fönstret och vipps kommer tripmätaren att lugna sig.

Möjligen räcker det att göra en kalibrering med ecuscan för att få liv i rutan och få tyst på mätarblinket.

Fredrik Assarsson.

bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-2 kl 11:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Ja ha, klagade ju på att bilen inte uppför sig som en riktig Alfa och vägrar gå sönder.

Nå ja, det var ju fiffigt sagt. I morse upptäckte jag en ilsket blinkande tripmätare. Hmm, det där känns som att något fel är trasigt. Kollade i instruktionsboken utan att finna någon vettig info. Men Google är ju en fiffig uppfinning och det verkar som att det pekar mot ett Canbus-fel. Har inte pillat i OBD adapter och inte skickat MultiEcu Scan på den än.

Men så när jag skulle parkera i garaget hemma och skulle veva ner rutorna för att se lite bättre i backspeglarna så går inte höger passagerarfönster ner. Det är bara den dörren och ingen annan som vägrar. Allt annat i bilen funkar, även motor, låda, abs, mm, mm.

Vad är oddsen för att blinkande tripmätare och trasig fönsterhiss händer samtidigt? Känns som att dörrarna mycket väl kan vara styrda med canbus på dessa bilar?

Ja ja, är väl bara att skicka i OBD pluggen och börja leta glapp, ärg och avbrutna kablar mellan dörr och kaross då.

när bodycomputern tappar kommunikationen med något av styrdonen i bien så indikerar det med blinkande km räknare.
det du får göra är felkods utläsning, radering och sen prova göra en proxialigment eller hur det nu stavas :) då gör man en inlärning/kontroll av styrdon mot bodycomputerns konfigurering. har du fortfarande problem med blinkande km räknare så har du en present felkod som ej brukar gå radera. kolla felkoderna i bodycomputern för dom brukar ligga där då när det är proxi problematik.

det kan även självläka nästa gång du startar. var så på min fiat Qubo och vanligaste problemet på dom var blue and me enheten för telefonen.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-2 kl 17:26

Felet hittat. Hur gör jag nu?

DSC_2026.JPG - 7MB

Alfa 159 ti 2,4
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-2 kl 17:51

Nu funkar lås och fönster på alla dörrar. Har inte kollat hur det ser ut i bodycomputern efter det började fungera.

Alfa 159 ti 2,4
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-2 kl 19:19

Tjena!

Nu när jag köpt en licens till MultiEcuScan och klickade runt såg jag att man kan göra någon slags grundinställning på växellådan. Har ju lite märkliga hårda nedväxlingar emellanåt. Är det rekommenderat att göra detta eller är det bättre att låta bli?

Alfa 159 ti 2,4
bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-2 kl 20:01

Felet hittat. Hur gör jag nu?

kolla kablaget i mellandörr och stolpe så du inte har kabelbrott.

rb@hella-gutmann.se

bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-2-2 kl 20:02

Tjena!

Nu när jag köpt en licens till MultiEcuScan och klickade runt såg jag att man kan göra någon slags grundinställning på växellådan. Har ju lite märkliga hårda nedväxlingar emellanåt. Är det rekommenderat att göra detta eller är det bättre att låta bli?

det enda du gör är att återställa värdena till ursprungsvärdet, tror inte det hjälper i ditt fall är garanterat en egenskap.

rb@hella-gutmann.se

Pages:  1  ..  4    6  7

Upp till toppen