AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Sportluftfilter 116 Busso
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 326
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-3-12 kl 17:20
Sportluftfilter 116 Busso


Har lite funderingar kring sportluftfilter till 90:an och 75:an. Vad är det för vinst med att montera sportluftfilter? Vinner man gött insugsljud? Vinner man effekt?

Vad behöver demonteras och monteras? Finns det färdiga fästen/monteringssatser att köpa? Olika tillverkare? Var?

Tacksam för tips!




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 928
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-3-12 kl 18:27


Hade ett "sportfilter" på GTV6:an, upplevde mest att det brölade.

Effekt snarast tappar du, de flesta öppna filter har högre flödesmotstånd än originalfiltret som är väl tilltaget - dessutom är Busson om man ska tro Kartalamakis och andra mer begränsad i andningsvägarna av klent dimensionerad LMM, insugsrör och ffa grenrör.

Öppna filter har typiskt också sämre förmåga att ta insugsluften från "rätt" ställe, dvs framifrån eftersom det ofta är täckta just i ändan och tar (uppvärmd) luft från motorutrymmet istället för ett flöde från grillen. Så ska du montera ett sånt för att hitta nån decimal på effekten behöver du "boxa in" det med plåtar så du får en kontrollerad väg för luften. Det hjälper dig också med positioneringen av filtret där du annars behöver fixa en bygel eller nåt. Adapter mellan LMM och filtret behövs också.


[Ändrad 2019-3-12 av Atterhall]




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 326
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-3-17 kl 15:38


Ok. Verkar meningslöst...
Bara att gasa vidare och vara glad!:thumbsup:




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 928
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-3-18 kl 17:46


:beerchug:



Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 2974
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2019-3-19 kl 09:26


Finns det inte KN insatsfilter att köpa nu längre?



Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil. 156 2.0 TS SW -01 stadsbilen. 156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 309
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2019-3-20 kl 00:50


Funderat lite på hur det blir med min nya motor, vill gärna ha ökad filterkapacitet motsvarande ökad effekt (ca 50hk), men ändå hyggligt ’factory’. Original filterhus har rätt dålig passform mot filtret och är ju inte jättestort..?



Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2181
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2019-3-20 kl 19:14


Jag har K&N filter i original boxen, eftersom jag har eftermarknads ECU så sitter ingen LMM. Har masserat hålet ut från boxen något (ovalt), det är ganska liten area in i LMM hur man än vänder och vrider på det.

Mätt i plenumet så tappar jag cirka/ungefär 2kPa vid effekttopp jämfört mot om jag stämplar fullt vid tomgångsvarv. Så flödet får nog anses vara helt okej.

Mer bekymrande är insugstempen, är det inte tätt mellan platsbiten som går ut under lampan kan man lätt ha en 35-50grader temperaturökning vid körning i lägre hastigheter, stillastående mer än så. Men även om det är tätt så att filtet tar luft på sidan så verkar luftburken plocka upp mycket strålningsvärme från grenrör (eller vad det nu är).

Med detta sagt, tror jag det finns mer effekt att tjäna på värmejakt än flödesjakt.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 928
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-3-20 kl 19:42


Kanske är nåt sånt här som ska till runt luftburk och insugsslang? Linda grenrör är jag inte mycket för...

https://www.nimbusmotorsport.com/products/view-product/nimbu...




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 309
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2019-3-20 kl 19:43


Igen, i säg 100km/h är det nog så mkt friskluft i mynningen att ngn mod skulle göra skillnad; snarare vore det intressant att mäta tryckskillnad med/utan stort konfilter vid fullgas.

Håller med om att inte linda grenrören, så länge de är gjutna. (Spricker)

[Ändrad 20-3-2019 av argentaperra]




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.7% - SQL: 17.3%]