AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Sagan om Illbattingen - kapitel 7?? AR33 allegerita modificata -86
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-3-23 kl 14:04
Sagan om Illbattingen - kapitel 7?? AR33 allegerita modificata -86


Fortsättningen på sagan. 33an byggdes av Robert Schmid nån gång för länge sen och har förädlats i ett flertal led.

Förr-förra vårdnadshavaren Roger började på en tråd här: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34331

Sedan ett drygt år hamnade stafettpinnen hos oss, så nu fortsätter vi med nästa kapitel i historien.



BCE8B3C3-770A-4678-89C3-3B5091ABEA13.jpeg - 394kB

[Ändrad 2019-5-8 av Atterhall]




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-3-23 kl 14:39


Förra säsongen klarades på byte av kopplingsslang och renovering av en drivaxel förutom oljebyte. En uppsättning DS3000 fick ersätta ”Red stuff”-belägg fram och tillsammans med nya skivor gick det helt plötsligt att bromsa bilen.

R-däcken som kom med på köpet var hyfsade, men uppenbarligen är chauffören lite gasglad då insidan på höger fram hade gått åt helt och hållet efter Gelleråsen och dubbel Kullen.

Årets uppdatering börjar med åtgärd för mer fart ut ur kurvorna, och lite mer mos på rakorna.

En bättre beg låda har införskaffats från Sune med 1an/2an från 1,7, 3an från 1,5 och de högre växlarna från 1,3an vad jag förstått. Med lite kortare slutväxel borde det ge lite bättre sprutt väl uppe i fart - tror vi ändå landar på knappt 190 på topp. Så fort har jag typ ändå aldrig kört...

Sen kom det i en extra klump mellan drivaxlarna som förhoppningsvis ger lite mer grepp ut ur böjarna...




image.jpg - 2.7MB

[Ändrad 2019-5-8 av Atterhall]




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GlasVimle
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1171
Registrerad: 2012-1-8
Befinner sig: Alingsås/Europa
Medlemmen är Offline

Humör: På väg

[*] Inlagd 2019-3-24 kl 10:21


Härligt att det blir lite uppdateringar.



Roger Forsberg
Frankia 840 GD -18
Alfa 33 16V -86 busbil Såld
GTV 916 3.0 24V -97 Såld
Giulia GTj 1600 -75 Såld
146 1.8 TS -00 Såld
MiTo 1.4 TB -11 Såld
GTV 916 2.0 TS -96 Såld
33 -87 Såld
CAR: 6788
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 363
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-3-24 kl 15:46


Quifediff, det blir nog mumma det...

:beerchug:

Men med tanke på varvtiderna hittlills tror jag knappt den behövs

:D




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-3-24 kl 16:23


Haha, nja - vi får väl se ;)



Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-4-28 kl 12:42


Injusterat spel kronhjul/pinjong och ordentligt med Permatex, nu ska det väl funka!

6A38F94B-5EA1-4D23-B4D4-B1E272563DDD.jpeg - 2.7MB




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 363
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-4-29 kl 21:46


Spännande...

:thumbsup:

Apropå bromsar, du hade bytt från Greenstuff till DS3000.
Greenstuff-beläggen är väl som belägg är mest antar jag, såväl varna som kalla, men har du någon bromsverkan alls med kalla DS3000 ?

Jag letar nåt bättre belägg som även funkar på gata
Vad har du för bromsar på din bil förresten ?




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1314
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2019-4-30 kl 00:37


Greenstuff gillar jag inte... kom på det efter några år. :cool:
Satt monterat på en 156V6 jag köpte och efter några år blev det dags att byta.
Köpte belägg hos Mekonomen och VILKEN skillnad.
Helt plötsigt blev det ett helt annat bett i bromsarna, behövde inte trycka speciellt hårt så stanna bilen.




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
beatwise
AP's pallbockskung!
Brigata Boxer
******
Avatar



Inlägg: 3768
Registrerad: 2003-5-26
Befinner sig: Mariehäll
Medlemmen är Offline

Humör: #16atterhall

[*] Inlagd 2019-4-30 kl 07:01


Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Apropå bromsar, du hade bytt från Greenstuff till DS3000.
Greenstuff-beläggen är väl som belägg är mest antar jag, såväl varna som kalla, men har du någon bromsverkan alls med kalla DS3000 ?

Jag letar nåt bättre belägg som även funkar på gata
Vad har du för bromsar på din bil förresten ?


DS3000 biter i stort sett lika bra som "vanliga" belägg när de är kalla, men sen när temperaturen stiger så kommer det riktiga bettet. Med det sagt så är DS3000 inte lagliga att köra på gata, vilket ju kan vara en aspekt att ta hänsyn till.

DS2500 är ett mittemellan-belägg som är gatlegalt och biter alldeles fullt tillräckligt på bana för trackday-körning.

Det är original 33-bromsar med ventilerade skivor. Oken kom en gång i tiden från mig om jag inte minns helt galet. :thumbsup:




Stefan Atterhall CAR #4677
AR 147 GTA -04, röd #16 CAR Challenge kl. II
AR Sprint Veloce 1.7 16V -87, blå
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-4-30 kl 07:10


Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Spännande...

:thumbsup:

Apropå bromsar, du hade bytt från Greenstuff till DS3000.
Greenstuff-beläggen är väl som belägg är mest antar jag, såväl varna som kalla, men har du någon bromsverkan alls med kalla DS3000 ?

Jag letar nåt bättre belägg som även funkar på gata
Vad har du för bromsar på din bil förresten ?


Bromsarna fram är från 33 16V, typ samma diameter men ventilerade. Bak original trummor...:yes:

Helt riktigt att jag satt dit DS3000 - stor skillnad på banan mot de tidigare som jag tror var ”red stuff”, visst tar bromsarna också när de är kalla - men man får trycka till lite extra. Jag upplever ändå att de kommer upp i nån sorts temp rätt snabbt så man inte tänker på det mer.

På GTV6an har jag DS2500, lite åt samma håll men snabbare upp i temp och bra bett i normal körning. Har inte kört bana m dom dock men gissar att de håller hyfsat.

Chramon - ”original” är definitivt att föredra för daglig körning, funkar kalas när bromsarna är hyfsat kalla men blir sämre och sämre med ökad temp. Race-beläggen är lite tvärt om, inget vidare som kalla - men sen, hej vad det bromsar!:banana::steering:




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-4-30 kl 07:11


Haha, bror hann före!:kiss:



Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 363
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-4-30 kl 18:08


Är det ATE då?
Om det är ATE, kan du kolla vad beläggen hette. När man kollar belägg blir jag inte klok på vilka som passar.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-4-30 kl 21:13


Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Är det ATE då?
Om det är ATE, kan du kolla vad beläggen hette. När man kollar belägg blir jag inte klok på vilka som passar.


Definitivt ATE på min. Jag är tämligen säker att det var den här varianten. När du beställer är 2500 art nr FCP546H och 3000 FCP546R.

Jag beställde från en italiensk site, klockrent.

https://www.m4tuning.com/en/15998-alfa-romeo-33-1-7-79-97kw-...

34FCE3BF-981E-4774-9D26-86735E51D1B3.png - 995kB




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 363
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-4-30 kl 22:28


Troligen samma bromsar på min bil också, jag misstänkte det var de beläggen när jag satt och letade härom kvällen.

Om du undrar varför jag inte svarar på U2U beror det helt enkelt på att jag aldrig fått det att funka. Jag kan läsa men inte svara. Maila hellre istället, då klarar jag att svara.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 984
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-5-7 kl 21:56


Jahapp, årets uppgradering genomförd. Kort provtur kan bäst beskrivas med ÅÅÅHHFYTUSANVADDENGÅR! :steering::revs::bananana:

CC107F87-D7FD-43D9-A9B0-EB5BE2572AB4.jpeg - 528kB BADFBBE6-7DC7-4405-89E2-83B916B85889.jpeg - 388kB




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 88.9% - SQL: 11.1%]