AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Laddningsproblem 159 1,9 jtdm -07
Jonaslofgren
Alfista

Registrerad: 2013-9-15
Medlemmen är Offline

Humör: Gott

[*] Inlagd 2019-4-25 kl 11:28
Laddningsproblem 159 1,9 jtdm -07

Nu behöver jag stöd från expertisen.
För några veckor sedan var det plötsligt tomt på ström när jag skulle hem från jobbet. Kablade igång bilen och mätte sedan spänningen som visade sig ligga under 12 v. Körde ändå på vinst och förlust de fem milen hem och det gick bra. laddade batteriet och startade bilen igen på kvällen och mätte spänningen igen. Då ligger den på ca 12,5v (samma som batterispänningen med bilen avstängd) Provade att slå på bakrutedefrostern och då sjönk spänningen till 12v. Spänningen ändrade sig även till viss del beroende på motorvarv. Så det verkade som att generatorn laddade lite ändå.

Rev bort generatorn och kollade kolen, som var riktigt slut. köpte nya och monterade utan förbättring.
Då tänkte jag att jag köper en ny generator, den gamla hade ändå gått 29000 mil, så utesluter jag samtliga eventuella fel.
Sagt och gjort, fick generatorn häromdan, en likadan Denso som satt original.

Monterade idag och startade och det är absolut ingen skillnad mot innan! Den laddar något, nu låg batterispänningen på ca 11,8v på tomgång och 12,2v på 2000 varv.

Tänker att det måste vara magnetiseringsströmmen som spökar, men vart kommer den ifrån? Nån som har ett kopplingsschema eller vet vad det kan vara som spökar?
Nu är jag ledsen på riktigt

Jonas Löfgren
Överammer
75 Milano-87
159 1,9 jtdm-07
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Jonaslofgren
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-25 kl 14:16

Liten uppdatering: har mätt upp D+ och där är det 9.5v. Tog loss D+ och matade den med en sladd från batteriet, men helt utan resultat. Inte minsta reaktion. Nu fattar jag verkligen inget!

Jonas Löfgren
Överammer
75 Milano-87
159 1,9 jtdm-07
Jonaslofgren
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-25 kl 15:02

Uppdatering: nu funkar laddningen😀 tog ut bilen och körde och efter ett par kilometer hoppade det igång. Antar att kolen måste köras in en skaplig stund...

Jonas Löfgren
Överammer
75 Milano-87
159 1,9 jtdm-07
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-26 kl 09:11

märkligt då den ska börja ladda fullt direkt. har aldrig under mina alla år som mekaniker haft en enda generator som man ska köra in kolen så dom gör att den laddar. det har med all sannorlikhet varit något annat som spökat men vad.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Jonaslofgren
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-4-26 kl 11:39

Nä jag har aldrig heller varit med om nåt liknande. Men det måste ju nästan vara i generatorn det spökade eftersom den inte laddade ens med ström direkt från batteri till D+.

Jonas Löfgren
Överammer
75 Milano-87
159 1,9 jtdm-07
NZORIKKO
Alfa-guru

Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2019-4-29 kl 13:58

Jag hade ungefär samma på min Selespeed, dålig laddning, ny generator, fortfarande dålig laddning, kollade igenom alla kontakter och sladdar igen och upptäcker att det ärgat vid säkringslådan på batteriet, rengör och voila laddning ⚡.

Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil. 156 2.0 TS SW -01 stadsbilen. 156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Luledavve
Junior Alfista
**

Registrerad: 2008-3-26
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-8-6 kl 11:53

Vi hade ingen laddning (159 1,9), lämnade in på generatorbyte fick ut bilen körde en dag eller två och var utan ström, de fick byta generator igen på garanti. Det visade sig vara fel på den nya generatorn.

David Lind blad
Ingen bil nu, jakt på ny

Annars mest boxermotorförsedda tysktillverkade fordon

Upp till toppen