AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Trasig bromskraftsfördelare? Alfa 75 3.0
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 344
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-5 kl 00:28
Trasig bromskraftsfördelare? Alfa 75 3.0


Efter byte av bromsvätska tar bromspedalen först halvvägs ned och bromsverkan är försvagad. Bromsarna tar fram, men verkar inte ta bak. Första tanken var att huvudbromscylinderns bakre packning pajjat, så jag köpte en ny huvudbromscylinder och bytte ut den. Efter installation av den nya huvudbromscylindern kvarstår dock samma problem.


Kan det vara så att felet sitter i bromskraftsfördelaren? Hur funkar den? Kan ett fel i den ge detta symptom? Går den att renovera? Vid sökning på bromskraftsfördelaren verkar det finnas två olika artikelnummer (60518251 och 60518265). Den ena kanske är till bilar med nordmotor och den andra till busso? Eller? Spelar det ngn roll?

Dessvärre verkar den inte finnas att köpa längre.




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Lasse P
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 266
Registrerad: 2004-10-3
Befinner sig: Kalix
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-5 kl 16:34


Kommer det vätska från luftnipplarna när du pumpar på pedalen? På min hade bromskraftsreduceringsventilen fastnat så den släppte inte igenom vätskan. Annars är väl de där bilarna kända för att vara ganska svårluftade. Vacumsug på nipplarna och tokpumpa brukar funka för mig



Lars Persson
Kalix.
75 3,0. Alfetta 2,0. GTV 6. Sprint. 33qv. GTV 2.0. 155 v6. 155 TS. 33 sw.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 344
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-5 kl 17:24


Jag använder "Luftman", dvs man trycksätter bromsvätskebehållaren genom ett lock med en slang till ventilen på ett reservdäck. Med denna metod strömmar det ordentligt ur luftnipplarna. Jag har inte själv provat med pedalen, men det var en verkstad som bytte vätska initialt, och dom tyckte inte att det kom något vidare när man tryckte på pedalen. Men det skulle väl lika gärna kunna bero på en trasig packning i huvudcylindern? Eller är det ett typiskt symptom på att bromskraftsfördelaren är trasig?


Vad gör man i så fall åt det? Kan den repareras?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 653
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-5 kl 18:16


nej det kan den inte, bara byte eller helt enkelt plocka bort den. har råkat ut för det på en jag hade som kund då jag hade min verkstad. efter diverse försök så kom jag och kunden överrens om att den skulle bort. sen fungerade det klockrent. blev kanon bromsar sedan.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
www.facebook.com/alfaromeo.oem.parts
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
www.hella-gutmann.dk
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Lasse P
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 266
Registrerad: 2004-10-3
Befinner sig: Kalix
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-5 kl 19:44


Jag plockade ur innehållet på den. Jag provbromsade ett flertal gånger för att kontrollera att inte bakbromsarna låser först och det gör de inte på min iallafall



Lars Persson
Kalix.
75 3,0. Alfetta 2,0. GTV 6. Sprint. 33qv. GTV 2.0. 155 v6. 155 TS. 33 sw.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 344
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-5 kl 21:50


Ok. Men vad är det då tänkt att den ska göra för nytta? Varför sitter den där?

Om man skulle få tag på en, är det då någon skillnad om den är till en fyrcylindrig eller till en sexcylindrig bil?

Om man ska ta ut innehållet, hur öppnar man den då?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Lasse P
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 266
Registrerad: 2004-10-3
Befinner sig: Kalix
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-6 kl 03:15


På min sitter den bredvid huvudbromscylindern, vill minnas att man skruvar av ena änden och tar ut en gummi"kolv" och en fjäder. Tja någon uppgift borde den ju ha men som sagt min låser då inte bak före fram, det är inte att rekommendera att det låser bak först. Bes har heller inte klagat



Lars Persson
Kalix.
75 3,0. Alfetta 2,0. GTV 6. Sprint. 33qv. GTV 2.0. 155 v6. 155 TS. 33 sw.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 653
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-6 kl 17:14


dess funktion är att du har en slang eller ett rör som springer läck på ena kretsen då far kolven över med hjälp av trycket på den kretsen som är hel och stänger för en som är trasig.
du har ju ett två krets system och det är bara den funktionen den har.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
www.facebook.com/alfaromeo.oem.parts
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
www.hella-gutmann.dk
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 344
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-6 kl 18:55


Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 950
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-5-6 kl 21:03


Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
dess funktion är att du har en slang eller ett rör som springer läck på ena kretsen då far kolven över med hjälp av trycket på den kretsen som är hel och stänger för en som är trasig.
du har ju ett två krets system och det är bara den funktionen den har.


Är du helt säker? På min GTV6 hade den ärgat ihop ordentligt och låst sig i ”öppet” läge, vilket resulterade i låsta bakbromsar vid panikbroms och piruett med ändan in i räcke - en inte helt angenäm upplevelse.

Åtminstone på min är det olika diametrar på kolven inne i ventilen, vilket gör att större andel av bromskraften läggs på frambromsarna ju högre tryck som appliceras på pedalen. En väldigt elegant konstruktion för att aktivera bakbromsarna vid ”normal” körning så att de hålls hjälpligt vid liv och samtidigt minimera risken för att bakbromsarna låser före fram - ”luffar-ABS” ;). Alternativlösningen är väl en klassisk lastkännande ventil med nivåstag till bakaxeln, men de är ju inte heller så kul...

Jag skulle inte rekommendera att plocka bort den eller rensa den invändigt utan att kompensera med en fast reduktion för bakbromsarna - direkt trafikfarligt annars även om besiktningen inte noterar det eftersom de inte kollar bromsbalans fram/bak, vilket f ö är helt galet.

Just my :2cents:




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 950
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-5-6 kl 21:06


Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?


En bra säkerhetsdetalj, se ovan.

Plättlätt att öppna, sitter ett c-clips bakom gummitutan om jag inte missminner mig. Kolven inuti kan dock sitta som berget. Jag har resterna av den havererade kvar - kan fota imorrn kväll om det hjälper. Eller så är du välkommen förbi Vinsta... :beerchug:

[Ändrad 2019-5-6 av Atterhall]




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 344
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-7 kl 12:48


Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?


En bra säkerhetsdetalj, se ovan.

Plättlätt att öppna, sitter ett c-clips bakom gummitutan om jag inte missminner mig. Kolven inuti kan dock sitta som berget. Jag har resterna av den havererade kvar - kan fota imorrn kväll om det hjälper. Eller så är du välkommen förbi Vinsta... :beerchug:

[Ändrad 2019-5-6 av Atterhall]

Vore toppen med bilder!

Min verkade ju fungera innan bytet av bromsvätska. Nu verkar den leverera enbart fram. Då borde väl kolven, av någon anledning, ha flyttat sig vid vätskebytet?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 950
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2019-5-7 kl 21:49


Verkar som jag mindes fel, hittade huset men inte innehållet... Ett tips är at lätta på gummihatten på ändan och prova att trycka på kolvänden som sticker ut. Sitter den stenhårt är ventilen stum, bara vanligt trög så funkar den och kan kanske behöva nya tätningar.



Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
49er
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 151
Registrerad: 2004-9-2
Befinner sig: Åtvidaberg, Sweden
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-7 kl 23:26


Är det någon av dessa som du söker:

https://www.autodoc.se/trw/7141889 för Busso och
https://www.autodoc.se/search?keyword=60518265 för Nordmotorutrustad bil.

Lycka till,
Bo




Bo M. Hasselblad
Åtvidaberg, Sweden
e: bo.hasselblad@tvc.se
t: 0120.560127
m: 0739.415301
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
49er
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 151
Registrerad: 2004-9-2
Befinner sig: Åtvidaberg, Sweden
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-5-7 kl 23:38


Såg just att de inte finns i lager. Men svarar på frågan vilken passar till Busso respektive Nord.



Bo M. Hasselblad
Åtvidaberg, Sweden
e: bo.hasselblad@tvc.se
t: 0120.560127
m: 0739.415301
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 85.1% - SQL: 14.9%]