AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Trasig bromskraftsfördelare? Alfa 75 3.0
Johan Näsström
Junior Alfista
**

Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-26 kl 22:25

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
ja det kan vara så oturligt att din nya cylinder kan vara kass men mkt ovanligt..
symptomen du får är just det du beskriver, du får inget flöde till oket bak genom vanligt trampande på pedal då fördelaren är över mot ena kretsen och stänger den när det blir tryck i systemet med pedalen. du får alltid bromsvätska med hjälp av en bromsluftare det är inte sådant högt tryck och därför fungerar det. det enklaste för dig att kolla så det fungerar är att koppla förbi fördelaren och se ifall du får bakbromsar då , fungerar det så vet du att din cylinder är ok.
ett alternativ är att köpa en två vägs rally eller racing bromskraftfördelare som du kan ställa manuellt.

jag hade testat med att koppla förbi för att se så det fungerar. ut och provkör för se vad du tycker om resultatet. jag själv hade kört utan.

Men hur troligt är det att två olika bromskraftsfördelare har samma fel? Den senare dessutom rengjord. Och varför händer detta vid vätskebyte? Den funkade ju innan verkstaden bytte bromsvätska.

[Ändrad 2019-5-26 av Johan Näsström]

Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johan Näsström
Junior Alfista
**

Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-26 kl 22:43

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Prova att pumpa pedalen med luftman ansluten ,har ett tryck satt kärl med bromsvätska på verkstaden som jag brukar använda , har som regel fått ha den på + pumpa för att få pedalen att resa sig från golvet vid jobb med bakbromsarna (du lossar väll de yttre nipplarna bak och inte alla4a samtidigt?

Jag brukar lossa en nippel i taget där bak. Först luftar jag den inre och sen den yttre, och sen samma sak på den andra sidan. Men jag kan ju inte, när jag är själv, pumpa samtidigt som jag luftar. Om jag öppnar där bak med tryck från luftman hinner ju nästan all vätska rinna ut innan jag hunnit in till pedalen. Eller ska man öppna pyttelite då, så det bara sipprar helt långsamt?

Pedalen reser sig helt utan problem. Det är det att den sjunker halvvägs, med nästan inget motstånd och i princip ingen bromsverkan, när man trampar ned den. Sen, halvvägs ned, kommer det ett motstånd och frambromsarna aktiveras.

Bromsvätskebehållaren har en låg mellanvägg som delar av behållaren i två halvor. Det gör att om en krets läcker så rinner inte all olja ut, den hela kretsen har kvar olja på sin sida av mellanväggen. Om du luftar bak flitigt så tömmer du bakkretsens behållare på olja. Då får du effekten som du beskriver: inga bromsar bak, pedalen sjunker halvvägs, sedan tar frambromsarna. Du måste hela tiden under luftningen se till att behållaren är fylld över mellanväggen kant. Hoppas det kan lösa ditt problem.

Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
plaxan
Alfista

Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-27 kl 11:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Johan Näsström  

Bromsvätskebehållaren har en låg mellanvägg som delar av behållaren i två halvor. Det gör att om en krets läcker så rinner inte all olja ut, den hela kretsen har kvar olja på sin sida av mellanväggen. Om du luftar bak flitigt så tömmer du bakkretsens behållare på olja. Då får du effekten som du beskriver: inga bromsar bak, pedalen sjunker halvvägs, sedan tar frambromsarna. Du måste hela tiden under luftningen se till att behållaren är fylld över mellanväggen kant. Hoppas det kan lösa ditt problem.

Jo, jag ser alltid till att behållaren är välfylld och inte töms när jag luftar. Men man kan nog gå en bit under mellanväggen. Det viktiga är att det inte kommer luft ned i huvudbromscylindern.

Men 116-bilarna är ju erkänt svårluftade. Kan det symptom som beskrivs bero på att jag inte får ut luften ur ledningarna?

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-27 kl 11:55

finns bara ett sätt att lufta på bak. man ska öppna två nipplar samtidigt. se scannat från oem verktads manual.

gör efter manualen så får du förhoppningsvis rätt på det.
enligt skissen och beskrivningen så ska du öppna vänster fram och dom två bak samtidigt så får man även rätt på bromskraftfördelaren.
hade glömt man skulle göra så, kom bara håg båda nipplarna bak som skulle öppnas samtidigt. har bytat bromsvätska på många 75 och gtv bilar utan problem med fördelaren när man gör så här.
dom rören som är till fördelaren och där i från är vänster fram och bak då som styrs av den. luftar man det på traditionellt sätt så får man problemet vilket verkstaden hade gjort till dig utan att dom visste vad det skulle bli för problem.

alfa 75 bromsar_0001.jpg - 470kB alfa 75 bromsar_0002.jpg - 425kB

[Ändrad 2019-5-27 av bravo]

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-28 kl 05:41

Den trycksatta behållaren med bromsvätska som jag brukar använda har 5 liter bromsvätska som kontinuerligt tillförs utan luft så det är nog därför jag inte har upplevt detta problem kanske ( förutom att ha behövt hjälpa pedalen upp då ibland)

Björn Hedberg medlem i CAR
75anders
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kristinehamn
Medlemmen är Offline

Humör: Hemvänd 75:a

[*] Inlagd 2019-5-28 kl 07:41

hmm

Jag renoverade en huvudcylinder en gang med nya tätningar osv. Blev skitkasst. När jag satte tillbaka de gamla funkade det kanon.:rolleyes:

Anders Ekberg

Alfa GT 3.2 Svart -06, Alfa 166 3.2 Röd -05, Alfa 156 2,5 v6 Röd -00, Alfa 75 3.0 Röd -90 tillbakaköpt, Alfa 166 3.2 Ti Svart -05,

Meriter:Alfa 166 3.0 -00 röd avställd/donator Såld, Citroen C4 Picasso 110 hdi Krockad, Citroën Picasso -02 manligt babyblå Knappast en merit men den funkar, Alfa 75 3.0 -90 röd med dragkrok Såld!, Fiat Croma Turbo -89 vit med grymt kjolpaket Såld!, Ford Windstar -99 Familjeexpress Såld!, Haase future med iame komet 125cc Såld!, Alfa 164 Q4 -94 mröd landsvägslok. Såld! Alfa 33 1,7 16v -90 röd. Såld
plaxan
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 17:06

Jahaja. Då har det skitit sig ännu mer. I luftningscirkusen har gängan i godset i det bakre oket pajjat. Bara att byta ok eller? Går det att gänga om i godset? Oket måste av hur som helst, antar jag?

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 18:38

Jahaja. Då har det skitit sig ännu mer. I luftningscirkusen har gängan i godset i det bakre oket pajjat. Bara att byta ok eller? Går det att gänga om i godset? Oket måste av hur som helst, antar jag?

ja de är enklast för att kunna reparera det. du kan gänga upp till nästa storle av nippel vad du än gör så borra inte ner i sätet till nipplen då blir det fel kona och den tätar inte. har gjort det och fick tillslut sätta i en liten jäkla oring som tätade mot nipplen.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-17 kl 16:31

Jag har lyckats gänga upp en storlek med oket på plats. Problemet nu är att de nipplar som jag har kunnat få tag på med den nya gängan (M8x1) har för lång spets efter gängans slut. Detta medför att nippeln bottnar för tidigt längst ned i sätet, och jag kan bara skruva i nippeln ett och ett halv varv. Jag vågar inte dra åt med så få varv i gänga.

På bilden är originalnippeln till höger och den nya nippeln till vänster. Jag skulle behöva en nippel M8x1 med kortare ogängad spets. Vet någon om jag kan få tag på en sådan någonstans? Eller är det någon som kan/skulle ha lust att svarva ned en nippelspets åt mig? Det är ju väldigt viktigt att spetsen fortsatt har samma kona efter svarvning.

luftningsnipplar.jpg - 3MB

Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
 Pages:  1    3

Upp till toppen