AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Tokslö Alfa 159 1,9
Conny Collin
Junior Alfista
**

Registrerad: 2019-5-11
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-11 kl 18:46
Tokslö Alfa 159 1,9

Hej behöver lite hjälp med en tokslö 159á, fick åka och möta upp en kompis i natt, där bilen mer eller mindre slutade gå, den går hur bra som helst på tomgång, men är precis så att den orkar dra sig själv framåt och tar evigheter innan den kommer upp i fart 30-50 km/tim

har läst ut felkoder på den P1206, och fått fram att det har med partikelfiltret att göra, men är det givaren som är trasig, eller är det partikelfiltret som kan vara satt,

är en 159 diesel

conny

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2019-5-11 kl 19:22

Igensatt EGR får liknande symptom. Finns instruktion här på forumet hur man gör rent den.

Men har ni felkod på filtret är det ju misstänkt så klart.

Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2019-5-11 kl 19:24

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=29693

Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Conny Collin
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-11 kl 19:34

Ok, ja jag har funderat på EGR ventilen, men vart lite osäker när felkoden på filtret kom upp, provar att fixa till egr ventil så får jag se vad som händer.

och får jag inte ihop den igen så var dom ju inte så dyra på Ebay

Tack för responsen
Conny
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-12 kl 18:30

troligt ditt partikelfilter. blir det igensatt så är det som att sätta en kork i hålet. hur mkt har bilen gått och har det någongång överhuvudtaget blivit bytat. ett partikelfilter har en bytes intervall på ca 15 -16000 mil. du kan lätt läsa ut parametervärdena på filtret, kolla hur mkt klogging det är . och vilka procent det är igensatt samt statusen på det, när det gjordes en regenerering senast och en nöd regenerering osv.. ju mer värde du får fram ju bättre är det. samtidigt så ska du även kontrollera katalysatorn som höjer temperturen så du kan få gjort en regenerering av filtret. många gånger är egr orsaken till kasst filter. så inte fel att byta den samtidigt och se till så att alla rör och håligheter in i insuget är fria. är det igensatt så får du samma problem igen mkt snabbt.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-12 kl 18:38

kollar jag det så får jag fram att det är insprutningen. och inte något med partikelfllterm men det kan ju bli problem med det om man inte gör vid spridar eller insprutnings problemet.

1206 OBD-II Diagnostic Powertrain (P) Trouble Code Description

P1206 OBD-II Trouble Code Injector Circuit Open / Shorted Cylinder #6 is one of the definitions for the P1206; however your vehicles manufacturer may have a different definition for the P1206 code. Please check below for your P1206 code.
Reason For P1206 Code

The reason of P1206 OBD-II Engine Trouble Code is Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input.

rb@hella-gutmann.se

Andreas Karlsson
Junior Alfista
**

Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-12 kl 23:42

Gör rent MAP sensorn!
Min var helt igengeggad förra sommarn. Vart tokslö

147 GTA-04, 146Ti-96
Ex. 147 GTA-03, 155 2,0TS 8v-94, 159 2.2SW-06
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-13 kl 07:34

Kortslutna injektorer är inte kul eller billigt ,har skickat på test till ett företag i Skåne eller var det Blekinge (kommer inte ihåg) men det jag kommer ihåg var att två av dem dömdes ut pga kortslutning och de övriga 4 dömdes ut pga ej godkänt flödestest , kostnad test runt 5000kr och utbytes injektorer runt 30000kr därefter all annan felsökning och inlärningen som på Touaregen jag jobbade med är obligatorisk .Jag tänker att man skulle kunna prova skifta injektorerna isåfall för att se om koden/felet flyttar sig , inte säkert att du får ut dem bara ,se bara till att hålla reda på var de satt

Björn Hedberg medlem i CAR
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-13 kl 07:49

Information om koden verkar vara lite tvetydig ,vabbar så jag kommer inte åt info nu ,men skulle det handla om att det blir tal om forserad regeneration och bilen inte tillåter det på grund av tid/mil vilket händer på en del bilar så kan man lura bilen att ett nytt partikelfilter har monterats , kan bli extra varmt då så var beredd!

Björn Hedberg medlem i CAR
bravo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-13 kl 08:35

finns ett service news på detta

PÅTRÄFFADE PROBLEM
Oregelbunden funktion:

-varningslampan för kontroll av motorn tänds för tilltäppt DPF;-smutsig EGR-ventil;-ej kalibrerad termostat med lätta ryck på grund av ständigt aktiva EGR-korrigeringar;-under manöver med delvis acceleration och gasuppsläpp: lätt hackighet tillsammans med oljud;-under manöver med lätt acceleration: hackning;-ryckningar/hackning under körning, med upprepade mer eller mindre bryska variationer av motorvarvet, speciellt mellan 1 800 och 2 000;-effektfall vid konstant fart;-analysen med Examiner detekterar ett eller flera av följande fel: P1206 - P1219 - P2002 - P2013 - P2080 - P2453 - P2455.-slag.
För ytterligare förklaringar finns en ordlista i de följande tabellerna för att definiera vissa funktionsfel på motorn, beskrivningen och möjliga orsaker.

har du en mail så kan jag skicka det till dig.

Bifogad fil: P1206 felkods beskrivning och kontroll..pdf (60kB)
Denna fil har blivit nedladdad 16 gånger

Bifogad fil: SN100309 Motorn fungerar oregelbundet felkoder P1206_P1219_P2004_P2013_P2080_P2453_P2455.pdf (780kB)
Denna fil har blivit nedladdad 8 gånger

[Ändrad 2019-5-13 av bravo]

rb@hella-gutmann.se

Conny Collin
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-16 kl 18:45

ska kolla på länken och se om jag blir klokare, men problemet är att den endast är tokslö, och går för övrigt bra på tomgång och när man väl kommit upp i lite fart, alltså inget ryckigt eller så, och enligt seviceboken ska partikelfiltret vara bytt
Andreas Karlsson
Junior Alfista
**

Registrerad: 2014-1-27
Befinner sig: Veberöd
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-16 kl 19:47

Som sagt börja kolla MAP sensor, om den är igensatt eller kass kommer allt fungera normalt men turbon kommer inte ladda. Hände på min 1,9a

147 GTA-04, 146Ti-96
Ex. 147 GTA-03, 155 2,0TS 8v-94, 159 2.2SW-06
Conny Collin
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-16 kl 20:21

ja det låter som en ide att kolla map sensorn
Conny Collin
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-5-18 kl 08:13

hej igen, har nu rengjort Mapsensorn, och EGR ventilentilen utan resultat, kan det vara så enkelt att givaren till partikelfiltret är trasig, låter långsökt ioförsig men el är el.
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2019-5-18 kl 09:50

Har du kört en tvångsregenerering på partikelfiltret? Det bör du göra - ofta är det det som händer - dvs filtret är fullt.

Givaren till partikelfiltret sitter på torpedväggen i motorrummet högt upp och jämför atmosfärstrycket med det trycket du har framför partikelfiltret - det ska vara ett litet mottryck.

Jag hade samma beteende på min gamla 159'a med 1,9 diesel, och bytte givare - men det hjälpte inte. Börja med regenerering, du kan se med Multiecuscan statusen på filterclogging som motorns ECU läser. Skalan tror jag är omvänd, dvs läser du 80% så är filtret bara 20% fullt. Lite mysko.

Motorn ska vara ordentligt varmkörd och när du väl startat regenrering kan du inte avbryta det. Motorn kör en egen cykel med anpassad insprutning för att bränna rent i partikelfiltret. Det blir tokvarmt överallt och den morrar och låter på 3-4000 rpm i flera minuter. Men sedan efter 5-8 minuter är den glad igen och filtret urbrännt.

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
 Pages:  1  2

Upp till toppen