AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Rostfri avgas
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-5-26 kl 12:05
Rostfri avgas


Jag har äntligen fått fatt i en som kan hjälpa mig med TIG och ska bygga nytt rostfritt till min GTV6. Har Zender kofångare med dubbla utblås och alla redan flyttat batteriboxen till mitten bak.

Men, jag behöver tips om vem jag ska köpa universaldelar från?
Raka rör, Feritta (får man Universal från dem?), Biltema?
Är det någon större skillnad?

Detta är till en gatubil, och den ska inte trimmas kraftigt. (Har 3.0 motor, extrator-rör, bredbandslambda och ska köra MS med WS-coil från 155 så småningom)
Tänkte självklart sätta X-pipes efter grenrören, eftersom jag ska ha dubbelt system hela vägen.

Men, är det någon skillnad i kvalitet på komponenterna? Biltema är ju så lättillgängligt och bra pris att det kanske kunde vara något. Men, jag läggar gärna lite extra på andra om det har något för sig.




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6072
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-5-26 kl 15:14


biltemas sortiment är väldigt begränsat om du vill ha rostfritt att Tigsvetsa.

Det är bättre att lägga en beställning hos ferrita på vad du tänker dig att ha och vad de inte kan få fram får du väl leta bland andra aktörer.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-5-27 kl 08:29


Hej! Tack för kommentar.

Jag tror de har vad som behövs? Rör i olika längder och dimensioner och vinklar, samt lite olika dämpare och flexrör? Det jag dock inte kan hitta är dämpare med två in- och utgångar. Det sparar plats mitt under.
Räknar annars med att man måste kapa och göra många vinklar på rören själv.
Men om själva utformningen och storleken på dämparna passar, så är det annars bara kvaliteten och om det er fri genomgång på dem?

[Ändrad 1919-5-27 av Patriq Backlund]




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfadriver
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 301
Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline

Humör: Gasglad!

[*] Inlagd 2019-5-28 kl 22:23


Raka rör i Göteborg brukar ha ett bra sortiment

https://rakaror.o.se/




Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.


Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfadriver
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 301
Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline

Humör: Gasglad!

[*] Inlagd 2019-5-28 kl 22:23


Raka rör i Göteborg brukar ha ett bra sortiment

https://rakaror.o.se/




Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.


Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-1 kl 22:12


Ja, jag har sett på raka rör också. Har nu också snackat lite med Feritta. Och just nu tror jag att jag satsar på dem.
Men, så undrar jag om någon har erfarenheter på ljudnivå?

Jag ska alltså dra parallellt hela vägen. Har Zenderkofångare med dubbla uttag. Orginalt är det ju först dubbla flamhämmare (har de ingen annan funktion?). Dämpar de också ljudet en del räknar jag med?

Jag har rostfria extrator-rör. De passar inte rätt på orginalt. Undrar om de kanske satt på en 75’a om jag minns rätt och att det är därför. Hur som helst så överväger jag att bara ha rör helt bak til två dubbla dämpare bak vid varsitt hörn. Å ena sidan är det två stycken dämpare totalt då (som originalt) men å andra sidan sitter dom inte efter varandra. Ska Ha X-pipes rätt efter grenrör och flexrör. Jag har förstått att X-pipes också dämpar lite?

Men borde jag ha en till dämpare under (efter X-pipe) motsvarande den originala för att få lagom gatuljudnivå? Eller blir det för mycket och jag mister ”snärten” på ljudet?

Jag kan evt förbereda och ha en sektion med helt lika rör som en dämpare med flänsar och skruvhål och packningar och bara byta ut om det dämpar för mycket med en dämpare mitt under bilen i tillägg till de två bakre.
Men om erfarenheten säger att det blir för lite med bara dom bakre så kan jag lika gärna bara beställa och montera dämpare mitt under också. Ferrits kan evt bygga en dämpare som den original med två in- och utgångar, men med en X-funktion inbyggt. Då kunde jag evt bara beställa en sån också.

[Ändrad 1919-6-1 av Patriq Backlund]

[Ändrad 1919-6-1 av Patriq Backlund]

[Ändrad 1919-6-1 av Patriq Backlund]

[Ändrad 1919-6-1 av Patriq Backlund]




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6072
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-6-1 kl 23:01


Flamdämparna tar bara bort ytterst marginellt med ljud tycker jag.

Men en rätt liten dämpare i mitten och en slutdämpare där bak så har du ett bra upplägg. Fränare ljud utan mittdämpare men också lite bröligare på gott och ont.

Det är dock väldigt generellt för det är så ofantligt stor skillnad på dämpare och dämpare. Två st. av samma storlek men olika uppbyggnad kan dämpa allt eller inget. Youtube är faktiskt väldigt hjälpsamt för att hitta rätt sound. Kolla receptet i de videor du gillar och anteckna gemensamma nämnare.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-2 kl 11:52


Tack för det! Jag har sett och hört på några exempel, men erfarenheter som här är guld värt.

Nu ska jag ju ha två dämpare bak, så å ena sidan får jag två dämpare i förhållande till avgasmängden. Men de kommer inte att sitta efter varandra - om jag bara har de två. Och därmed inte dämpa ljudet i två stadier. Eftersom jag har parallellt system hela vägen.




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-2 kl 11:54


Tack för det! Jag har sett och hört på några exempel, men erfarenheter som här är guld värt.

Nu ska jag ju ha två dämpare bak, så å ena sidan får jag två dämpare i förhållande till avgasmängden. Men de kommer inte att sitta efter varandra - om jag bara har de två. Och därmed inte dämpa ljudet i två stadier. Eftersom jag har parallellt system hela vägen.




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
andygtv
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 21
Registrerad: 2018-8-3
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-6-3 kl 21:11


Kanskje Svendsen eksos i Drammen kan hjelpe deg Patriq?



Alfa 159 1750 ti 2009 mod.
Alfa GTV6 3,0l 1983 mod.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-4 kl 07:09


Jo da, har sjekket Svendsen også. De har ikke samme utvalg og de er i tillegg meget dyrere.

Slik det ser ut nå så blir det nok komponenter fra både Feritta og Raka Rör. Feritta har en leverandør i Skien som jeg evt da vil benytte. 😊




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 469
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2019-6-4 kl 07:12


Nu måste jag bara bestämma mig för om jag ska ha en fullflödes mitt under bilen och två reflektionsdämpare bak. Eller om de två bakre ska vara fullflödes också.....? Jag vill som sagt ha lite grann ”Rapp Rapp!”, men det ska vara levbart på längre turer.



Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.4% - SQL: 15.6%]