AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: 2.0 V6 TB
Per Johnsson
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 26
Registrerad: 2015-11-11
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-8-12 kl 18:42
2.0 V6 TB


Har en 2.0 V6 som ska renoveras, framförallt byta vevaxel och vevstakar, är det någon av de andra V6:orna som har samma grejor i?
Lite svårt att få tag på just till 2.0 motorn.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2019-8-13 kl 08:52


Är nog inte mycket som passar mellan olika cylindervolymer (eller rättare sagt slaglängd). Om slaget är kortare borde vevstakarna bli längre. Sedan är det alltid en fråga hur despearat man är och om det ska finnas någon budget. Man kanske kan köra med en vevaxel med längre slag men då åker man på att se över fodren med vändkanter osv. (hona om), prata med en duktig firma om möjlighetsgraden med de komponenter du har. Annars är du tillbaka på ruta ett, det behövs 2.0 delar.

Komplett reservdelsmotor är nog bästa tipset - borde finnas skrotade TB kan man tycka. Snabbast, smidigast och enklast.

Annars ska det gå att stoppa i en 3.0 motor .... men det är mycket jobb och det kommer dra med sig att ECU m.m. inte kommer lira 100%. Men är man ute efter något "projekt" kan det vara en väg att gå. Vettigt eller inte få man avgöra själv.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1104
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Råcksta/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Letar garage :(

[*] Inlagd 2019-8-14 kl 07:56


Jag tycker på rak arm att det låter som om du måste bygga en 3,0 T.

Skaffa en utbytes 3,0:a och bygg om din gamla 2,0 med delar från 3,0:an och nya lager och tätningar från en renoveringssats till 3,0. Även insug och rör kan med fördel användas från 3,0. Blocket från 2,0 skall användas då du har oljekylning av kolvarna däri.

Spridare och LMM behöver flyttas över. Även turbon behöver ombestyckas för att pumpa lite mer luft. Jag skulle prata med Nicklas Laine angående detta. Det finns inte mycket matnyttigt som han inte har koll på när det gäller turbo-matning av Busson.




Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
75anders
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1012
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kristinehamn
Medlemmen är Offline

Humör: Hemvänd 75:a

[*] Inlagd 2019-8-14 kl 14:13


+1:smash::bananana:



Anders Ekberg

Alfa GT 3.2 Svart -06, Alfa 166 3.2 Röd -05, Alfa 156 2,5 v6 Röd -00, Alfa 75 3.0 Röd -90 tillbakaköpt, Alfa 166 3.2 Ti Svart -05,

Meriter:Alfa 166 3.0 -00 röd avställd/donator Såld, Citroen C4 Picasso 110 hdi Krockad, Citroën Picasso -02 manligt babyblå Knappast en merit men den funkar, Alfa 75 3.0 -90 röd med dragkrok Såld!, Fiat Croma Turbo -89 vit med grymt kjolpaket Såld!, Ford Windstar -99 Familjeexpress Såld!, Haase future med iame komet 125cc Såld!, Alfa 164 Q4 -94 mröd landsvägslok. Såld! Alfa 33 1,7 16v -90 röd. Såld
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
knotan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 390
Registrerad: 2011-7-11
Befinner sig: norrköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-8-14 kl 20:46


Instämmer :thumbsup:



Niklas Laine - norrköping
sponsorer för 2012
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing- Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Filip
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 79
Registrerad: 2013-4-10
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-8-14 kl 20:59


Yeees, 3.0-konvertera 2-liters blocket. Ser ju nääästan likadana ut så besiktningen märker nada :)



Filip Norén | GTV 916 Twin Spark -95.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Filip
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 79
Registrerad: 2013-4-10
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-8-14 kl 21:23


Det enda jag vet ang andra stakar och vevaxlar är att Squadra Tuning - för evigheter sedan - tog en 3.0L och satte i en 155 2.5 V6 vev och fick en 2.8L-motor med väldigt låg kompression, 7.7:1.

https://www.squadra-tuning.nl/spider-2-8-v6-tb/




Filip Norén | GTV 916 Twin Spark -95.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1104
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Råcksta/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Letar garage :(

[*] Inlagd 2019-8-15 kl 08:15


Den länken var ju, (om man kör google translate) som en mycket bra byggbeskriving. Det är ju bara att sätta igång säger jag :)



Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
******
Avatar



Inlägg: 4383
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2019-8-15 kl 12:55


Hans Bjurman körde ett liknande koncept med kompressor i CAR Challenge. 2,8 l mix med vev/block från 2,5 och 3,0.

[Ändrad 19-08-16 av Gustav_Holmdahl]




Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.1% - SQL: 16.9%]