Pages:
1
..
20
21
22
23
24
25 |
bravo
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
rutan för limmad är lite större än rutan för list. limmad ruta ska ha så stor anliggningsyta som möjligt för limsträngen, när en ruta i list behöver
inte ha så stor anliggning då listen håller den kvar och om rutramens kant. därför det skiljer på dom.
alfa har säkerligen inte gjort någon kaross förändring på detta för bara rutan, snacka om dyra verktyg när dom redan har i produktionen.
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Precis så.
Nu är det knepiga att jag inte säkert vet vad jag har mer än att den sitter i gummilist. Men den var trång att få dit men när glasmästarn skulle sätta
in en för limning m. gummilist då fanns inte planer att få in den i överkant. (på min gula alfasud som jag byggt om till combi)
Så det måste vara för gummilist jag har. Kan mäta sen om det behövs..
Idag gräver jag i Datraförgasarn. Accpumpen funkar men verkar som att huvudmunstycket inte ger fullt. Precis som dom blev när dom la av även förr.
Ska ta en titt till om jag missat nån kanal.
Annars står en DellOrto 40 på bänken. Frambriksrenoverad. Motsvarande Weber IDF 40. Med ett litet fräsjobb så passar den men jag måste bygga om
luftrenarn för annars slår den i huven. Detta skulle jag gjort e. bes.... tvekar lite på att chansa att jag får till det med CO å allt.
Till förgasarn hör ett superkort insug som troligen är för nån annan standardförgasare - typ Weber DIR som användes i icke sverige...
[Ändrad 2020-4-25 av Georg]
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hittar ingen info om Datra 36 förgasaren...
Trodde jag hade. Haft isär å rengjort och möjligen kan munstyckena vara förväxlade. Vet inte vilket av huvudmunst. som ska sitta var.
Men den går lite bättre nu så nu ska jag kolla om verkl. tändningen blev riktigt rätt ställd å sen kanske skruva nån blandning å så.
Ett hopp finns.
Framruta kanske ny på G. Får mått imorrn..
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  | Hittar ingen info om Datra 36 förgasaren...
Trodde jag hade. Haft isär å rengjort och möjligen kan munstyckena vara förväxlade. Vet inte vilket av huvudmunst. som ska sitta var.
Men den går lite bättre nu så nu ska jag kolla om verkl. tändningen blev riktigt rätt ställd å sen kanske skruva nån blandning å så.
Ett hopp finns.
Framruta kanske ny på G. Får mått imorrn.. |
ska se vad jag har för info om den förgasaren. har även orginal tekniskinfo boken som alla verkstäder fick ut. kollar imorn. skickar bild på sms
isåfall
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
DATRABILDER - kan kanske vara till hjälp.
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack hmm...
Det är bestyckningen jag funderar över. Sitter 2 av vardera 84-86 och 25 - 26 bredvid varandra och 86.orna är sinsemellan olika. 200 och 220 om jag
ser rätt. Väldigt otydliga stansningar men med borr som tolk märker man skillnaden. Frågan är vilket munstycke till vilken placering. Ser inte att dom
är med på bilden båda omgångarna. Får lite mer soppa nu när jag skiftat placering. Lite märkligt detta för som jag har rengjort dom här två omgångarna
munstycken ute efter vägarna under mina tidiga sud-år, men inte kan jag erinra mig att dom var olika dom långa kombinationerna med huvudmunstyckena.
Men det ska vara så för den Xtra förgasare jag har där är det samma - men - när jag ändrade till tvärt emot den bestyckningen på Xtraförg. - då
funkade det bättre.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Okej då. Efter en timmes strul för att få till lagom förtändning föll det på plats. Det ÄR knepigt dels för att det inte finns nån vacuumförställning
på Marellin så det är oklart för mig hur det påverkar var man ska ställa i förhållande till märket på svänghjulet.
Likaså vilket märke som är vilket. ÖD inga problem. Kollade på kolvtoppen för säk. skull. Sen märke ÖD OK men märke 2 finns inte. Måste ha varit där
dom gjort balanseringsborrning. Sen finns sista men det ska vara vid 4500 varv och jag når det inte riktigt utan att ligga på rödmarkeringen. Men nu
stämmer tomgång och 2000 varv - om det nu är där jag tror.
Sen sitter justeringen för tomgång (anslaget) så himla illa till så man får känna sig fram vilket gör det komplicerat då man måste hålla gasen uppe
manuellt tills man kommer rätt. Undrar om det inte var nåt skit vid blandningsskruven för plötsligt började det fungera att skruva på´n.
Skriver detta NU så jag vet att det var sant vid ett tillfälle.
Körde en vända å nu fattas bara liite soppa för att det ska gå som tänkt. Frestande att ta det största från andra förgasarn men avvaktar tills jag vet
vad dom tvåhuvudkombinationer jobbar mot.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Fick svar från Carglas nyss.
3.500 ca för standardruta monterad.
Leveranstid ca 2,5 månad
Får ta en annan lösning.
Har flera beg. rutor i olika skick på listan..
Ju längre bort ju bättre ruta. Vill man köra 100 mil för en bra ruta är frågan.
[Ändrad 2020-4-28 av Georg]
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Varit på utflykt till inlandet och hämtat vindruta !
Och fyndat en instr.bräda till Sud Ti i - tror jag- gott skick. Äntligen lite flyt 😊
[Ändrad 2020-4-30 av Georg]
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
mm najs.
den brädan har jag med en likadan liggande sprillans ny. iallafall med det gråa inlägget i.
var det rutan som var till salu du köpte.
vet du om han har andra sudd prylar med. tänker på plåt och annat sådant :)
härligt o göra sådana fynd o komplett med
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Japp. Det var rutan jag var ute efter.
Han hade tre sudar som jag såg. En skulle skrotas. Jag kan förmedla tel. till dig på sms.
Jag kollade nästan inte alls på skicket på plåten på skrotobjektet. Du får fråga.
Jag var så fokuserad på rutan men när vi ändå höll på att demontera kunde jag inte blunda för den fina brädan. Bilen var ombyggd med 33 framvagn och
elektronisk hastighetsmätare.. Den kan komma till pass för mig senare. Aldrig haft en så fin Ti-bräda, Vid en hastig blick kan man ta den för samma
som jag har i nu men ytorna har ingen vadderad plast. Bara krymplack grå.
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  | Japp. Det var rutan jag var ute efter.
Han hade tre sudar som jag såg. En skulle skrotas. Jag kan förmedla tel. till dig på sms.
Jag kollade nästan inte alls på skicket på plåten på skrotobjektet. Du får fråga.
Jag var så fokuserad på rutan men när vi ändå höll på att demontera kunde jag inte blunda för den fina brädan. Bilen var ombyggd med 33 framvagn och
elektronisk hastighetsmätare.. Den kan komma till pass för mig senare. Aldrig haft en så fin Ti-bräda, Vid en hastig blick kan man ta den för samma
som jag har i nu men ytorna har ingen vadderad plast. Bara krymplack grå. | Limmat eller gummilist undrar man
ju då. Den tidiga brädan hängde ju med en bit in på gummilist-tiden. Annars så är ju den sena brädan med digitalklocka rätt läcker
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Gummilist.
Hörrdu sena brädan "med digitalklockan" går fetbort.
Brädan kom från en annan sud...den här var 4d som min...
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  | Japp. Det var rutan jag var ute efter.
som jag har i nu men ytorna har ingen vadderad plast. Bara krymplack grå. |
kollade min bräda nu. det var ingen sådan du hade, den har vaderad plast. ett askfat i en lucka man drar ut i mitten av brädan där du har dina mätare.
såg ditt sms, så ska kolla med honom.
tack för info. :)
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Rickard - det var en sån bräda du beskriver som jag hade i innan. Den åkte ut ikväll.
|
|
Pages:
1
..
20
21
22
23
24
25 |