AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  21    23
Författare: Ämne: Vitan - Datraepoken nu def över. Gräver ner mig i förgasarträsket..v
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Online

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2020-5-3 kl 15:59

Ruta i !!
Ojoj va lätt det var utan instr.brädan i.
Inget snöre. Lite Yes/handtvål/vatten att pensla på.

[Ändrad 2020-5-3 av Georg]

20200503_164629.jpg - 2.6MB

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-5-3 kl 19:26

Oj lyxigt!!:thumbsup:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Grifo
AP\'s alfa-obducent

Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2020-5-3 kl 21:08

Bra jobbat !!!

-Gunnar Dahlberg-

Alfa Romeo Arna & 14 andra Italienska bilar.
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Online

[*] Inlagd 2020-5-13 kl 19:26

Rivit ner Datran å stökat runt ett varv och det verkade svara lite bättre. For iväg för att mäta CO å justera men kom bara till 8+ på co.t.
Hem igen å rev ner å testade en annan flottör som gav exakt rätt värden. Provade GLstift och testade annan tändinst. Går sämre efter dessa insatser.
Nu har Bravo grävt fram några förgasare så får jag väl ta nytt tag. Rätt trött på skiten.

[Ändrad 2020-5-13 av Georg]

Enell
Alfista

Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-5-13 kl 21:04

Nu har jag ju aldrig bråkat med en Datra så där är jag helt novis. Men definitivt inte för att vara elak men på nåt vis känns det lite skönt att det är fler som inte kan komma överens med sina förgasare.

Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2020-5-19 kl 02:35

Bara en tanke. Borde det inte vara mycket enklare att hitta rätt inställning om man kunde mäta upp syrehalten med en bredbandslambda? Så man har nåt att gå efter? Det är ju en viss blandning som eftersträvas oavsett om det är insprutning eller gasare.

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Online

[*] Inlagd 2020-5-19 kl 07:25

Jo absolut - ngn form av mätning vore välkommet !
Men jag tänker såhär: jag måste ju kunna få kärran att gå som den ska under körning. Tomgång har jag bra - vilket brukar vara ett av problemen med Datran. Men den verkar - och är - alldeles för fet. Det är driften - att svara när man kliver på jag vill åt först. Som du minns satte jag på den gula första kombin på en liten paralellweber från Simca 1100 Ti. Som en liten Idf. Det blev en helt annan roligare gång. Svarade blixtsnabbt på gas. Hitta en sån idag är nog inte lätt men nog inte omöjligt.
Jo jag vill kunna mäta men jag inser inte hur det skulle hjälpa mig komma över första tröskeln att få den att svara som den ska. När Datran bråkar normalt så är det att den suger in skit från vevhusventilationen - det öppna röret mynnar rakt ovanför munstyckena. Då och då när man kliver på glasen snabbt händer det att munstyckena får skräp i sig. Vet tusan inte varifrån men det sitter en typ rensborste i slangen från oljepåfyllningen å in till luftrenarn. Just det - den borsten brukar jag ta bort för att inte nåt ska fastna/lossa där. Ska kolla.
Men när detta händer går motorn bara på fullgas och tomgång. Bara att lossa munstyckena och blåsa rent. Körningen nu är som ett halvt normalfel - den svarar dåligt .. måste smyga lite först på gasen - sen kan man stämpla på..
Det saknas soppa typ från huvudmunstycken och får för mycket på tomgång.
T.o.m. bilprovarn menade att den får för lite soppa typ huvudmunstycken. Han hade lite italienskt han med...
Har en Datra till som nästan är stum. Får jag loss spjällen kan jag ju göra ett försök till innan jag börjar böka å montera två andra varianter för boxern. Dom är nog i uppmjukn.behov båda dessutom. Berg har vänligen skickat hit lite som han inte behöver.
Det som är skumt är att den här maskinen bara gått typ 12.000 mil och fungerat utmärkt innan den ställdes av för typ 12 år sen. Bl.a en trip t. Grekland å åter.
Fanns inga synliga avlagringar eller nåt. Behöver ju inte bilen så jag sitter inte i sjön men trist när man kommit så här långt. Har en fabriksrenoverad Dellorto Idf-typ 40 mm som jag planerat ha på mitten. Har ett speciellt insug till den som passar på ett annat insug suden hade. Kan ansluta den med ett litet fräsjobb. Men då måste jag hitta rätt i bestyckning och göra om luftrenarn för DellOrton är mkt högre.
Det var vad jag tänk laborera med - efter bes. Inte före.
I Malmö finns en 95 eller 105 hk 1,5:a....rätt som släpar jag väl hem den. Men nu sitter vi i karantän så det blir inte så mkt gjort på den nivån.
Men mäta vore alla tiders spec. om man börjar testa olika varianter av förgasare
Jag har kollat om det läcker nåt med startgas. Icke.

[Ändrad 2020-5-19 av Georg]

Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Online

[*] Inlagd 2020-5-19 kl 18:10

Inväntar nu olika insug med från Bravo.
Upptäckte när det kom grejer idag att adaptern till DellOrto 40 passar på insuget som har en WeberDir i orginal. = icke Sverige.
Nu ska jag kolla om man kan få loss pinnbultarna ur insuget för ska jag få dit adaptern måste jag ha insexskruv gm adaptern.
Någon som har kunskap lossa pinnbultar när det kanske krävs hårdare tag än 2 muttrar man låser mot varann. ??

Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Medlemmen är Online

[*] Inlagd 2020-5-22 kl 20:30

När man omöjligen hittar hålet där jag ska stoppa in nyckeln plötsligt - då fattar man att viruset bitit sig fast. Vi pratar inte om ko vid 19. Vi pratar Yaris.:wall:

:ritaliead:

Pages:  1  ..  21    23

Upp till toppen