AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Motorkonvertering 105:a - tips önskas
KDB
Junior Alfista
**

Registrerad: 2012-8-31
Befinner sig: Falun
Medlemmen är Offline

Humör: ¤#&%!

[*] Inlagd 2019-10-22 kl 22:44
Motorkonvertering 105:a - tips önskas

Har nyligen införskaffat mig en Gulia 1300 super -68. Tanken var att det skulle bli ett rullande projekt med successiva uppgraderingar. Målet är en raceinspirerad kurvsmiskare för gata och bana.

Tyvärr så visade det sig vara en spricka i toppen som gjort att jag nu måste snabbt välja ”väg” ang. uppgradering av motor. Antingen en 116-motor (2000) eller en TS. Har fått tag i en 116-motor men har fått lite funderingar på om det inte vore lika bra att gå på TS-spåret direkt.

Behöver lite tips och råd kring för och nackdelar samt gärna tips på recept och tillvägagångssätt. Misstänker att det finns bra ”guider” men har ännu inte hittat något utförligt beskrivet, bara vissa pusselbitar här och där.

Är själv rookie, så allt är av intresse.

David Beimark
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2019-10-23 kl 00:31

Ett gott råd är att kika igenom alla välfyllda projekttrådar här på Alfapower och själv ha en uppfattning om vad som redan är gjort, och undvika fallgroparna.

Om du vill ha ett långsiktigt projekt är ju ett litet topp-byte den allra enklaste grejen - tar ju max 4 timmar att byta - och sedan i lugn och ro fundera igenom alternativen och kanske framför allt budgeten.

Motorbyte är ju på inget sätt nödvändigt för att få en snabb bil - men du kanske har kvar originalmotorn ? 1300 är ju ingen raket kanske - men hjulupphängning etc är ju något du kan syssla med oavsett motorvariant då det är samma grejor som behöver fixas i vilket fall.

Lycka till!

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Björnbusen
AP's fettischist

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2019-10-23 kl 09:03

Personligen avråder jag från att gå till TS. Jag tror du kommer sakna den råa karaktären och ljudet från förgasarmotorn utan att ta något jättehopp effektmäsigt. Jag skulle snarare föreslå byte till en tvåliters nord, kanske men nån lite roligare kam på insugssidan. Sen är det alltid trevligt med någon sorts elektroniskt tändsystem så kan du säga farväl till tomgångsproblem en gång för alla.

:2cents:

Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
Fiat Punto Twinair 875cc 2012
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: Tjosan tjosan

[*] Inlagd 2019-10-23 kl 09:45

Jag åker TS i en Berlina. Fungerar klockrent och du får en trevlig överaskning vad gäller bränsleförbrukning. Men det krävs lite modifiering. Du behöver bland annat byta tråg, grenrör och svänghjul.
Tycker den går betydligt bättre än original 2 liters nord maskin som jag har upplevt som ganska tröga och sega.
Vill du fortsätta att köra med förgasare på TS maskinen så finns det eftermarknadsinsug att köpa till.

https://www.alfaholics.com/parts/transaxle-cars/engine-and-t...

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Klar snart? Bara lite till..
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition snart hoppas jag
Duett 1965 Min redneck bil
MB AMG C32 2001 Semesterbil
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
KDB
Junior Alfista
**

Registrerad: 2012-8-31
Befinner sig: Falun
Medlemmen är Offline

Humör: ¤#&%!

[*] Inlagd 2019-10-23 kl 17:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  

Om du vill ha ett långsiktigt projekt är ju ett litet topp-byte den allra enklaste grejen - tar ju max 4 timmar att byta - och sedan i lugn och ro fundera igenom alternativen och kanske framför allt budgeten.

Tack för tips.

Kruxet är väl att få tag på en ersättningstopp?

David Beimark
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2019-10-23 kl 23:55

Att få fatt i en topp tror jag är enkelt, Jag TROR det är samma på 1300 och 1600 motorerna - Björn o Micke o en massa andra kloka vet det.

Jag kör 1750 cc på min Bertone och är rätt nöjd med den. Jag har en 1.8 L motor som mest står ivägen som du kan få för en billig penning - dock är det en Alfetta motor dvs fel tråg och utan hål i vevaxeln - Finns utanför Strängnäs

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten

Upp till toppen