AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Rätt ventilspel nordmotor
AndersH
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 372
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-11-11 kl 22:08
Rätt ventilspel nordmotor


Vad är ”rätt” ventilspel?
Tittar man i Haynes 105 bok så står det att avgas (Samma skillnad på insug) skall vara 0,525-0,55
I Haynes 116 bok skall avgas ligga på 0,45-0,5
Jag mätte upp en spider S4-91a som jag tror var orginal, den låg runt 0,40
Kamaxeltillverkarna tex C&B tycker att 0,3 är lämpligt.

Jag har alltid trott att spelet är till för att när motorn är varm så skall man fortfarande ha ett positivt spel så ventilen alltid stänger.
I beskrivningen ovan är det ju samma topp, ventilmaterial etc.
Så vad är då skillnaden?




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Ken
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2066
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2019-11-12 kl 01:14


Om du har mindre spel så får du ventilen att vara öppen lite längre som man vill eftersträva när man vässar motorn.

Men 0,5 mm känns väl bra? Är ju lite meckigt på en nordmotor att justera och det normala är ju att spelet minskar lite med tiden.




Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Litto
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 585
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-11-12 kl 07:34


Att man anger ett spann mellan tex 0,525 - 0,55 är nog för att göra det lättare för oss bilägare. Men om man ligger inom det som anges ligger man safe så att säga. Som Ken skriver så kan man gå på lite snävare toleranser men då ska man kolla oftare eftersom ventilen sjunker ner i sätet med tiden, av slitage. Att man skulle få mer effekt av att ha spelet på 0,3 istället för 0,5 är nog mest mentalt. Man får inte heller glömma bort att avgasventilerna får sin kylning genom anliggningen mot ventilsätet så tullar man på ventilspelet för mycket kan de överhettas.



Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, rallybil
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1320
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2019-11-12 kl 08:45


Jag tänkte "röra till frågan lite"... 😁
En orginal Nordmotor hade väl natriumkylda avgasventiler, går kallare...
Stoppar man i nåt eftermarknads, ja vilket spel bör man då ha?
Inte aktuellt för mig men tänkte om det påverkar.




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 372
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-11-12 kl 09:04


Ja natrium används för att förbättra kylningen så den vlir kallare än i en modernare ventil i nickelbas legering (tex Nimonic elle Inconel)

Om man tänker att ventilen i medel är 200 grader varmare än toppen så utvidgar ventilen sig ca 0,3 mm mer än toppen dvs 0,3 mm spel skulle betyda 0 spel i varmt läge och en icke natriumkyld beöver mer spel




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
veloce
Mr. nylackad Duetto
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3004
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2019-11-12 kl 13:06


Kolla ordentligt så att bladmåttet verkligen stämmer. Jag hade ett som visade 0,45 men som enligt micrometern var 0,51 i verkligheten. Ventilspelet brukar vara oförändrat (med frisk motor och ren olja) länge, länge.



Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 21
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-11-26 kl 22:09


Jag inbillar mig att ventilspelet har mycket med kamprofilen att göra. Äldre kammar hade längre öppningsramper (kort sträcka med ren bascirkeldiameter). Om man inte vill få för mycket överlapp, vilket kanske är bra vid höga varv, men inte vid låga, så behöver man lite större spel. Så jag tror det här mer med kamlobens design än termisk utvidgning att göra.

[Ändrad 2019-11-26 av peral]




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
peral
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 21
Registrerad: 2018-8-4
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2019-12-6 kl 07:33


Här är lite mer spekulationer:
https://www.alfabb.com/threads/valve-clearance-question.1982...




Per Almroth

Alfetta GTV 2.0 1984
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 88.1% - SQL: 11.9%]