Pages:
1
2
3
..
16 |
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
156 2.5 "GT" -99 Pendlarsleepern
Hej igen, för det var ett tag sedan man ägde en Alfa. Vår fina vita 75 TS blev påkörd av en Volvo 245 och skrotades 2002. Tydligen en rätt vanlig
företeelse och kombination.
Jag saknade en kul bil, som ger mig energi både till och från jobbet, och varför inte varje gång man kör? Livet är för kort för tråkiga bilar, har ju
sagts flera gånger.
Jag brukar uppdatera mina bilar efter en egen kvalitetsnivå såsom att byta ut mot lättare originaldelar, förbättra viktfördelning, lätta från onödig
utrustning, trimma där jag anser det befogat, men allt ska vara bekvämt och användbart till vardags.
Sen allt detta snack om Busso... Bara att köpa och prova. Sagt och gjort, här är den:
Motor
Original 2.5 liters V6 på 190hk
Olja: Liqui Moly 10W-60
Tändstift: Bytta 2017 i samband med kamrem.
Kända viktiga service'ar:
Kamremsbyte och service: 2017-04-11
Oljeservice: 2019-10-ish, 2022-02-20 (LiquiMoly 10w-60), 2023-11-11, 24500 mil (Mobil Super 2000 10w-40)
Kamremsbyte: 2020-07-16
Bromsvätska: 2021-03-21 (Ate Type 200)
Bromsar
Originalskivor och ok
Belägg: EBC Yellowstuff (Original på hyllan)
Chassi
Bilstein B12 Pro-kit (35mm)
Stötdämpare, fram: F4-BE3-2797-H0
Stötdämpare, bak: F4-VE3-4721-H0
Fjädrar, fram: E4-FD1-Y830 A00 (5/2004)
Fjädrar, bak: E4-FC1-Y831 A00 (6/2004)
Krängningshämmare: original 21mm fram och GTA 16mm bak (original 21mm och 14mm, GTA 23mm och 16mm), med Strongflex PU-bussningar
Aluminiumgafflar fram (1326g mot original 2511g)
Ställbara länkarmar bak från Silverproject.eu.
Bra sida för beräkning av chassi: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Interiör
Grå-beige Momo skinnklädsel
Träimitation
Bimarco Futura skalstol för bana på hyllan.
Exteriör
Färg: 428/B Cosmic Blå
Fälgar och Däck
6,5x15" telefonfälgar original (17,4kg/hjul)
6,5x16" telefonfälgar original extrautrustning med Goodyear Efficient Grip 2 205/55-16 (17,3kg/hjul)
7,5x17" Stilauto SR1300 ET35 med Federal 595 RS-R 225/45-17 (22kg/hjul)
Att göra lista
1. Mitt ytterhandtag på vänster bakdörr funkar med tveksam tillförlitlighet - Klart!
2. Dimljus vänster fram sprucket, måste bytas- Klart!
3. Gummilist till bakluckan separerar från sig själv- Klart!
4. Byta koppling. Japp den är rökt och bytt.- Klart!
5. Reparationshandbok till 156 (2.5 V6 Berlina)- Klart!
6. Köpa 16” telefonfälgar med eller utan däck - - Klart!
7. Hela och fina Alfa Romeo märken till huven och bakluckan- Klart!
8. Oljepåfyllningslocket lätt sprucket - - Klart!
9. Skaffa ny växelspak i trä- Klart!
10. Byta ut diverse lampor i instrumentpanelen- Klart!
11. Undersöka AC'ns funktion. Trasig slang och kompressor.- Klart!
12. Skaffa gummimattor till bilen- Klart!
13. Skaffa modernare stereo med smartphone-fokus- Klart!
14. Fixa ytrosten kring framrutan - Klart!
15. Laga rosten i golvet insidan av balkarna höger sida.- Klart!
16. Byta vänster undre länkarm- Klart!
17. Byta höger undre länkarm- Klart!
18. Byta drivaxeldamasker höger sida- Klart!
19. Byta ut gammal expansionstank- Klart!
20. Dra ut diverse bucklor- Klart!
21. Putsa upp insugsrören - Klart!
22. Snygga till kamremskåpan - Klart!
23. Byta ut båda rostiga benen till framskärmarna- Klart!
24. Göra 4-hjulsinställning- Klart!
25. Ta av dragkrok och regga om bilen- Klart!
26. Laga el-hiss höger bak- Klart!
27. Hitta nya skruvar till handskfacket - Klart!
28. Uppgradera stereo till Bose original från skrotad bil
29. Byta ut lampor i ventilationsvreden - Klart!
30. Laga höger regnummer belysning - Klart!
31. Tvätta och städa bilen invändigt: stolar, mattor, instrumentpanel och i bagaget. - Klart!
32. Hitta oskadat avgasrör efter grenröret (60652860). Det SKA vara en inbuktning i det lilla röret till bakre cylinderbanken.- Klart!
33. Nya fjäderbenstopplagringar fram och bak - Klart!
34. Byta bussningar till övre motorstödet till Strongflex - Klart!
35. Byta nedre kylarslangen med motorvärmare till ren och ny slang - Klart!
36. Byta krängningshämmarna till hårdare saker. Köpt GTA och bytt bak med nya Strongflex-bussningar. Fram kommer snart bli bytt - Klart!
37. Köpt ny hasplåt i Aluminium från Squadra Sportiva - Klart!
38. Bytt båda övre länkarmar - Klart!
39. Bytt bromsbelägg till EBC Yellowstuff - Klart!
40. Byta bromsvätska till ATE Typ 200 - Klart!
41. Byta yttre styrlänkarna - Klart!
42. Uppgraderat till ställbara länkarmar bak från Silverproject.eu - Klart!
43. Batteriflytt till reservhjulsbaljan. - Klart!
44. Fixa rost i reservhjulsbaljan. - Klart!
45. Fixa ytrosten vid vänster tröskelskarv.
46. Kolla vakuumet till bromsservot, ev. backventil. Den är hel och insmord med silikonfett. -
Klart!
Kul/bra att ha
Stagman-stag - Klart!
Övre tornstag OMP - Klart!
För lättare och seriösa racefälgar: Förslag mottages
Racestol modell större (192cm och 92kg) - Bimarco Futura - - Klart!
Bilfäste och släde för racestol - Klart!
Coilovers D2 Racingstreet billigast: https://www.japshop.co.uk/acatalog/D2-AL-08-S---D2-RACING-SP... Fixat Bilstein B12 istället -
Klart!
Hårdare krängningshämmare bak - Klart!
Upgrade to 3.0 from a 166 226hp 1998-2001 (cf2)
It is beneficial to start with a 2.5 cf2 engine which I have
Parts to keep from your 156:
Delar att ta från din 156'a:
Engine mounts, due to different engine angle position.
Motorfästen, pga olika vinkel på motorerna.
Top engine mount - need to loosen/replace the inner camshaft. Should be done when cam belt is changed.
Översta motorfästet - innersta kammarnas kamöverfall måste lossas. Bör göras i samband med kamremsbytet.
Oil dip stick, due to different engine positioning angle. It will show the wrong level. Should not be necessary if you switch the top engine mount.
Oljesticka, pga olika vinkel på motorerna. Kommer visa fel nivå annars. Borde inte vara nödvändigt om man byter översta motorfästet, då blir vinkeln
rätt.
Manifold, if they are without cat's since the downpipes have different angles.
Grenrör, om de är utan kattar för downpipes'en har olika vinkel.
Plenum, since it has different angle on the throttle body, keep from 156. (Take the throttle from the 3.0!)
Plenumet, för har olika vinkel på gasspjällets anslutning, behåll från 156an. (Ta gasspjäll från 3.0!)
Injectors.
Spridarna - Ultraljudstvätta originalen. Köp inte nya om de fungerar. Lätt att komma åt och byta om de blir dåliga. Kontakterna till bla spridarna
kommer ha lite olika anslutning beroende på årsmodell, ha det från donatorn så kan du bara skifta till den typen du behöver.?? Ta spridarna från
2,5'an, enligt Joakim S.
Clutch - original will be fine. Requires a little thought on how to mount due to the unorthodox function.
Koppling - original håller bra och behöver inte bytas. Lite meckigt tydligen.
Flywheel
Svänghjul
MAF - Buy new!
Luftmassemätaren
Parts to renovate while things are in the open:
Generator: renovation 600Skr, buy new: 1200-6100Skr (Autodoc 20210927)
Startmotor: renovation ?Skr, buy new: 800-1300Skr (Autodoc 20211027)
Sub-frame renovation and powder coating if rusty ca 1500Skr.
New "must have" parts to buy:
Vevaxelgivaren, byt för svår att nå med motorn i. - 46472687 (30€)
Ventilkåpspackningar - 60609979 (12-33€) och 60609978 (10-17€)
Trågpackningar, om dem läcker
Plåtpackningen till oljefilterhållaren - 60612048 - SEAL GASKET (20£)
O-ringar till spridarna -
Vevaxelpackboxen mot växellådan - 60567605 (12-18€)
Vevaxelpackboxen mot kamremmen - 60601977 (7€)
Lambdasond - 46750241 - Bosch lambdasond art.nr: 0 258 006 190 (42€)
MAF - 46444287 - Bosch luftmassamätare Art.nr: 0 280 217 531 (106€)
Vattenpump och kamremsats SKF (242€)
Quaife QDH6E/Q2/Pelaquin(?)-diff (Highly recommended for racecar to avoid spinning on first 3 gears! NOT needed for a road car.)
ca 8000-10000Skr
ECU remapping is NOT needed. (2.5 ECU has a 7000rpm rev stop. Joakim S contact person)
New "good to have" parts to buy:
GTA (147/156) clutch ca 1900 Sek
Porsche Cayenne 78mm throttle body (94860611503) used on ebay approx 500 Sek + inlet hose silicon approx 1000 Sek. Measure the 3.0 inlet and MAF
before buying adapter and silicon hoses!! - NOT necessary at all.(Bra tråd)
Update of exhaust from manifold and backwards for better flow to avoid the indent on stock exhaust and add a new racecat with new Lambda sond.
Uppdatering av avgas från grenröret och bakåt för bättre flöde och undvika förträngningen som sitter på original. Köp ny racecat och lambdasond.
Bra länkar:
Alfa V6 Engine Information
Byta koppling 2.5 V6
Billiga hästkrafter
Byta fjäderben fram
Kamremsbyte 166 3.0 V6
Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Vikter
Vikt: Tjänstevikt enligt reg papper 1400kg
Racetider
Knutstorp:
Sturup:
Ha det bättre
Goran
[Ändrad 2023-11-13 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Kul! så klurat vad det ska bli? låter som du tänker bankörning är på tapeten?
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Hej
Jag har alltid tidigare haft det som något mål, men inte denna gången. Den ska användas mest till vardags och något banmöte utan att gå sönder.
Lite väghållningspryttlar och bättre bromsar kommer säkert hamna på bilen.
Ska man vara riktigt snabb måste man bli extrem och då blir mina bilar mest ståendes på pallbockar. Sen är det ingen ide heller, för jag är inte någon
snabb förare. Alldeles för bekväm med åldern.
mvh
Goran
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Inlägg: 2983
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O | Motor
Bilder kommer. 700x700 pixlars regeln gör att det är lite omständligt att lägga upp bilder.
[Ändrad 2019-11-12 av Goran_O] |
Finns ingen sådan begränsning.
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Första låsta inlägget börjar med: "Ämne: OBS! Max bildstorlek 700x700px"
Senast ändrat 2008.
Kanske dags att ta bort det?
mvh
Goran
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Hej
Dagens chock: offert från Ströms Bilverkstad i Malmö på kopplingsbyte inkl. material: 21179kr..........låter det smälta in.........
Autoalfa skulle ha 8300kr för samma jobb inkl. material. Jag kan ta en långhelg i Göteborg, få bytt kopplingen och komma billigare undan.
Ströms har denna listan på delar som ska bytas:
Originaldelsnr - Beskrivning
71786144 - Sats aterst.kopp (Kopplingssats)
46411951 - Kopplingsdel (Styrhylsa)
40004430 - Packning
40004910 - Packning
55221732 (46756747) - Bussning (Kopplingsarmen)
55221733 (46756742) - Bussning (Kopplingsarmen)
HP - Vxl olja 75w80
Stämmer detta med vad AutoAlfa bytt åt er (ni som fått det gjort där) eller som gjort det själva?
mvh
Goran
[Ändrad 2019-11-15 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7388
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
8300 är ett mycket bra pris för allt det jobbet och delar.
Min förra alfa hade ett kvitto i sig på nästan 28000kr för liknande arbete hos Dahlgrens bil..
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
br>
Inlägg: 381
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline
Humör: Rockfrisyr.
|
|
Det är väl ungefär som att byta koppling i en Fiat Coupe 20VT (fast lättare på Alfan iofs) så jag fattar varför det är dyrt.
Tog en hel helg för mig o min kompis, konstant arbete haha.
|
|
bravo
Alfa-freak
br>
Inlägg: 958
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
40004430 - Packning
40004910 - Packning detta är packboxarna till drivaxlarn. lite arb på byta dom.
46411951- detta är styrhylsan som uttrampningslagret glider på. behöver man inte byta om det ej är slitet, dock så gör dom det för att slippa läckage
från packboxen sedan. hel tok. lite jobb det med.
kopplingskittet är förståligt.
dock är jag ej ok med att byta bussningarna till kopplingsarmen. har aldrig bytat några sådana på någon låda jag har rivit ner och det har varit
massor både på alfa och andra modeller. dom kostar inte många kronor och inte mkt jobb heller.
man ska ta ner subframen för att få ut lådan och det kräver ju en hjulinställning sedan som ingår i detta jobbet. och för att få ner den måste du även
lossa infästningen till växellspakens hållare som sitter i subframen osv, det är lite jobb och några timmars jobb på att byta den kopplingen.
sen är ju deras timpris avgörande då den förmodligen är högre än andras.
få ett kostnads förslag från hedin på samma jobb så är nog fasiken ströms billiga :)
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Tack för svaren.
Har läst in mig på ett antal inlägg både här och på Alfaowner och beslutat mig för att det är lättare att lämna in bilen till proffs. Trångt i garaget, ovilja att ligga på kallt cementgolv, brottas
med skruvar(startmotorn) man inte når utan specialverktyg, som inte finns att köpa, gjorde valet enkelt för mig.
Jag kommer lämna in den till Autoalfa. Köra upp, ta tåget ner och sen upp igen ett senare datum. Behöver ge dem den tid de behöver för det är tydligen
inget garanterat endagarsjobb.
[Ändrad 2019-11-18 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 669
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
perfekt tillfälle att montera en q2 eller qualife diff
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Visst, gärna, men var hittar man en sån?
Någon som har en billig liggandes?
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Startar med lite enkelt mysmek som att byta vänster bakre dörrhandtag, dimljuset vänster fram och ett nyare emblem till grillen.
Man ska tydligen ta en bild hållandes en iPhone på sidan för att få rätt vinkel här.
[Ändrad 2019-11-24 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
Goran_O
Alfista
br>
Inlägg: 306
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Jag tänkte kolla med expertisen var man kan få åtgärdat de nedan beskrivna rostagreppen på ett bra sätt till ett humant pris i Sverige, upp till
Stockholmstrakten, eller kanske Polen?
För en lekman ser det ut som ett jobb där man får ta ut rutan, rostlaga, dellacka om taket och ena tröskeln och sätta tillbaka rutan igen.
Försöker få en kostnadsbild av läget, reparera eller köra tills man skrotar den.
Hör gärna av er om ni har någon bra kontakt.
Tack.
Övre hörnen av framrutan.
Höger a-stolpe och vänster tröskel.
Dörrar, båda sidorna.
[Ändrad 2019-11-24 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1122
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
Rent spontant så verkar det för billigt ,som att priset gäller endast arbete eller delarna . Dubbel kolla är mitt råd. (Du har angett priset 8300kr )
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
Pages:
1
2
3
..
16 |