AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Batteri som inte slutar ta laddning?
veloce
Mr. nylackad Duetto

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

sad.gif Inlagd 2019-11-16 kl 14:33
Batteri som inte slutar ta laddning?

Batteri. Jag har en ny batteriladdare, helautomatisk Ctek. Den laddar som förväntat två batterier, ett 62Ah och ett 45Ah jag har i garaget, dvs när de nått 12,6v så lyser laddaren grönt.

Men, i Duetton har jag ett batteri 62Ah, drygt ett år gammalt. Där öser laddaren på hela tiden utan att slå av. Jag har kopplat ifrån den när batteriet har 13,9v(!) eftersom det verkar vara för mycket. Sätter jag sen laddaren till ett av de andra batterierna blir den grön efter en minut. 12,6v som förväntat.

Nån som vet, är det batteriet som inte kan ta laddning eller varför slår den inte om till grönt efter en tio-tolv timmar?

[Ändrad 16-11-2019 av veloce]

Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-16 kl 17:36

vad är det för batteri ?. biltema så kan det vara så tyvärr. har hört det från fler när jag jobbade som meckare att den slutade inte ladda.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

veloce
Mr. nylackad Duetto

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2019-11-17 kl 08:32

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
vad är det för batteri ?. biltema så kan det vara så tyvärr. har hört det från fler när jag jobbade som meckare att den slutade inte ladda.

Nja, de två som tar laddning är Biltema, det som krånglar är köpt på Volvo. Ska handla ett på Biltema i vår istället. 🙂

Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2019-11-17 kl 08:52

Det låter som det skulle vara nåt knas med batteriet, fastän det är 1 år gammalt.
Blir det varmt? Kapslat eller går det öppna och kolla syranivån?
13,9 V när du kopplat ur laddaren, men hur mycket har du när batteriet stått ett tag?

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-17 kl 11:58

är det köpt på volvo för ett år sedan så bör du har garanti på det. be att få gjort en riktig bra batteritest så ser man konditionen.
vad är det för typ av batteri,
hur stor är din laddar i effekt. kanske så att laddaren är förliten och tar för lång tid att ladda upp volvo batteriet.

[Ändrad 2019-11-17 av bravo]

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Lasse P
Alfista

Registrerad: 2004-10-3
Befinner sig: Kalix
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-18 kl 08:41

Undrar om det inte är fel på de andra batterierna. jag har en hamron laddare och den brukar lägga sig på ca 13,8v när batteriet är fulladdat, på flera olika batterier. Att laddaren slutar ladda vid 12,6v verkar konstigt. Är det något problem med volvobatteriet i övrigt. Tappar det ström eller något annat

Lars Persson
Kalix.
75 3,0. Alfetta 2,0. GTV 6. Sprint. 33qv. GTV 2.0. 155 v6. 155 TS. 33 sw.
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-19 kl 11:26

Om laddaren slutar ladda vid 12,6 volt är det nåt som är fel. Har du kollat vad batteriet har sen, efter att du tagit av laddaren, typ dagen efter? Jag köpte ett nytt batteri till min V60 häromdagen och laddade det över natten innan jag stoppade i det. När jag tog av laddaren, en C-tec, så höll batteriet en spänning på lite över 13 volt. Jag har för mig att min C-tec-laddare brukar dra sig upp emot 13,8 volt eller nåt sånt innan den börjar om, för den jobbar i cykler. Vad batteriet hade i vilospänning, typ nästa dag, vet jag inte eftersom jag monterade batteriet.

Ett bilbatteri ska hålla upp emot 12,8 volt för att det ska anses fulladdat. Men för att kunna få det i vilospänning måste det laddas med en högre spänning. Vid 12,4 anses det bara halvfullt och vid 12,0 volt anses det "tomt". Googla bilbatteri och fulladdat så kommer du att få veta mycket.

Bilens generator laddar med 14,4 volt om den gör sitt jobb. Att man lägger den på så hög nivå är för att det samtidigt finns en massa brukare igång, som drar ström.
Så det här med 12 volt och att batteriet ska hålla 12 volt hänger inte ihop.

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, rallybil

Upp till toppen