Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Hastighetsmätarwiredrivning i vx.lådan Sud
Om man ska byta packboxar på hubbarna på lådan - vilket man ska för läckage där ger olja på skivorna...
Hylsan som går ner i blocket måste väck. Dom kärvade redan för 25 år sen.. så - en lösning jag tillämpat flera ggr är att gänga hålet med M10 1,5. Sen
drar man ner en lång M10-bult och matar på försiktigt med tryckluftsmejseln. Man bör stöda på andra sidan mot blocket med en hylsa eller annat som
passar emelln. Då får man slagen mer i längsled på bulten. Man kan förståss använda draghammare med.
[Ändrad 2019-12-20 av Georg]
|
|
Georg
br>
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Okej sen skruva loss hubbarna. Men sen står jag där å grunnar hur ifridens namn man får isär dom. AXeln ska ut för packboxen sitter ytterst. Men det
sitter en krympring långt ner i hubben som inte går att nå med nån vanlig avdragare.
När jag står där å funderar "hur gjorde salig Veine Johansson när han hjälpte mig med det där.. ? Tittar upp på verktygstavlan och där hänger ett
orginalverktyg i form av ett grovt rör som är fingängat inuti i neränden och med en presskruv i andra änden. Det blev ett heligt ögonblick när jag
insåg att där hängde den magiska avdragaren. Krympringen var gängad vilket inte syntes så lätt....
Tack Veine för att jag fick den en gång och tillslut vaknade upp och insåg....
|
|
Finnland
Pungsvettig
br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Måste bara berätta. Köpte mig en "ny" växellåda till sprinten i somras för 50E. Där satt en stump av hastighetsmätarwiren kvar i växellådan så ja
bestämde mig att ta bort drivningen. Kom loss precis som i Haynes manualen, behövde inte ens knacka. Trodde inte alls mina ögon.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
Georg
br>