AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Byta övre spindelled 116 Alfa 75
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-1-14 kl 12:38
Byta övre spindelled 116 Alfa 75


Jag behöver byta den ena övre spindelleden fram på Alfa 75:an. Den befintliga är ju monterad med nitar i länkarmen. Man måste alltså borra eller slipa loss nitarna innan man kan ta bort den gamla leden och montera en ny. Nya leder levereras, vad jag kunnat utröna, för montering med muttrar.

Så jag undrar: Kan man göra detta med länkarmen kvar på plats? Kan man vika undan spindeln tillräckligt så att man kommer åt att jobba? Finns det tillräckligt med utrymme för att komma åt med borr eller vinkelslip? Vilket är lättast att använda, borr eller vinkelslip? Räcker det att slipa av nitskallarna på ovansidan för att få loss leden? Någon som har gjort detta och kan ge råd och tips?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3035
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2020-1-14 kl 18:27


Jag har gjort jobbet men minns inte om jag var tvungen att ta lös bärarmen. Eftersom jag inte minns hur jag gjorde borde det varit oproblematiskt ;-)



Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil. 156 2.0 TS SW -01 stadsbilen. 156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1129
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Råcksta/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Letar garage :(

[*] Inlagd 2020-1-15 kl 08:55


Jag tog helt sonika loss de övre länkarmarna. Se min tråd:

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652&page=24

Jag citerar min notering från 2013-04-30:

"Stålborstat, slipat ner bultskallarna, borrat ur, knackat loss och stålborstat lite till, snart dags för blästern sedan grundlack och toppa med biltema fälgfärg

Ena spindelleden fick jag kapa av - yepp så kan det vara ibland - nu väntar jag på PU-bussningar och nya spindelleder

[Edited on 2013-4-30 by josé]"

Så det är avsevärt lättare att ha dem på bänken, efter att man har brottat loss dem från bilen :D




Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-1-15 kl 15:26


Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Jag tog helt sonika loss de övre länkarmarna. Se min tråd:

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652&page=24

Jag citerar min notering från 2013-04-30:

"Stålborstat, slipat ner bultskallarna, borrat ur, knackat loss och stålborstat lite till, snart dags för blästern sedan grundlack och toppa med biltema fälgfärg

Ena spindelleden fick jag kapa av - yepp så kan det vara ibland - nu väntar jag på PU-bussningar och nya spindelleder

[Edited on 2013-4-30 by josé]"

Så det är avsevärt lättare att ha dem på bänken, efter att man har brottat loss dem från bilen :D

Ja, det blev ju fint! Men dina läkarmar skulle ju av ändå. För en annan som bara ska byta spindelleden blir det ju många extramoment att plocka loss hela länkarmen. Det vill jag helst slippa, om det är möjligt.

En fråga är, om man har lyckats slipa ned nitskallarna på ovansidan, kan man då lätt knacka loss/slå ur nitarna? Lossnar sedan spindelleden med lätthet från länkarmen, eller finns det risk att den kärvar?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Guson
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 526
Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Ngt baktung

[*] Inlagd 2020-1-15 kl 16:39


Det svåra brukar väl vara att lossa spindelleden från spindeln. Jag skulle lossat där innan jag slipade bort nitarna.

Guson




Tomas Gunnarsson
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-1-15 kl 16:52


Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Det svåra brukar väl vara att lossa spindelleden från spindeln. Jag skulle lossat där innan jag slipade bort nitarna.

Guson

Absolut! Men med en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/chassiverktyg/spi...

och lite bankande borde den väl lossna?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Guson
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 526
Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Ngt baktung

[*] Inlagd 2020-1-15 kl 17:40


Ja, förhoppningsvis funkar den. Det jag var rädd för är att om du lossar från bärarmen först så blir det svårare att jobba med avdragaren på spindeln.

Guson




Tomas Gunnarsson
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1129
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Råcksta/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Letar garage :(

[*] Inlagd 2020-1-16 kl 08:20


Jag har för mig att dylik utrustning var vad jag lyckades använda men i det ena fallet fick jag helt sonika kapa av spindelledsaxeln.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/brytgaf...




Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-1-17 kl 17:31


Då är bara frågan vilken man ska köpa...

Jag har kommit fram till att det måste vara OEM nummer 60521243. När man söker på detta får man fram spindelled från ett antal olika tillverkare. Leden anges passa på alla 116-bilar. Det som komplicerar det hela är att på vissa anges mått, på andra inte. Och på de där mått anges så kan de skilja sig mellan de olika tillverkarna. T ex anges konmått på vissa vara 14,4mm och på andra 16,4mm (vad anger detta mått?). Längd anges på vissa vara 59mm och på andra 81mm. Höjd anges på vissa vara 70mm och bredd anges på vissa vara 78mm.

https://www.autodoc.se/search?keyword=60521243

Det är lite svårt att veta vilka mått det är som avses, men jag har mätt lite på den som sitter på bilen. Totala höjden mellan "kupolen" på ovansidan och gängspetsen nedtill fick jag till ca 95mm (då är "kupolen" på originalleden förvisso högre än vad de ser ut att vara på produktbilderna). Bredden på den ovala plattan upptill fick jag till ca 77mm. C-C avstånd mellan nithålen ca 58mm. Avståndet mellan underkant på spindeln till överkant på länkarmen fick jag till ca 50mm och tjocklek på godset i spindeln ca 21mm.

Frågan är om dessa måttangivelser från de olika tillverkarna spelar någon roll, eller om man får nöja sig med OEM-numret som en garanti för att den ska passa?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 404
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-1-27 kl 23:13


Det funkade bra med en spindelled som jag sökte upp på mister-auto med hjälp av OEM-numret. Vad alla olika måttangivelser står för är fortfarande höljt i dunkel. Jag valde en TRW med artikelnummer JBJ255. Men spindelledsavdragaren från Biltema fick inte plats i gapet mellan övre och nedre infästningarna på själva spindeln, så det fick bli en sväng till Biltema för att köpa den anda varianten (se bild). Med den lossnade leden hur lätt som helst. Det enda som var lite jobbigt var att slipa ned, borra och slå ur originalnitarna, då jag fick förlita mig på min batteridrivna skruvdragare.



19-1254_xxl_1[1].jpg - 114kB IMG_4611.JPG - 1.1MB




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1129
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Råcksta/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Letar garage :(

[*] Inlagd 2020-1-28 kl 14:38


Gött - bra jobbat!!!



Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.7% - SQL: 17.3%]