Med med tillåtelse, och till och med på uppmaning av andra moderatorer och medlemmar, lägger jag upp renoveringen av min FIAT 500 -65 här i Byggen och
Projekt. Kanske pga mina meriter här på AP med otaliga tidigare Alfarelaterade byggtrådar.
Vad det skall bli när det är klart är inte riktigt bestämt ännu. Helt originalrenovering är det enda jag helt har förkastat. Det finns SÅ många
renoverade till original på marknaden redan, så det känns mättat. Dessutom tror jag, eftersom att jag nog vill behålla den, att jag vill göra nåt lite
tuffare. Lite lägre stans, lite custom på sätt och vis, är en möjlighet. Möjligen skärmbreddare?
När det sen kommer till motor, så är det ju inte mycket att tala om i originalutförande. 15-18hk, ungefär som ett värmeljus under ett änglaspel. Men
det finns sätt att åtgärda detta på flera olika sätt. Motor från FIAT 126 passar rakt av och ger en liten boost. Sen är det lockande med en MC-motor,
men där lämnar det min både kunskap och comfort zone.
Men det är tankar och beslut för senare...
Som det är nu så är det rostlagning och återställning av chassi och kaross som gäller. Har börjat med en rostinventering för att se vad som behövs
införslkaffas i plåtväg. (finns mycket att köpa till dessa)
Så början av tråden blir en redovisning av jobbet som ligger framför mig. Sen skall jag ju hinna få Spidern klar åxå...
[Ändrad 11/2/2020 av Seb]
-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Fick provköra Selmers 850 och det är snitcharmiga små bilar. Jääättemycket ”go” i dom och väldigt lite fart. Men man hör och känner att hela bilen är
optimistisk i sin framfart!
Mitt tips: köp ALL plåt som du bara kan. Den ser ut att behöva en del.
Satte igår igång med det faktiska arbetet. Planen nu är ju att gå över bilen och kapa bort rost och dålig plåt, så att jag kan få en överblick över
hur illa den är och vad jag behöver införskaffa.
Började men det, som isf för tillfället, ser värst ut. Golvet.
Sen påbörjade jag ett lite experiement. Har aldrig använd mig av Roatätare eller Rostomvandlare, så jag tänkte iaf kolla hur de funkar.
Preliminärt inte alls... men jag åker kommer efter vidare undersöökning.
-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Hej,
här ett exempel på skärmbreddare. Bilden är från ett galet Abarthmuseum söder om Paris. En gammal racerförare för Abarth har samlat på sig en del...
Inte bara Abarth förresten, i sin slottspark finns över hundra flygplan och i ladorna 250 MC osv. Absolut sevärt.
Mer bilder på https://newsdanciennes.com/2017/04/16/chateau-musee-de-savig...
Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
Kanske skärmkanter från en Mini från sent 90-tal? Borde finnas som ekonomiplåt...
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira