AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Väcka gamal GTV6:a från lång vintersömn!
MartinEngstrom
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 3
Registrerad: 2020-3-27
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-3-27 kl 09:15
Väcka gamal GTV6:a från lång vintersömn!


Hej!

Jag har en gamal GTV6 som står och sover sedan 2006 :lolsign:
Vad tycker ni man skall göra med den innan man drar i startmotorn?
Kamrem antar jag. (b.t.w. var köper man en sådan?
Men vad mer skall jag kolla?

20060702-IMG_0019.jpg - 2.9MB
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 435
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-3-27 kl 09:22


Quote: Ursprugligen inlagt av MartinEngstrom  
Hej!

Jag har en gamal GTV6 som står och sover sedan 2006 :lolsign:
Vad tycker ni man skall göra med den innan man drar i startmotorn?
Kamrem antar jag. (b.t.w. var köper man en sådan?
Men vad mer skall jag kolla?


Kamrem samt alla oljor, om du inte är Kamikaze-typen gå igenom bromsarna byt slangar (även koppling)
Njut sen av vårvägarna!:steering:




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1036
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2020-3-27 kl 10:23


Ballt och välkommen till AP! Kul med fler GTV6or på vägarna, den ser riktigt fin ut. :bananana:

Delar hittar du på arese.se, alfistiracing.com och flera andra ställen, "google is your friend"...

Fyll gärna i komplett profil med namn och ort, sen hoppas vi få ses på vägarna i sommar och höra Busso-symfonin!
:revs::steering:




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MartinEngstrom
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 3
Registrerad: 2020-3-27
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-3-27 kl 12:05


Jag fixade en hel del med bilen innan den hanade i dvala. bla bytte jag kamrem ;)
Men det har stått i 14 år så kamrem får jag byta igen.
Blir bromsslagar dåliga också? de bytta jag till stålomspunna strax innan dvalan, men det är kanske 18år gamla... skall de bytas?
Däck? kommer det vara skit?
Motorolja och bromsvätska står på listan. Men transmissionsolja? (den var också nybytt innan dvalan, lådan var isär och så kollade tvåan fixad)
Det sitter en 3.0l i och egentligen skulle jag behöva fixa med kylssytemet eftersom den lätt går upp i temp. Men man skall väll inte byta kylmedium i onödan?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1036
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2020-3-27 kl 16:32


Bromsslangar sväller med tiden, om de är av gummi, vilket kan göra att det blir dåligt flöde och t o m "backventilseffekt" så bromsarna ligger på för att trycket i oken inte släpper. Har du stålomspunna PTFE (teflon)-slangar kan du nog bortse från det - men är det 14 år sen låter det osannolikt att du satte dit sådana...

Däck vill du antagligen byta, men håller de trycket duger de för de första glassätarturerna. Du vill ju antagligen köra lite lugnt och fint den första säsongen i a f för att kolla att allt sitter ihop som det ska.

Oljor är väl egentligen inte panik om den inte är körd och stått inomhus, du kan ju alltid tappa ur lite och kolla. Risken är väl att motoroljan har geggat ihop om du kört innan du ställde undan den och det kommit bensin i oljan som sen gjort att den oxiderar och kleggar ihop. Motor-/transmissionsolja i sig tål ju lagring bra.

Växellådan skulle jag låta vara om den inte läckt, kolla nivån.

Jag skulle definitivt byta kylarvätska. Den bör du byta typ varannat år ändå eftersom de korrosionsskyddande tillsatserna "förbrukas". Stålfodren och aluminiumblocket blir ett fint galvaniskt element med kylarvätskan som elektrolyt, så där finns det risk att du har seriöst med gegga. Ett "fultrix" är att tömma ur systemet, fylla med rent vatten och stoppa i en tablett maskindiskmedel eller två och ut och gasa en timme eller så, sen tömma ur och skölja igenom 2-3 ggr med vanligt vatten innan du fyller på ny fräsch kylarvätska.

Det du som tidigare sagt bör göra också är att se till att tömma ur all gammal bensin innan du startar upp och se till så att det inte har kleggat igen nånstans i bränslesystemet. Gammal bensin kan vara riktigt stygg, kan vara rena jelly-blobben i botten på tanken och i ledningar/filter/ventiler...

Sen kan jag tänka mig är att när du väl börjar köra med den kommer det hända lite saker. Bussningar som stått länge och börjar belastas ger sig med knak och klonk som följd, packningar som torkat börjar läcka osv. Det är nog bara att gilla läget, men det gör man ju om man får köra Busso! ;)

[Ändrad 2020-3-27 av Atterhall]




Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
MartinEngstrom
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 3
Registrerad: 2020-3-27
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-3-27 kl 18:47


Ah, kylsystemet va inget vidare, så det är säkert kleggat redan! Då byter jag den iaf!

Då skall jag kolla bromslangar också. Tänkte ju göra en beställning på något alfa ställe med kamrem ändå.

Den har stått rättså bra. Lite svalt och kallt men tort.
Motoroljan har inte rullat mer än kanske 50mil så, men jag bporde väll kolla på den.

Kan man kolla bensinen på något vis? det är ju svalt där den står men det dunstar säkert en del ändå!


[Ändrad 2020-3-27 av MartinEngstrom]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2232
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2020-3-27 kl 21:01


Innan startförsök...

  1. Bensinslangarna
  2. Bensinslangarna
  3. Bensinslangarna


När jag köpte min silverfärgade 2015 hade den stått sedan 2007-ish, vet inte hur mycket den stått innan dess. Under inspektion efter hemkomst så får jag för mig att "bara känna lite" på bensinslangen som går in i regulatorn. Den går av i mina händer!

Sedan kom den att stå undanställd ett par år till och efter det så hade en stålomspunnen slangbit någon eftermarknadsmonterat till kallstartillskottet fått miljoner småsprickor så det var fontän i motorrummet. Sprickorna doldes dock effektivt av stålstrumpan.

Så kolla bensinslagnarna :idea:

Och inverstera i en brandsläckare?




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 435
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-3-28 kl 09:45


Quote: Ursprugligen inlagt av MartinEngstrom  
Ah, kylsystemet va inget vidare, så det är säkert kleggat redan! Då byter jag den iaf!

Då skall jag kolla bromslangar också. Tänkte ju göra en beställning på något alfa ställe med kamrem ändå.

Den har stått rättså bra. Lite svalt och kallt men tort.
Motoroljan har inte rullat mer än kanske 50mil så, men jag bporde väll kolla på den.

Kan man kolla bensinen på något vis? det är ju svalt där den står men det dunstar säkert en del ändå!


[Ändrad 2020-3-27 av MartinEngstrom]


Bensinen: de lätta fraktionerna dunstar och det är dom du behöver vid start, men det är bara att prova
!




Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 85.3% - SQL: 14.7%]