AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Registreringsbesiktning - erfarenheter?
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6867
Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-4-2 kl 14:57
Registreringsbesiktning - erfarenheter?


Hej,

Jag har ju en importerad Spider -76 som behöver reg-besiktas för att komma in i matchen. Jag skulle vilja fråga er som vet och som har gjort reg-besiktningar, vad är det de kollar på i praktiken?

Anledningen att jag frågar är att jag vill lägga tid, pengar och energi på rätt saker.
Jag vet ju några punkter jag skulle få nedslag på i en vanlig besitkning, men de tittat väl på andra grejer på reg-bes?

Jag kanske kan strunta i att vindrutespolningen inte fungerar eller att däckmönstret är för dåligt?

Återkom med vad ni vet, uppskattas stort.

/Seb



20191126_212347.jpg - 3.6MB




-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
******
Avatar



Inlägg: 4456
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2020-4-2 kl 22:05


Ju mer "färdig" bilen är desto smidigare kommer det gå. Kontakta din station och besiktningsmänniska i förväg och prata med dem om hur det går till. Då kommer det garanterat gå smidigare när det är dags.



Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Filip
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 81
Registrerad: 2013-4-10
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-4-2 kl 22:10


Hej! Har läst lite i din tråd och gillar framstegen.

Jag regbesiktigade en Lotus Elise S2. Det var som en vanlig besiktning med plusmeny, kan man säga. Mer fokus på dokumentation, strålkastare, osv, men även den vanliga inspektionen. Kan inte minnas att dom brydde sig om vindrutespolning. Dom mätte inte mönsterdjup men det fanns gott om det och dom kommenterade att det såg bra ut.

Detta var ju en nyare bil men det kanske hjälper lite?

/Filip




Filip Norén | GTV 916 Twin Spark -95.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Grifo
AP\'s alfa-obducent
******

Avatar


Inlägg: 2032
Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2020-4-3 kl 10:27


Det absolut viktigaste är att ha alla papper iordning.
Om det är en import så har du sannolikt redan en godkänd
ursprungskontroll avklarad.
Chassienumret är dom väldigt intresserade av - det får inte vara
åverkan eller tveksamheter kring det.

Bilbältenas beskaffenhet och funktion är också en käpphäst för
vissa besiktningstekniker.

Ett bra tips är att ringa den som ska utföra reg.bes innan och
fråga. Då har man etablerat någon slags relation och blir oftast
bättre bemött. Lycka till !!




-Gunnar Dahlberg-

Alfa Romeo Arna & 14 andra Italienska bilar.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Seb
Super Duper Mongorator
Me, myself and Seb
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6867
Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-4-3 kl 15:12


Hej killar och tack för respons.

Jo, jag har pratat med killen, men får inten riktig koll på honom. Ena stunden låter det som att det inte skall vara några problem, och i nästa så låter det väldigt svårt.

Grejen är ju att bilen är en USA-import på 90-talet. Den förbesiktades, som det hette då och fick ett reg-nummer. Men det betyder tydligen ingenting längre...
Jag måste skall broms- och rattlåsintyg. Men han menar att jag även behöver ett avgasintyg, något ingen kan utfärda.
Några originalpapper finns inte, men den har trafikverkets blå och gula papper.

Som sagt, hela grejen känns svajig och som att det är upp till vad besiktningsmannen är på för humör.




-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Grifo
AP\'s alfa-obducent
******

Avatar


Inlägg: 2032
Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2020-4-4 kl 13:42


Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Hej killar och tack för respons.

Jo, jag har pratat med killen, men får inten riktig koll på honom. Ena stunden låter det som att det inte skall vara några problem, och i nästa så låter det väldigt svårt.

Grejen är ju att bilen är en USA-import på 90-talet. Den förbesiktades, som det hette då och fick ett reg-nummer. Men det betyder tydligen ingenting längre...
Jag måste skall broms- och rattlåsintyg. Men han menar att jag även behöver ett avgasintyg, något ingen kan utfärda.
Några originalpapper finns inte, men den har trafikverkets blå och gula papper.

Som sagt, hela grejen känns svajig och som att det är upp till vad besiktningsmannen är på för humör.


Skickar ett PM




-Gunnar Dahlberg-

Alfa Romeo Arna & 14 andra Italienska bilar.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 78.6% - SQL: 21.4%]