Seb
Super Duper MongoratorMe, myself and Seb
br>
Inlägg: 6923
Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline
|
|
Registreringsbesiktning - erfarenheter?
Hej,
Jag har ju en importerad Spider -76 som behöver reg-besiktas för att komma in i matchen. Jag skulle vilja fråga er som vet och som har gjort
reg-besiktningar, vad är det de kollar på i praktiken?
Anledningen att jag frågar är att jag vill lägga tid, pengar och energi på rätt saker.
Jag vet ju några punkter jag skulle få nedslag på i en vanlig besitkning, men de tittat väl på andra grejer på reg-bes?
Jag kanske kan strunta i att vindrutespolningen inte fungerar eller att däckmönstret är för dåligt?
Återkom med vad ni vet, uppskattas stort.
/Seb
-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
br>
Inlägg: 4476
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
Ju mer "färdig" bilen är desto smidigare kommer det gå. Kontakta din station och besiktningsmänniska i förväg och prata med dem om hur det går till.
Då kommer det garanterat gå smidigare när det är dags.
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
Filip
Junior Alfista
br>
Inlägg: 81
Registrerad: 2013-4-10
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Hej! Har läst lite i din tråd och gillar framstegen.
Jag regbesiktigade en Lotus Elise S2. Det var som en vanlig besiktning med plusmeny, kan man säga. Mer fokus på dokumentation, strålkastare, osv, men
även den vanliga inspektionen. Kan inte minnas att dom brydde sig om vindrutespolning. Dom mätte inte mönsterdjup men det fanns gott om det och dom
kommenterade att det såg bra ut.
Detta var ju en nyare bil men det kanske hjälper lite?
/Filip
Filip Norén | Trackdaypreppad Miata NA
|
|
Grifo
AP\'s alfa-obducent
br>
Inlägg: 2055
Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline
Humör: Glad
|
|
Det absolut viktigaste är att ha alla papper iordning.
Om det är en import så har du sannolikt redan en godkänd
ursprungskontroll avklarad.
Chassienumret är dom väldigt intresserade av - det får inte vara
åverkan eller tveksamheter kring det.
Bilbältenas beskaffenhet och funktion är också en käpphäst för
vissa besiktningstekniker.
Ett bra tips är att ringa den som ska utföra reg.bes innan och
fråga. Då har man etablerat någon slags relation och blir oftast
bättre bemött. Lycka till !!
-Gunnar Dahlberg-
Alfa Romeo Arna & 7 andra Italienska bilar.
|
|
Seb
Super Duper MongoratorMe, myself and Seb
br>
Inlägg: 6923
Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Raukland
Medlemmen är Offline
|
|
Hej killar och tack för respons.
Jo, jag har pratat med killen, men får inten riktig koll på honom. Ena stunden låter det som att det inte skall vara några problem, och i nästa så
låter det väldigt svårt.
Grejen är ju att bilen är en USA-import på 90-talet. Den förbesiktades, som det hette då och fick ett reg-nummer. Men det betyder tydligen ingenting
längre...
Jag måste skall broms- och rattlåsintyg. Men han menar att jag även behöver ett avgasintyg, något ingen kan utfärda.
Några originalpapper finns inte, men den har trafikverkets blå och gula papper.
Som sagt, hela grejen känns svajig och som att det är upp till vad besiktningsmannen är på för humör.
-Sebastian Stein- Proud member of Team Rauk Race.
GTV 2000 -77 l Porsche Cayenne S -07 l
Vespa 50 -74 l FIAT Barchetta -96
Hymermobile 640 -92
|
|
Grifo
AP\'s alfa-obducent
br>
Inlägg: 2055
Registrerad: 2002-9-3
Befinner sig: Avesta
Medlemmen är Offline
Humör: Glad
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Seb | Hej killar och tack för respons.
Jo, jag har pratat med killen, men får inten riktig koll på honom. Ena stunden låter det som att det inte skall vara några problem, och i nästa så
låter det väldigt svårt.
Grejen är ju att bilen är en USA-import på 90-talet. Den förbesiktades, som det hette då och fick ett reg-nummer. Men det betyder tydligen ingenting
längre...
Jag måste skall broms- och rattlåsintyg. Men han menar att jag även behöver ett avgasintyg, något ingen kan utfärda.
Några originalpapper finns inte, men den har trafikverkets blå och gula papper.
Som sagt, hela grejen känns svajig och som att det är upp till vad besiktningsmannen är på för humör. |
Skickar ett PM
-Gunnar Dahlberg-
Alfa Romeo Arna & 7 andra Italienska bilar.
|
|