Pages:
1
2
3
..
14 |
rschneberger
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Projekt: 3.8 konvertering av Busso
Nu känns det nästan som att jag börjar spamma...men.
Är det någon som har bilder eller koll på hur topparna ser ut med igensvetsade vattenkanaler, ventilstorlekar etc på de 3.8-literskonverteringar som
finns?
Jag är lite nyfiken på hur man löser vattencirkulationen eftersom de "långa" vattenhålen i topparna behöver svetsas igen. Iofs så kommer jag ju att se
det när jag får blockpackningarna i min hand, men till dess....
Någon som vet vilken diameter spigoten (cylinderfoten) "måste" ha för att kunna göra sitt jobb?
De foder som finns, är de raka på utsidan eller är de svarvade med avsmalnad midja? Tänker främst på hur man kan maximera vattenflödet runt
cylindrarna då det blir trångt i huset. Jag tror väl att de har avsmalnad midja, men jag kan ha fel.
hur liten bredd behöver fodret ha upp mot blockpackningen för att fortfarande kunna täta?
Alltså...jag söker så mycket uppgifter som möjligt om dessa 3.8-literskonverteringar som gjorts, men jag är inte intresserad av att köpa ett nytt
färdiggjort kit.
Begagnat kan dock vara av intresse.
Det handlar mest om att jag vill göra själv och just nu försöker bilda mig en uppfattning om hur konverteringarna har gjorts.
mvh //Ricky
[Ändrad 2020-4-9 av rschneberger]
|
|
75anders
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kristinehamn
Medlemmen är Offline
Humör: Hemvänd 75:a
|
|
Bilderna i denna länk kanske hjälper:
http://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-v6-24v-3-8-conver...
Anders Ekberg
Alfa GT 3.2 Svart -06, Alfa 166 3.2 Röd -05, Alfa 156 2,5 v6 Röd -00, Alfa 75 3.0 Röd -90 tillbakaköpt, Alfa 166 3.2 Ti Svart -05,
Meriter:Alfa 166 3.0 -00 röd avställd/donator Såld, Citroen C4 Picasso 110 hdi Krockad, Citroën Picasso -02 manligt babyblå Knappast en merit men den
funkar, Alfa 75 3.0 -90 röd med dragkrok Såld!, Fiat Croma Turbo -89 vit med grymt kjolpaket Såld!, Ford Windstar -99 Familjeexpress Såld!, Haase
future med iame komet 125cc Såld!, Alfa 164 Q4 -94 mröd landsvägslok. Såld! Alfa 33 1,7 16v -90 röd. Såld
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack, blockpackningarna gav ju vissa hintar. Lyckades även hitta bilder på hur topparna svetsas. Bara frågan hur tunn man kan göra cylinderfoten.
På hojar har jag sett de som har så tunt som 1.6mm...men det känns väl tunt.
mvh //R
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
Blocket måste borras ur för att de större foderna ska få plats .Harry schulze i Tyskland gör även dessa ombyggnader. www.ps-schulze.com
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.
Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för
driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt
men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar
vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp
de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar!
Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall
[Edited on 2020-4-7 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson | ...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.
Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för
driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt
men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar
vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp
de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar!
Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall
[Edited on 2020-4-7 by FredrikAssarsson] |
Hej,
Vad menar du med att jag måste värmebehandla blocket?
mvh //Ricky
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack för tipset om Harry. Den firman hade jag missat helt, hade en del saker som jag behöver till annat.
mv h//R
|
|
75anders
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag beställde överdimensionskolvar därifrån till JTS renovering. Funkade bra men deras engelska är högst begränsad.
Anders Ekberg
Alfa GT 3.2 Svart -06, Alfa 166 3.2 Röd -05, Alfa 156 2,5 v6 Röd -00, Alfa 75 3.0 Röd -90 tillbakaköpt, Alfa 166 3.2 Ti Svart -05,
Meriter:Alfa 166 3.0 -00 röd avställd/donator Såld, Citroen C4 Picasso 110 hdi Krockad, Citroën Picasso -02 manligt babyblå Knappast en merit men den
funkar, Alfa 75 3.0 -90 röd med dragkrok Såld!, Fiat Croma Turbo -89 vit med grymt kjolpaket Såld!, Ford Windstar -99 Familjeexpress Såld!, Haase
future med iame komet 125cc Såld!, Alfa 164 Q4 -94 mröd landsvägslok. Såld! Alfa 33 1,7 16v -90 röd. Såld
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Mmm, i Tyskland fungerar tyska samt fax lite bättre än engelska och email.
mvh //R
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
|
|
När man handlar i tyska affärer så funkar kontanter bättre än visaKORT , (apropå Tyskland )
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tyskland är ju ett Eu land vilket kommer att vara på +sidan när man gör affärer (för oss )
|
|
patjo
AP's paragrafryttare
br>
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline
Humör: Sysselsatt
|
|
Det går att hitta en del intressanta diskussioner i ämnet, bland annat på alfabb.com. Om man tar del av dessa så förstår man snart varför det blir
krig i världen.
Jag har själv försökt hitta information om en gammal 3.3 Cosworth-konvertering men personer med bakgrund från Cosworth jag pratat med har förnekat att
nåt sånt hänt.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
KÖPES: trasig, krokig eller skev topp från en 24v 2.5 eller 3.0 tas gärna emot. I Östergötland med omnejd.
Mvh Ricky
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan
värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
75anders
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson | Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan
värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd. |
Det borde väl vara varmåldring. Vilket indikerar att alfa själva isf inte har brytt sig om att göra det. Det borde kunna gå att göra före bearbetning
lika bra.
Anders Ekberg
|
|
Pages:
1
2
3
..
14 |