Pages:
1
..
10
11
12
13
14 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Aaaah det var du som skulle ha de där fälgarna alltså! 🤙🤙🤙
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
br>
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline
Humör: Rockfrisyr.
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger |
De äldre 24V-topparna har helt andra flödesdata än de senare generationerna, trots att man inte ser någon skillnad vid första anblick.
Mitt tips vad gäller den senare generationen av toppar är att bara putsa dom, så länge du inte sätter i större ventiler. Risken är annars att du
tappar gashastighet och därmed troligen även vridmoment.
När jag har flödat mina toppar så har jag fått ökat flöde vid låglyft, samt vid höglyft, medan jag på mitten inte fått någon nämnvärd ökning, eller
ja, ca 7% i högre flöde, men så beter sig inte den äldre generationen av 24V. De levererar mer flöde, med bra gashastigheter, oavsett lyft.
|
Tjena! Har du ngn bild på den där innerradien du "slipade sönder" och fick sämre flöde?
Mina toppar är från Kappa 1996 men är i grunden 164-rovan. Ligger en tydlig kant strax efter ventilsätena i utloppen (och inloppen..), menar du att
den bör vara kvar?
Det största slipjobbet på mina toppar hittills var passaget kromrör-insprutarbrygga-topp där just cyl4 (tror jag) hade rejäl mismatch!
De andra 5 var ok. Skumt!
Men det har du säkert redan fixat.
[Ändrad 12-6-2023 av argentaperra]
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra | Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger |
De äldre 24V-topparna har helt andra flödesdata än de senare generationerna, trots att man inte ser någon skillnad vid första anblick.
Mitt tips vad gäller den senare generationen av toppar är att bara putsa dom, så länge du inte sätter i större ventiler. Risken är annars att du
tappar gashastighet och därmed troligen även vridmoment.
När jag har flödat mina toppar så har jag fått ökat flöde vid låglyft, samt vid höglyft, medan jag på mitten inte fått någon nämnvärd ökning, eller
ja, ca 7% i högre flöde, men så beter sig inte den äldre generationen av 24V. De levererar mer flöde, med bra gashastigheter, oavsett lyft.
|
Tjena! Har du ngn bild på den där innerradien du "slipade sönder" och fick sämre flöde?
Mina toppar är från Kappa 1996 men är i grunden 164-rovan. Ligger en tydlig kant strax efter ventilsätena i utloppen (och inloppen..), menar du att
den bör vara kvar?
Det största slipjobbet på mina toppar hittills var passaget kromrör-insprutarbrygga-topp där just cyl4 (tror jag) hade rejäl mismatch!
De andra 5 var ok. Skumt!
Men det har du säkert redan fixat.
[Ändrad 12-6-2023 av argentaperra] |
Tyvärr ingen bra bild, men på insuget så bör den bara jämnas av så det inte finns någon skarp vinkelförändring. På avgassidan är det eventuellt inte
lika kritiskt, då det är lite trångt i utblåset.. Där har jag slipat mer med motiveringen att "skiten ska ut".
Och i princip har jag inte slipat någonting i kanalerna ut mot insugen. I förhållande till ventilstorlekarna så är de tillräcklligt stora (egentligen
för stora) och gashastigheten sjunker fort när man börjar bredda kanalerna. Däremot har jag slipat upp avgaskanalerna, men även där är det
ventilstorleken som verkar hindra flödet att gå upp, men jag har slipat även dessa med motiveringen "skiten ska ut".
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Motorn ihopsatt
Det var ett tag sen, men motorn är nu ihopsatt och monterad i bil. Kvar är att montera några fler givarsignaler samt bygga om en del fästen för
gasvajer m.m. Ventilsäten och ventiler är slipade och mina 3D-printade filterplattor är lackade i svart epoxigrund. Oljepumpen som jag använder
passade inte riktigt i tråget så det fick svetsas om. Inte det enklaste då tråget är i en magnesiumlegering (väldigt sprickbenäget) så efter svetsning
så är det även plastat med JB-Weld inuti samt utanpå. Ventiler är täthetskollade genom att hälla spolarvätska i förbränningsrummet och sedan
underifrån blåsa med tryckluft mot ventilerna. Ett säkert sätt som garanterat avslöjar läckage. Spriten kan stå ett dygn utan att sippra genom men med
tryckluften så ser man direkt ett pärlband med luftbubblor om det inte är tätt.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
fler bilder
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det är lite trångt för kamremmen när den här bröstkåpan används mot de nyare topparna så man måste göra urtaget större.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
"Lackbox"
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
ställa kamaxlar
Det tar sin tid att ställa kamaxlarna, men det är så här det ska göras. I bild suns även den modifierade vattenpumpen som numera har en
vattenanslutning svetsad där skovelhjulet tidigare satt.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Oljepumpen får inte plats
Trots att jag slipat rejält på oljepumpen samt har en kastplåt och tjocka packningar så ville inte glipan gå ihop. Så det blev att kapa och svetsa.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Triggergivaren
Med lite 3D-print så fick jag till ett par bra distanser för triggergivaren också. OCh den sitter stabilt. Snygg motor!
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Vattenanslutningar
Vattenanslutningarna sitter ju på den här motorn i framkant och täckskruvarna i bakkant. Helt tvärtemot hur den levereras från Alfa Romeo.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
COP-hållare
På gamla motorn satt COParna i en aluminiumplatta, men jag hade inga verktyg att göra nya plttor med så istället skrev jag ut hållarna. Inder hållarna
är det tätat så att brunnarna inte fylls med vatten och klägg. Tyckte det blev riktigt Tjusigt.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Motor på plats
Måtorn på plats den 21 juli 2023. Nu ska det bara finsnickras lite innan uppstart.
Har även fått till min "accusump"-installation inkl magnetventil.
Ska bara klura på vilka villkor som ska användas till den. Kommer även vilja använda den för att "förolja" motorn innan start.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Mera!!!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Pages:
1
..
10
11
12
13
14 |