Pages:
1
2
3
4
..
14 |
josé
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  | Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan
värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd. |
Det borde väl vara varmåldring. Vilket indikerar att alfa själva isf inte har brytt sig om att göra det. Det borde kunna gå att göra före bearbetning
lika bra. |
De kör med stor sannolikhet avspänningsglödning/normalisering enligt recept som är anpassat till legeringen som blocket är gjutet i, vid stora
mekaniska skärande ingrepp så kommer det att bli distortioner i områden som påverkas av den skärande bearbetningen.
|
|
josé
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | ...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.
Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för
driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt
men oerhört långt ifrån 3.8 pengar)
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar
vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp
de i 3.9L och bra mer än 100 litershästar!  
Mvh
Pooper. Party Pooper
Men jag hoppas att du motbevisar dig, jag är first in line att hurra i så fall
[Edited on 2020-4-7 by FredrikAssarsson] |
Det är lika bra att köra på turbo - läs Laines tråd. Vill minnas att han plockade ut 700rwh ur en 3,0l 12v med dubbelturbo. Bottendelen på busson är
stabilt byggd och om man håller sig på moderata varvtal så behöver man inte göra så mycket med topparna. Det är bang for the buck - nuff said...
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Hur de värmebehandlar blocket efter borrningen har jag inte greppat men att det är obligatoriskt för hållbarhet stod väldigt tydligt. Utan
värmebehandlingen efter borrning var fodersätena för mjuka och rörde sig med läckage som följd. |
Jag är tveksam faktiskt. Jag har pratat med AHM om det här, eftersom jag behöver blockpackningar, och det har inte nämnts någonstans.
mvh //Ricky
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av josé  | Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | ...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.
Jag har släppt tanken om 3.75L busso. Om jag snubblar över ett avsomnat projekt köper jag det men att bygga en själv. Nä.
De håller bara inte tillräckligt länge och ska man då verkligen sitta och plöja ner sexsiffriga summor i en motor för att få ut 330-340hk för
driftsäkerhet som Autolusso ofta hamnar på när du kan få upp en vanlig 3.2 i ca 300 med strax över 25 papp? (Ok så det är lite i underkant prismässigt
Kompressor/turbo är i mina ögon enda sättet att gå efter att jag har pluggat på bigblockbusso i ett par år. Den enda som verkar få de att hålla verkar
vara Oktech men han vill inte svara på vad den förväntade livslängden på hans motorer är. Det säger mig något mellan raderna, tyvärr. Han får dock upp
Mvh
Pooper. Party Pooper
Det är lika bra att köra på turbo - läs Laines tråd. Vill minnas att han plockade ut 700rwh ur en 3,0l 12v med dubbelturbo. Bottendelen på busson är
stabilt byggd och om man håller sig på moderata varvtal så behöver man inte göra så mycket med topparna. Det är bang for the buck - nuff said...
|
Du har inte greppat vad jag är ute efter riktigt.  
mvh //Ricky
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | ...och värmebehandla hela blocket efter bearbetningen då de annars pissa olja och vatten.
Mvh
Pooper. Party Pooper
Jajo, men antal hästar per liter volym har ju enbart att göra med vilket varvtal du tillåter motorn att varva. Du kan ju aldrig få en 7000rpm-motor
att ge de effekterna. Snarare pratar vi någonstans 80-85hkr/liter som rimlig toppeffekt, ge och ta.Hur hårt jag kommer att varva motorn handlar om
vilka stakar/kolvar jag väljer, men inte över 7500, snarare 7000rpm. Det ger mig runt 320hkr i motorn. Fullt tillräckligt.
Och sluta prata om turbo som den enda vägen till framgång. Det är inte ens ett alternativ som jag överväger, och nästa som nämner det kommer att få en
snigel i ögat. 
mvh /R
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Medan jag donar lite så finns det en trevlig tråd om de här motorerna att läsa här ->> https://www.alfaowner.com/threads/my-busso-3-75-v6-rebuild-t...
mvh //R
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Jo hans tråd har jag haft som godnattsaga mååånga gånger.
Klart jag också vill ha en bigblockbusso men min poäng var att 300hk ur en 3.2 är mer hållbart för mindre än halva priset mot vad 320-340hk ur en 3.8
ger.
Jag pluggade otaliga recept och forum via google translate från holland, usa, england, kroatien, ryssland, sydafrika och några baltiska länder jag
glömt bort och om hälften höll ihop ska jag låta vara osagt. Mängder av kolv/cylinderkombinationer har jag läst om med allt från traktorfoder till bmw
mc-kolvar till cosworthdelar till custom.
Får du ihop ett recept som håller så har du en spekulant här!
Hade det varit jag så hade jag inte gått på 101mm kolvar utan försökt hitta något kring 99-100mm och gett mig fan på att hålla mig innanför gränserna
för att undvika vattenkanalerna.
Jag tänker så att jag hellre hade haft en 3.5-3.6L hållbar bigblockare med 310-330hk än en 340–350hk 3.75 som kan vilja gå sönder ofta.
Själv är jag inriktad på 3.2 med trimkammar, stort plenum, stort gasspjäll, lite mer komp, portning och ca 290-300hk. Hållbara hästar.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Har du något recept du lutar åt? Vems kolvar? Foder? Vilka tillverkare?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
Tror att lösningen är att låta tysken bygga motorn .
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Jo hans tråd har jag haft som godnattsaga mååånga gånger.
Klart jag också vill ha en bigblockbusso men min poäng var att 300hk ur en 3.2 är mer hållbart för mindre än halva priset mot vad 320-340hk ur en 3.8
ger.
Jag pluggade otaliga recept och forum via google translate från holland, usa, england, kroatien, ryssland, sydafrika och några baltiska länder jag
glömt bort och om hälften höll ihop ska jag låta vara osagt. Mängder av kolv/cylinderkombinationer har jag läst om med allt från traktorfoder till bmw
mc-kolvar till cosworthdelar till custom.
Får du ihop ett recept som håller så har du en spekulant här!
Hade det varit jag så hade jag inte gått på 101mm kolvar utan försökt hitta något kring 99-100mm och gett mig fan på att hålla mig innanför gränserna
för att undvika vattenkanalerna.
Jag tänker så att jag hellre hade haft en 3.5-3.6L hållbar bigblockare med 310-330hk än en 340–350hk 3.75 som kan vilja gå sönder ofta.
Själv är jag inriktad på 3.2 med trimkammar, stort plenum, stort gasspjäll, lite mer komp, portning och ca 290-300hk. Hållbara hästar.
|
Nu har hjärnan snöat in på det här, och det jag sitter och räknar på är hur jag ska kunna få en så lång vevstake som möjligt.
Det finns just nu två vägar där den ena är att ta standardmåtten från en 3.2 och vara nöjd. Men det jag vill få ihop är en vevstake som är ca 5mm
längre. Det får plats, men skapar lite problem uppe i ringlandet då jag har problem med att montera kolvbulten. Brytkraften när kolven vänder i botten
minskar dramatiskt om det går att lösa. Alternativet är att gå med slaglängden från en 3.0 och därigenom även hålla sig till 3.45liter i motorstorlek.
101mm är nog den tänkta kolvstorleken eftersom det ger mig tillgång till färdiga blockpackningar. Att svetsa vattenkanalerna känns inte som det
största problemet. Snarare tror jag problemet med värme uppstår med begränsad vattencirkulation runt fodren.
Just nu söker jag en eller ett par gamla, gärna trasiga, toppar för test. Jag har en omgång toppar, men de är felfria så jag vill inte krångla med dom
i första läget.
Jag tvivlar på att en 3.8 går sönder oftare än en 3.2 så länge varvtalet är rimligt.
Nu har jag iallfall fått fatt i foder i segjärn (ductilt), material till stressplatta och så ska ett av blocken tvättas och spännas upp.
Jag kommer att borra cylinderfoten(fötterna) med ramlagerlägena som referens, borrmaskinen behöver bara bli ledig. Under tiden ska stressplatta göras
för att kunna fixa fodren.
mvh //R
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det vore som att låta grannen hångla med frun.
mvh //Ricky
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
vevstakar
Bussons vevstakar är ju offset, hur gör man normalt i ett sånt läge då man köper eftermarknads-stakar? Jag har ju sett konstruktioner där man monterat
allt möjligt (bl.a. BMW) i motorn, men struntar man i att stakarna inte blir offset då?
mvh /R
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Venolia har jag kontakt hos....trodde jag. Men den kontakten jag hade 1998 var visst inte aktuell idag...Tiden går fort!
Iallafall så lutar det åt Ross eller Venolia gällande kolvar.
Möjligen finns det andra tillverkare som också kan leverera semi-kolv.
Det blir någon form av vått dieselfoder iallafall, men jag vill ha ett som är 100mm invändigt och tabellerna är inte uformade för att man ska kunna
hitta så. Utan de utgår från att man vet vilken motor de är till. Men det där handlar mer om att jag inte haft tid att leta. Jag bygger just nu ihop
min andra motor som blev dålig och prio är att den ska på plats under påsken.
Och så var frågan om jag skulle få upp motorn som jag tänkt i borrmaskinen, så det behövde kollas innan planerna gick vidare.
mvh //Ricky
[Ändrad 2020-4-11 av rschneberger]
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
Grannen gör uppenbarligen ett bra jobb då :-)
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
rschneberger
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|