AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Kamremsintervall Busso 12v
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-6-13 kl 19:20
Kamremsintervall Busso 12v


Vad var det första kamremsintervallet på Bussomotorerna? Jag har gått över tiden på trenollan enligt senare rekommendationer (som väl är 6 år?). Bilen har enbart gått ca 1500 mil sedan senaste kamremsbytet, men det har gått 9 år. Vågar jag starta och köra några mil, eller är det extremt dumdristigt?



Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 856
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-6-14 kl 19:05


byt remmen.
när det gäller den gamla skottsäkra busson på 12v så har jag alltid kör på den gamla intervallen om 12000 mil och 8 år tror jag det var.
det är den nyare 24 v som har ändrade intervall som 16v motorerna.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Qv-kraft
AP\'s musiker!
*****
Avatar



Inlägg: 1834
Registrerad: 2004-3-11
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Bajspost

[*] Inlagd 2020-6-24 kl 09:35


3 år är det som gäller. Är du inne på ditt 9:e år lever du på övertid. Byt.



Oo=V=oO
Henrik Sproge
Kör: Volvo V90 D4 AWD Polestar -18, Alfa Giulia Veloce -17
Meriter: Alfa Giulietta 1750 QV -11, Alfa 156 Sw 2,5 -02, Alfa 33 Qv16 -91
Norrköping
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-6-24 kl 21:29


Tre år är väl "överkurs" även på 24-ventilaren?

Nåja, remmen ska självklart bytas, i alla fall.




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-1 kl 21:06
Nu ska remmen bytas, remskivans markering?


På remskivan finns det två markeringar. Stämmer det att det är den andra markeringen (när man snurrar medurs) som ska vara mitt för nålen?

IMG_4777.JPG - 2.3MB IMG_4778.JPG - 2.2MB




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 856
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 09:12


du har väl instruktioner o kolla efter :)



rem.jpg - 235kB




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 09:31


Njae, jag har läst på lite på FAQ:n, och där är det 164:an som behandlas, och den har en annan sorts markering. Den bilden som du la ut är ju lite oskarp, men jag tycker mig se att jag är på rätt spår?



Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 856
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 10:10


slipa rent på veven så du ser det ordentligt. ska finnas bokstäver där med. kammarna är rätt. kolla så rotorn är rätt o sen veven, då är du ok.
har du specialverktyget för förspänningen på hydraliska spännaren.




Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 11:26


Aha! Jo där är ett litet p på remskivan. Inget specialverktyg, det brukar gå bra ändå.
Däremot fuktar spännaren lite, och damasken på spännaren är trasig. Jag som hade hoppats på att slippa hantera spännaren. :rolleyes:
Hur allvarligt är det att den fuktar lite? Jag tänker att jag byter remmen nu, och tar mig an spännaren efter sommaren.

Har remmen någon bestämd rotationsriktning?

91462011-D1A2-4E34-AD8F-413C4896769F.jpeg - 2.2MB




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1079
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 11:48


3 alternativ ( och inte rek. ordning ) renovera spännare/slackare eller gänga ut pinnbulten + svetsa igen oljekanalen i den o återmontera (Jag har kört så i 15 år nu ) eller köpa den nya spännaren med bi metallfjädern ( du får även då demontera pinnbulten med oljekanalen )den sistnämnda har kritiserats för att remmen skulle lättare kugga över med den enl.en del amerikanska "trådar på nätet".( Oljans funktion är att släppa av förspänningen när motorn växer av värmen,. Så är det tänkt att fungera åtminstone)



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 12:51


Låter nog rimligast för mig att renovera spännaren, men frågan återstår hur allvarligt det är och hur bråttom det är med renovering? Vad kan hända i förlängningen nu när den fuktar lite? Visst borde man våga köra över sommaren innan åtgärd?

Finns det inget ställe där man kan köpa renoverade och lämna in sin gamla för renovering?




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1079
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 17:30


De är notoriska oljepissare så räkna inte med totalt slut på läckage vid renovering , så länge det inte kommer olja på kamremmen så är det bara åtgång på olja samt ett skitigt motorrum som är problemet men så småningom kommer du att få olja på kamremmen som då är förbrukad.






Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1079
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 17:33


Har du tvättat bort olja eller såg det ut som på bilden? , isåfall är det ett väldigt litet läckage mot hur det brukar se ut.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
plaxan
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 403
Registrerad: 2005-4-5
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-2 kl 21:25


Jag har inte tvättat någonting, och det finns ju inga droppar eller så, det bara fuktar lite. Den har ju bara gått ca 1500 mil (men 9 år) sedan den enligt uppgift ska vara renoverad, så jag kanske kan köra några tusen mil till innan det är dags?

Utan specialverktyg för förspänning tryckte jag med vänsterhanden vad jag kunde (inte så värst mycket) samtidigt som jag drog åt muttrarna till spännaren med högerhanden. Därefter tog jag ut borren ur hålet så att den fjädrade ut. Detta enligt instruktionen i FAQ:n. Är detta en acceptabel metod?

FAQ:n nämner i sammanhanget att en orsak till remhaveri är för spänd rem. Skulle den kunna bli för spänd med denna metod? Eller för lös?

Den nya remmen är nu på plats. Den gamla ser helt felfri ut, men den är ju 9 år...




Magnus Rönn

90 2.5 V6 -87
75 3.0 V6 -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1079
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2020-7-3 kl 08:36


Visuellt ser det korrekt ut ,ser hur långt plåtblecket sticker ut från spännaren där fjädern sitter .Jag brukar känna på remmen på långsidan med två fingrar genom att vrida 45 grader , skall inte kräva våld och börja gå tungt om man försöker mer än 45g (detta är inte enligt någon instruktion men har fungerat för mig)jag hade sprayat rent med brakecleaner och kört.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.2% - SQL: 17.8%]