AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Bränsletrycksregulator GTV6
Patriq Backlund
Alfista

Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 00:42
Bränsletrycksregulator GTV6

Hej!

Har "nya" spridare till min GTV6. "Nya" för jag köpte dem for ca 15 år sedan. Har nyligen ultraljudstvättat dem, och dom fungerar fint. Bytte för de gamla ramlade av själv (jag skojar inte) :-)

De fungerar fint. Jag köpte dom från USA samman med en del annat. De är hög-ohms - och jag ska köra dem med Megasquirt. Men, jag bad om injektorer med lite högra kapacitet. För att till och med kunna köra min 3.0 motor med etanol. Det visar sig dock att när jag mäter dem nu så har två av dem 160 cc/min og fyra av dem 170cc/min. Dvs mindre än de 200 som original har på 12V motoren.

I stället för att beställa nya (eller adaptere til et set med injektorer jag har från en 164 motor) (adapter för att kunna montera på GTV6´ns rail), så undrar jag på om jag bara kunde öka trycket nog för att i vart fall klara kapacitetsbehovet för bensin?
Någon som vet om man kan montera en extra regulator efter original? Och tips på någon enkel og som fungerar? Eller annars vad man kan byta till och som passar mellan de två rören på railen?

Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 06:46

Bara en reflektion, jag vet inte hur du tänkt bygga... :cool:
Men om du kör original btr och monterar en till efter kan du inte öka trycket ytterligare.
Den första reglerar redan ner trycket från pumpen. Men du har kanske tänkt modda den?

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Chrilleg
Alfista

Registrerad: 2007-9-10
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline

Humör: ALLT går att laga

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 07:07

Hur testades spridarna? Bara så att du är 100 på att det verkligen är dom det är fel på.

Christian Carlsson
----------------------------
159 SW 2.0 JTDM TI -11
156 SW JTS-04
75 3.0 Bantroll
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 09:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Bara en reflektion, jag vet inte hur du tänkt bygga... :cool:
Men om du kör original btr och monterar en till efter kan du inte öka trycket ytterligare.
Den första reglerar redan ner trycket från pumpen. Men du har kanske tänkt modda den?

Tack för svar!

Nej, det går kanske inte på det sättet. Jag bara menar att ha hört at de ska kunna ”serie-monteras” Jag tänkte att det var en viss logik i detta. Men som sagt möjligt att det inte går och att jag bara måste byta hela regulatorn till en ny.

Det jag tänkte var att en till efter orginal ville bygga upp motståndet ytterligare efter den första. Pumpen ska överkomma motståndet och på det sättet skapas ett tryck i rails’ene innan regulator’n. Så länge pumpen har kapasitet till det.

Jag vet att standard Alfa 33 är justerbar och överkomlig. Denna kan bytas till. Men då måste man tilpassa kopplingen till rails.

Patriq Backlund, Oslo
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 09:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Chrilleg  
Hur testades spridarna? Bara så att du är 100 på att det verkligen är dom det är fel på.

Först testade jag en av dem i bänk på en service-verkstad. Fick då 160 vid det arbetstryck som är angett för original pump/regulator.
Därefter rengjorde jag alla med ultraljud.

Så riggade jag alla i bilen genom att koppla en vanlig EV1 kontakt till en separat 12V källa och så bara ”klicka” med en strömbrytare och mäta med ml-mått hur mycket som kom under en minut. Och testade alla spridarna en av gången flera gånger.
Den som blev testad i bänk till 160 cc/min fick samma resultat också på detta sättet.

Patriq Backlund, Oslo
Oscar
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 09:22

Körde du spridarna mot det tryck du har i Alfan?
Man kan säkert öka trycket något men man försöker konstruera spridarna så att de ska flöda samma oavsett tryck så det är absolut inte linjärt. Och det bör gå att montera en regulator efter originalet.
Jag tycker nästan du kan köra med det som det är. Sedan bör du kunna få ut duty-cycle från MS:et. Om du når till 100% så har du problem, men annars inte. Ofta har man extra kapacitet om någon drar motorn max helt iskall - och det kan man ju ge sjutton i att göra. Men det är verkligen på gränsen. Har kört E85 i min 75:a och det medelmåttigt, bränslet är väldigt rent - fina förbränningsrum. Men det är svårt att få till bränsleuppfetning vid pådrag och kall motor, och kanske ännu större problem vid avdrag. Jag tycker man tappar lite respons i motorn helt enkelt. Men värre är att förbränningen går svalare och kombinationen lägre (olje)temperatur och mer skräp ner i oljan är inte superbra. Fungerar bra om man kör mest långkörning.

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 09:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Körde du spridarna mot det tryck du har i Alfan?
Man kan säkert öka trycket något men man försöker konstruera spridarna så att de ska flöda samma oavsett tryck så det är absolut inte linjärt. Och det bör gå att montera en regulator efter originalet.
Jag tycker nästan du kan köra med det som det är. Sedan bör du kunna få ut duty-cycle från MS:et. Om du når till 100% så har du problem, men annars inte. Ofta har man extra kapacitet om någon drar motorn max helt iskall - och det kan man ju ge sjutton i att göra. Men det är verkligen på gränsen. Har kört E85 i min 75:a och det medelmåttigt, bränslet är väldigt rent - fina förbränningsrum. Men det är svårt att få till bränsleuppfetning vid pådrag och kall motor, och kanske ännu större problem vid avdrag. Jag tycker man tappar lite respons i motorn helt enkelt. Men värre är att förbränningen går svalare och kombinationen lägre (olje)temperatur och mer skräp ner i oljan är inte superbra. Fungerar bra om man kör mest långkörning.

Ja. När vi testade bänk så körde vi med samma tryck. Och ett högre. Då flödade de mer, men ändå inte så högt som orginal (200 cc/min).
När jag testade i bilen så var det ju monterat som vanligt och alltså med bilens pump och tryckregulator. 😊

Ok, du tänker att jag kan montera en till efter orginal. 👍 Har du nåt tips på en specifik produkt....?

Jag har tänkt på det med duty cycle. Men, efter beräkningar så går jag i taket. Självklart bara vid speciella tillfällen. Detta är ju för så vitt teoretiskt mått. Jag kan ju testa och ser ju på Megasquirt och i Tuner Studio vilken duty cycle jag får.

Men, om det var enkelt ville jag oavsett ha lite marginal.

Jag har ett set med 6st orginala spridare från en 164. Färdiga rengjort. Men - då måste jag köpa adapters för att kunna koppla dem till slangen på railen. Performatek har jag efter att ha läst alla skräckhistorier slagit från mig. Men jag har funnet en annan i UK. Men det kostar, så om det blir ok med spridarna jag har nu så kör jag med det. 😊

Patriq Backlund, Oslo
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 09:50

Det som är extra irriterande är att jag bad om extra kapacitet på spridarna när jag beställde dem, för att också få marginal till att kunna köra med etanol.
Förra ägaren körde faktisk bilen på etanol med modifierad L-jetronic på tidigt 90-tal.

Patriq Backlund, Oslo
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 10:06

"Och det bör gå att montera en regulator efter originalet."
Kör du originalregulator så kan du omöjligt höja trycket efteråt via ännu en regulator.:cool: Den första begränsar pumptrycket och kan inte höjas ytterligare.
Då måste du in med en pump efter första regulatorn.
Eller så modifiera originalregulatorn för att få en tryckökning. :kiss:

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 10:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
"Och det bör gå att montera en regulator efter originalet."
Kör du originalregulator så kan du omöjligt höja trycket efteråt via ännu en regulator.:cool: Den första begränsar pumptrycket och kan inte höjas ytterligare.
Då måste du in med en pump efter första regulatorn.
Eller så modifiera originalregulatorn för att få en tryckökning. :kiss:

Ok, då är ”ryktet” jag läst olika ställen, att man kan montera en till efter orginal, inte sant.
Då får jag bara hitta en passande ersättare som är reglerbar. Någon som köpt och har tips på en?

[Ändrad 2020-6-21 av Patriq Backlund]

Patriq Backlund, Oslo
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 19:24

Varför inte helt enkelt skaffa en ny pump som ger mer och har högre kapacitet, byt sen ut orginal regulator mot en justerbar så du får det rätt direkt.
om en orginal tex bara klarar ge max 6 bar i tryck så spelar det ju ingen roll om du har en efter som du kan reglera, du har ju inte mer än 6bar till den oavsett.

jag hade bytat ut org regulatorn direkt mot en justerbar och så hade man samtidigt tagit bort ett moment som ändå kan strula då du har två regulatorer enligt din plan.

gör det inte så invecklat.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 20:46

Tack för svar och förslag.

Ja. Det var ju det jag konstaterade nu sist, att det enklaste nog är att byta ut original regulator mot en regulerbar regulator i så fall. I stället för att ha två efter varandra.
Och att jag vill gärna ha tips på en som är enkel att installera.

Jag har precis investerat i en helt ny Bosch-pump. Och, jag räknar med att till det trycket jag ska öka så klarar pumpen att gå upp i tryck.

Alternativt så investerar jag i stället i 6 adapters till dom spridarna jag har från en 164´a. De har ju större kapasitet. Och jag slipper att börja med anpassning av en ny regulator. Planen med regulator var att jag tänkte att det kanske var en enklare fix än att byta spridarna. Men, det verkar inte så för min del nu.

Patriq Backlund, Oslo
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 20:51

Är inte det enkla svaret att köpa spridare som ger rätt cc/min och inte ändra femtioelva andra parametrar för att kunna köra med för låg kapacitet på spridarna eller använda senare spridare som kräver adaptrar?

Jag menar bara att du har en plug&playlösning med rätt spridare.
160cc kontra 198 original är ju en ökning med 25%!

[Edited on 2020-6-21 by FredrikAssarsson]

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Patriq Backlund
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-6-21 kl 22:07

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Är inte det enkla svaret att köpa spridare som ger rätt cc/min och inte ändra femtioelva andra parametrar för att kunna köra med för låg kapacitet på spridarna eller använda senare spridare som kräver adaptrar?

Jag menar bara att du har en plug&playlösning med rätt spridare.
160cc kontra 198 original är ju en ökning med 25%!

[Edited on 2020-6-21 by FredrikAssarsson]

Problemet var - att jag dels betalat pengar för helt nya spridare. Som er specialbeställda för att både vara hög-ohms för att fungera med Megasquirt - och samtidigt ha slanganslutning (barbed). Dels att dom då hade lägre kapacitet än jag förväntade. I stället för att köpa nya spridare så hade jag altså hoppats på att en enkel fix var att öka trycket.

De 200 cc/min jag har liggande är inte P&P, eftersom de passer til 164ans rails och inte till GTV6/75. Skal jag använda dem så måste jag ha adapters. Och det måste jag i princip med alla andra nya jag evt. köper. Eftersom i stort sett alla jag kan få fatt i nu också är med standardkopplingen som också är på dem från 164an.

Patriq Backlund, Oslo
Oscar
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2020-6-23 kl 10:28

Det är inte så bara att hitta en bolt on regulator eftersom original har två ingångar. Det är smulan tight med ett T-korts och hitta något som passar gängan på fuelrailsen. Inga bra förslag på regulator, men det är inga enorma krav på den.

Regulatorn sitter på returen. Logiken är att om man täpper till returen ger pumpens maxtryck och eftersom fuelrailen sitter på trycksidan ökar trycket även där. Och det har jag testat...däremot kan man inte sänka trycket under original.

Pumpen klarar normala överladdade motorer, standard Bosch pump. Så 1bars extra eller så är inget problem men mer än så är nog inte att rekommendera. 75:ans pump friflödar f.ö. 120L/h

Minns inte riktgt vad jag har för duty-cycle 55% kanske med 300ccm spridare WOT@6500rpm. Men det är lite fipplat med maskinen i övrigt.

164:a spridare? Är det inte större "nos" på EV1 spridarna än de gamla slangmonterade. Hur får i 164:an spridare i hålen i insugrören? Jag fick bearbeta mina gamla insugsrör för att få ner spridarna. Men annars fungerar det med 164:an fuel rail om man fixar fästen med bleck mellan fästskruvarna på insugrören. Gjorde i aluminium.

Idag har jag adapterplattorna från 164:an inkl fuel-rail. Sedan helt egna tunnväggiga rör med 30graders böj och så kapat ur botten på plenumet och låtit svetsa dit 164 stossarna. Gjorde en PDF med hur jag gjort, lägger till den.

Jag tror du klarar dig med en smula höjt tryck och de spridare du har. Kanske bättre att lägga energin på att få igång bilen med nytt ECU först, sedan vid behov fixa med spridarna under vintern eller så.

Bifogad fil: Alfa 75 Manifold.pdf (4.2MB)
Denna fil har blivit nedladdad 10 gånger

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
 Pages:  1  2

Upp till toppen