AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Inställningar i Megasquirt
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2020-6-30 kl 11:03
Inställningar i Megasquirt


Hej!

Ska snart starta en motor för första gången på länge. Nu med Megasquirt (MS2 Extra). Motorn är en 3.0l från en 75’a.

Jag har flyttat över 60-2 hjulet på veven, från en 164 motor samt sensorn, till motorn. Det var två färdiga platser för att borra och gänga upp och fästa sensorn med, på blocket. Ser ut som det alltid suttit där. :-)

Så fick jag bara såga av referenspinnen för TDC och målade nocken på den röd. Samt märkte upp märkena med bokstäver.

Jag har googlat och letat för att vara säker på att jag ställt in Megasquirt riktigt. Jag har satt ”rising edge” för signalen som kommer in från sensorn. (VR-sensor på veven) Inte ”falling edge”. Vet någon om det är riktigt för denna sensorn?

Jag har också pluggat fördelaren, och ska använda Wasted Spark coil från en 155’a.
Jag har också antagit att Spark Output ska vara ”going high” och inte ”going low”. Vet någon om det är riktigt för den coilpacken? Vill ju inte bränna den på det första försöket. :D

9D7EE43A-5C59-4892-A5EE-7BD7B36E8DA3.jpeg - 151kBD906D5CA-BFAE-4AEB-9741-3E07AFA2E520.jpeg - 159kB




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2189
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2020-6-30 kl 21:07


Borde inte spela roll om du väljer raising / falling från sensorn. Det kommer ut en sinusliknande signal från VR sensorn. På en del motorer har man färre tänder och då börjar det spela roll gradmässigt om det är på ena eller andra sättet. Synkar den okej är det okej. Missing tooth ligger cirka 90grader före TDC.

Spolen saknar drivare. Man förväntar sig att spolen jordas X millisekunder innan gnistan ska brännas iväg. Dwell kallas denna tiden. Om du kör med standard drivsteget (liten box med 7st pinnar) som satt i 155:an så ska den ha en logisk 1:a för att jorda spolen. Man ger ström till basen på en transistor.

Enda skillnaden på bröstkåpan för bilar med VR från fabrik är att det sitter en styrning som fixerar givaren mer exakt. Samt gänghålen såklart.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chrilleg
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 396
Registrerad: 2007-9-10
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline

Humör: ALLT går att laga

[*] Inlagd 2020-7-1 kl 06:33


Lycka till! Megasquirtade min 3.0 12v för några år sedan. Skitkul när den ploppa igång. Har du motstånd eller pwm:ar du spridarna?



Christian Carlsson
----------------------------
159 SW 2.0 JTDM TI -11
156 SW JTS-04
75 3.0 Bantroll
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2020-7-1 kl 09:47


Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Borde inte spela roll om du väljer raising / falling från sensorn. Det kommer ut en sinusliknande signal från VR sensorn. På en del motorer har man färre tänder och då börjar det spela roll gradmässigt om det är på ena eller andra sättet. Synkar den okej är det okej. Missing tooth ligger cirka 90grader före TDC.

Spolen saknar drivare. Man förväntar sig att spolen jordas X millisekunder innan gnistan ska brännas iväg. Dwell kallas denna tiden. Om du kör med standard drivsteget (liten box med 7st pinnar) som satt i 155:an så ska den ha en logisk 1:a för att jorda spolen. Man ger ström till basen på en transistor.

Enda skillnaden på bröstkåpan för bilar med VR från fabrik är att det sitter en styrning som fixerar givaren mer exakt. Samt gänghålen såklart.


Supert! Väldigt informativt svar! Tack!

Ift falling/raising edge. Ja - jag tänkte på ett sätt det. Men att ift hur den tanden som är borta och själva sensoren att det ena eller andra sättet gav en mer riktig signal. Har bifogat ett klipp på vad jag tänker på.

Ift spolen. Det var inget drivsteg. Kabelstammen (som spolen var direkt kopplat till) gick rätt in på Motoronic-boxen.
Jag har den modden på mitt v2.2-kort som jag också har med klipp på. Med VB921. Tre stycken (eftersom det er Wasted Spark)
De går ut på en extra DB15. Har också med mitt kopplingsskjema for hela MS´n.
Vad för Dwell tänker du att jag bör ha?

Har du också kontroll på tändningskurvan? Har också med det som har blivit genererat i Tuner Studio default. Och en tändningskurva jag fått en gång tidigare för en 75 3.0. Vad tror du om de två? Den första är den som ligger default i Tuner Studio nu.

Skjermbilde 2020-07-01 kl. 10.17.37.png - 112kB Skjermbilde 2020-07-01 kl. 10.22.11.png - 907kB Skjermbilde 2020-07-01 kl. 10.22.30.png - 126kB Skjermbilde 2020-07-01 kl. 10.25.23.png - 412kB Skjermbilde 2020-07-01 kl. 10.27.47.png - 187kB Skjermbilde 2020-07-01 kl. 10.29.41.png - 132kB




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2020-7-1 kl 09:53


Quote: Ursprugligen inlagt av Chrilleg  
Lycka till! Megasquirtade min 3.0 12v för några år sedan. Skitkul när den ploppa igång. Har du motstånd eller pwm:ar du spridarna?


Ja! Jag ser fram mot start. Bilen har stått ostartad i minst 15 år. :D

Jag köpte nya spridare från USA (för ca 15 år sedan). Med "barbed" anslutning för slangarna. Men hög ohms. Jag bad också om lite mer än standard kapacitet. Men - nu när jag plockade fram dom så kunde jag inte längre minnas om jag någonsin fick data på kapaciteten och vad det var. Så jag körde en av dom i bänk. Fick 160 cc/min. Kunde inte tro det. Så jag tvättade dem i ultraljud. Och så testade jag alla i bilen en åt gången. Och då hade jag ju också trycket som bilen faktiskt ger. Fick 160 cc/min på två av dem då, och 170 cc/min på fyra av dem.

Så, jag har också 6st från en 164 (samma bil som 60-2 hjulet kom från), som jag också har rengjort och beställt renoveringskit till, som jag tänkte köra med. Måste bare modda dem så att de passar med slang till railen.
De är ju också hög ohms. De ska ju ge 200 cc/min räknar jag med.

dvs, planerna om att spridarna också skulle klara att kunna köra lite etanol imellanåt med god kapacitet blir det inget med. (även om bilen med original L-jetronic gick på etanol en stund hos förra ägaren).




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar



Inlägg: 5204
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 180hk?

[*] Inlagd 2020-7-1 kl 12:20


Kul tråd! Keep it up! :bananana:



Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
AlfaRomeo 166 3.0 V6 Sportronic 2004
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
NZORIKKO
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3036
Registrerad: 2002-8-23
Befinner sig: UMEÅ
Medlemmen är Offline

Humör: ThingsCanAlwaysGetBetter

[*] Inlagd 2020-7-1 kl 18:25


Rapportera gärna om effekt, vridmoment, körbarhet, förbrukning osv.



Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen. Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil. 156 2.0 TS SW -01 stadsbilen. 156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chrilleg
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 396
Registrerad: 2007-9-10
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline

Humör: ALLT går att laga

[*] Inlagd 2020-7-3 kl 05:54


Lite info bara. Nådde ca:90%(!) duty cycle på original GTV6-spridare. Med 3l, motstånd ist för pwm, qv-kam, extraktor o portad topp. 170whp var det i bänk och en jättefin kurva. Nostalgi att se tabellerna.



Christian Carlsson
----------------------------
159 SW 2.0 JTDM TI -11
156 SW JTS-04
75 3.0 Bantroll
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Patriq Backlund
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 490
Registrerad: 2003-12-11
Befinner sig: Oslo
Medlemmen är Offline

Humör: Alla de som tror på telekinesi, räcker upp min hand nu !

[*] Inlagd 2020-7-3 kl 09:35


Quote: Ursprugligen inlagt av Chrilleg  
Lite info bara. Nådde ca:90%(!) duty cycle på original GTV6-spridare. Med 3l, motstånd ist för pwm, qv-kam, extraktor o portad topp. 170whp var det i bänk och en jättefin kurva. Nostalgi att se tabellerna.


Ja. Jag kommer att gå i taket med de spridarna på 160 cc/min på Duty Cycle när den drar som mest bensin ser jag när jag kör med stim´en. Så jag måste få färdigt de 164-spridarna och byta innan jag "drar på".

Jag har precis fått hem topparna igår, blanka och fina. De är inte portade, men det är planslipat och allt är bytt av packningar, ventiler är genomgått, spel på ventiler mot kammar osv. Jag har QV-kammar nu. Det är en bruksbil, och ska fortsätta så. :P
Har också rostfri CSC grenrör, och har svetsat rostfritt parallelt hela vägen bak med ett slutrör i vart hörn och en X-pipe mitt under för att behålla ljudet.
Gläder mig till när motorn startar efter 15års vila. :D

[Ändrad 2020-7-3 av Patriq Backlund]

[Ändrad 2020-7-3 av Patriq Backlund]




Patriq Backlund, Oslo
1984 GTV6 3.0, +projekt....
Mina ex: 1984 GTV 2.0, 1989 33 SW, 1993 33 SWQ4, 1970 Junior Zagato
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 83.9% - SQL: 16.1%]