Pages:
1
2 |
hbp98001
Alfista
   br>
Registrerad: 2003-2-16
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: Joråsatte..
|
|
Castrol Magnatec
Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång
Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en
allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den
oljan ger tickande ventillyftare på Busson.
Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?
/Henrik
Henrik Boldrup
Stelvio 2,0 2020
156 SW 2,5-V6 2004
Fiat 500e 2015
*såld*33 1,7 i.e 1992
*såld*Fiat Marea 1,6 2002
CAR medlem 4940
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  | Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång
Är fortfarande rätt petig med min 16 år gamla 156 2,5. Aukt Alfa verkstad i Västerås kastade in handduken förra året så nu tänkte jag låta en
allbilsverkstad göra service. De vill hälla i Castrol Magnatec 5w-40 vilket inte verkar orimligt men jag har läst rätt många trådar om att just den
Frågan lyder är det någon som har erfarenheter av att använda den oljan på senare tid i en Busso?
/Henrik |
Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för
minska avriningen av oljan från tex kammar osv.. det ska du inte godkänna.
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
hbp98001
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  | Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  | Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång
/Henrik |
Absolut inte den oljan i motorn. det är castrols universal som passar alla bilar. men icke sa nicke. den har adativ som klibbar fast på delarna för
castrol har ju en 10W60 olja dom med så den kan dom ta hem ju. är det en mekonomen verktad?
|
Ok, tack Rickard. Det är en BDS verkstad, men jag ska snacka med dem om oljan.
/Henrik
Henrik Boldrup
Stelvio 2,0 2020
156 SW 2,5-V6 2004
Fiat 500e 2015
*såld*33 1,7 i.e 1992
CAR medlem 4940
|
|
GE
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Wermland
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Har själv fått tickande ljud i en bil efter byte till Magnatec men det är väldigt längesen, jag kan inte komma ihåg att jag sett nån ny tråd om det på
många år. Oljan är väl troligen omgjord flera gånger om sen jag använde den. Fast jag är lite långsint så jag skulle ändå inte använda Magnatec i nån
bil.
Gabriel Eriksson
Skojmc : Ducati Monster 797+ 2017
Busbil : Alfa Romeo Giulietta Sprint 1959
Bruksbil : Alfa Romeo Giulia Veloce 2017
Projektbil : Alfa Romeo Alfetta 1.8 1975
Ex. GTV 2.0 -86, Spider -83, 164 3.0 -90, 155 2.0 -93, GTV 3.0 -98, 155 2.0 16v Sport -96, 164 3.0 Super -96, GTV 3.0 -97
|
|
Martin F
Alfista
   br>
Registrerad: 2003-10-29
Befinner sig: Svedala
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  |
|
Hmm, nu blir jag nyfiken. Varför är det inte bra att minska avrinningen?
Martin Frykstam
Nu: 2000 Berlina -75; 156 TS SW -02; 156 2.5 SW -02
Ex: GTV6 -83; 164 TS -91; 164 QV -91, Fiat Punto ELX -00
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
Skulle isåfall vara att lyftarna klibbar ihop( hydrauliska endast) annars vore det ett plus i busso 12v
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
HEDBERG
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline
|
|
Igenskitade lyftare löses enkelt med whynns hydraulic lifter concentrate ,har provat
Björn Hedberg medlem i CAR
|
|
Martin F
Alfista
   br>
Registrerad: 2003-10-29
Befinner sig: Svedala
Medlemmen är Offline
|
|
Tack, då förstår jag!
Martin Frykstam
Nu: 2000 Berlina -75; 156 TS SW -02; 156 2.5 SW -02
Ex: GTV6 -83; 164 TS -91; 164 QV -91, Fiat Punto ELX -00
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Martin F  | Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  |
|
Hmm, nu blir jag nyfiken. Varför är det inte bra att minska avrinningen? |
det adativet är ju som klister och håller olja kvar, men det håller även skiten kvar som är i oljan av slitaget så att säga,den klibbiga sörjan som
brukar sitta på oljepluggarna med magnet, som även nämns klibbar det i hydraliska lyftarna med ventiltickande som följd.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  | Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  | Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång
/Henrik |
|
Är inte 10W60 alldeles för tjockt för vardagligt bruk? Jag vet att alfa har det som rekommendation för TS/JTS men det känns mer som en nödlösning för
att försöka få bukt med oljeförbrukningen. 5W40 skulle jag köra med och är det jag har i mina bilar, oftast Shell Helix Ultra.
Som anekdot så kan ja berätt a att för ca 10 år sedan tyckte jag det var "häftigt" med 10W60 racingolja så ja körde det i den Lancia Dedra Integralen
jag hade då. Sen en vintermorgon hade kvicksilvret krupit sig ner under -20 strecket och jag hade naturligtvis ingen motorvärmare. Motorn var som
fastlåst, startmotorn orkade inte dra runt den . Inga försök med
startkablar och att ladda batteriet hjälpte, fick lugnt vänta till det blev lite varmare på dagen. Sen var det inga problem.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  | Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  | Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  | Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång
/Henrik |
|
Är inte 10W60 alldeles för tjockt för vardagligt bruk? Jag vet att alfa har det som rekommendation för TS/JTS men det känns mer som en nödlösning för
att försöka få bukt med oljeförbrukningen. 5W40 skulle jag köra med och är det jag har i mina bilar, oftast Shell Helix Ultra.
Som anekdot så kan ja berätt a att för ca 10 år sedan tyckte jag det var "häftigt" med 10W60 racingolja så ja körde det i den Lancia Dedra Integralen
jag hade då. Sen en vintermorgon hade kvicksilvret krupit sig ner under -20 strecket och jag hade naturligtvis ingen motorvärmare. Motorn var som
startkablar och att ladda batteriet hjälpte, fick lugnt vänta till det blev lite varmare på dagen. Sen var det inga problem. |
nej den oljan är inte för att minska förbrukningen.
har inte din motor orkat dras runt i 20 minus å är det något annat som orsakats , du får inte en motor att vara stum med en olja.
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Jag har sett en Mazda 323 paja vid kallstart i den temperaturen, då kamaxeln frusit fast - typ - och därmed kamdrevet flyttat sig på axeln. Det var en
sen 80-talare med SOHC så ventilerna klarade sig.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Finnland
Pungsvettig
     br>
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline
Humör: 8|
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  | Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  | Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  | Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  | Jag vill inte starta ännu en oljetråd så lägg undan popcornen på en gång
/Henrik |
|
startkablar och att ladda batteriet hjälpte, fick lugnt vänta till det blev lite varmare på dagen. Sen var det inga problem. |
nej den oljan är inte för att minska förbrukningen.
har inte din motor orkat dras runt i 20 minus å är det något annat som orsakats , du får inte en motor att vara stum med en olja.
|
Har du försökt hälla 10W-60 ur burken då det är -15? Är som vaselin.
Nå, jag har inte nån koll på den officiella orsaken varför alfa rekommenderar tjockoljan men för mig stämmer händelseförloppet bra. Upp till CF2
version av 16V TS användes vanlig 5w-40, och var även rekommendationen. Sen kom CF3 med dom kassa oljeringarna som koksar igen av stadskörning,
ringarna slutar fungera, drar olja, motorn skär. Som nödlösning ändra dom rekommendationen till den tjockaste oljan som går att få tag på. Haft både
147 TS och nu en 156 JTS, båda är tidiga så det står fortfarande i boken 5W-40. Bör tillägga också att 147:an hade blivit utsatt för mycke
stadskörning före jag hade den så inte ens 10W-60 hölls i den utan allt smet förbi, det redan vi 13000 mil. Nuvarande JTS:en bränner nästan ingen olja
alls så med 5W-40 behöver jag bara fylla på lite var 3:e månad, det vid 22000 mil. Hänger bara på hur den körts med.
Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988
oo=v=oo
|
|
hbp98001
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag tror det blir en Castrol Edge 5W-50, jag har kört på den oljan fast 10W-60 tidigare och det har funkat bra men den har känts lite seg när det är
riktigt kallt.
Sen även om förnuftet säger att klassning och viskositet är det viktiga så hade det ändå känts bäst att få i Selenia Olja
Det är mest Selenia som den har gått på i alla år.
Seså, lägg undan popcornen sade jag
Henrik Boldrup
Stelvio 2,0 2020
156 SW 2,5-V6 2004
Fiat 500e 2015
*såld*33 1,7 i.e 1992
CAR medlem 4940
|
|
Chramon
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline
Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200
|
|
Gillar popcorn... Håller med Richard. Borde vara annat än oljan om motorn inte orkar runt i kylan.
När jag körde Nordmotorer på 80-talet hade jag 20W 40 eller 50.
Körde när det var ända upp mot minus 35grader. Motorn var seg, men aldrig stum. 
Men... man hade nästan alltid motorvärmaren kopplad, tack och lov.
Växellådsoljan på 115-bilarna i kylan... där kan man snacka om trööögt.
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
|
|
Pages:
1
2 |