Pages:
1
2
3
4 |
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  | Min har slutat fungera helt spontant vid något tillfälle, eller om det var efter batteribyte. Sjukt störigt. Kommer inte ihåpg proceduren nu för att
få igång öppningen från nyckeln igen, men är rätt säker på att den finns på nätet om du googlar. Tror det var något med att aktivera och avaktrivera i
menyn någon gång, och låsa och stänga några gånger så hoppade det igång. Kändes sjukt slumpartat men har funkat sedan dess.
Du är inte ensam, fick flera märkliga svar när jag sökte efter detta senast. På Alfaowner finns det många 159 ägare med bra tips!
|
Det finns ju någon annan feature där rutorna hissas ner om man trycker på fjärrens knappar i en viss ordning. Har hänt flera gånger när jag varit
hemma och haft den i fickan. Första, andra och 3e gången det hände trodde jag att det spökade. Men det är tydligen helt normalt, då det står i
instruktionsboken. Oklart vad nyttan är dock...
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Chramon
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline
Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200
|
|
Det är när man håller in lås-upp-knappen X antal sek rutorna går ner.
Skönt en varm sommardag men kanske inte vid minus 25 kl 04.00
och all värme från kupévärmaren går ut i kylan.
Tighta jeans + alfanyckel ingen bra kombo. Fick förvaras på annat ställe efter detta.
Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
      br>
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
Just den finessen har funnits sedan Hedenhös och är likadan på massa bilmodeller och märken. Men det är nog inte alla ägare som har koll på den. Min
159 kör ner rutorna när man håller inne lås upp, ibland. Upp verkar ha slutat funka på min.
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  | Det är när man håller in lås-upp-knappen X antal sek rutorna går ner.
Skönt en varm sommardag men kanske inte vid minus 25 kl 04.00
och all värme från kupévärmaren går ut i kylan.
Tighta jeans + alfanyckel ingen bra kombo. Fick förvaras på annat ställe efter detta. |
Här har vi altså 159ans dresscode. Alternativt gabardinbyxor med veck på framsidan. 
[Edited on 2020-10-28 by George Junior]
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Jo den där klassiska fönsterrutefunktionen har man ju koll på från GTn..
På 159 slipper man ju iaf nollställa klämskyddet i sidorutorna varje gång man öppnar dörren en frostig vinterdag.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Goran_O
Alfista
   br>
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Grattis till båda nytillskotten.
Behåll dina hobbies för du kommer behöva dem som en ventil i framtiden. Speciellt när nr 2 kommit.
Allt man läser om 159'an pekar på att den är som en välklädd Volvo - snygg, robust(-are än andra Alfor) byggd, men lite småtrist.
Stämmer det?
Lycka till med båda
Goran
[Ändrad 2020-10-29 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2021-2021 166 3.0 V6 -99 Röd - skrotad
2000-2002 75 TS -89 Vit - skrotad
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd - såld
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  |
Allt man läser om 159'an pekar på att den är som en välklädd Volvo - snygg, robust(-are än andra Alfor) byggd, men lite småtrist.
Stämmer det?
[Ändrad 2020-10-29 av Goran_O] |
Nu kapar jag tråden lite, men du har en hel del rätt i det du frågar.
159 är lite tråkig, för den bara funkar. Lite som en Volvo eller Toyota, men det finns en stor skillnad. Trots sina likheter i vissa punkter så har
Alfan något som de andra saknar. Känsla och chassie! På 159 är det framförallt chassiet som sticker ut. Speciellt på Ti modellerna så är det något
alldeles extra. Ja, bilen är lite tung och kan kännas lite trög, initialt. Men stampa ner högerpedalen på lagom kurvig landsväg och håll i ratten för
nu jädrar går det undan! Chassiet på 159 är bland det bästa jag kört, för att vara fwd. Det bara matar på i kurvorna och den där själlösa trygga
understyrnigen som många andra bilar har finns det inte ett spår av.
Hade Alfa bara stoppat ner lite roligare motorer och hållbara växellådor så hade 159 kunnat bli riktigt lyckad! KAn tänka mig att Romans 159 Q4 med
3,6l sexa från GM kan vara den ultimata 159'an. Får man ut lite drygt 300 hästar så borde det bli en riktigt kompentent kurvkramare! Min 2,4 diesel är
jag sugen på att optimera så man får ut lite mer umpf, kan kanske lite annan karaktär.
Alfa 159 ti 2,4
|
|
Goran_O
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ok, så sammanfattningsvis är dem undermotoriserade, men roliga att köra tills växellådorna går sönder, vilket i sin tur plockar bort dem ur Volvo och
Toyota-gänget.
Lite som vanligt med Alfa. Låter som att jag får skaffa en 159 1750 Ti så småningom.
Tack
Goran
[Ändrad 2020-10-29 av Goran_O]
Alfahistorik:
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det finns några lådor som håller, till 3,2V6 och 2,4 JTD tex. Vissa 2,0 JTDM har också rätt låda tydligen, minns dock inte hur man ser skillnad på dem
nu. Men det ska man absolut kolla upp innan köp. 1750 Tbi tror jag hade "fel" låda hela tiden, men jag kan ha fel.
Alfa 159 ti 2,4
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Undermotoriserade kanske var fel ord. För vardagskörning räcker de 200 pållar jag i dieseln bra. Men när man är ute och finkör på kurviga vägar
tillsammans med kompisarnas sportbilar hade inte 100 hästar till skadat. Skaffar man en med 3,2V6 finns ju potential till mer genom att plocka motorn
från jänkarna för mer volym.
Alfa 159 ti 2,4
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Måste säga att den inte alls känns så där filtrerad och trött&tung som det har orerats om till höger och vänster. Faktum är att den har en trevlig
styrkänsla och samma steg som 166 är från 156 samma steg är 159 från 166 när det gäller att kännas något tyngre och något tryggare.
1.9 med manuell låda är inget uppiggande för den blir rätt seg och otroligt svag de första 500rpm så kärringstopp är konstant i korsningar för mig som
är van vid 3.0 v6!
Men med automat blir den bra mycket piggare och med en simpel trimbox får jag faktiskt erkänna att jag skulle inte vara förvånad om vår 159 är
snabbare än min 166 i vardagstempo
Fredrik Assarsson.
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Konsten i att ta något som spelar musik och ändra det så att det.. kan spela musik
Byte av stereo till bluetoothkompatibel touchskärm.
Dra ut båda yttersta ventilationsutblåsen. Dra rakt ut. Där finns var sin skruv innanför som håller mittpanelen.
Strunta i att införskaffa rätt radiopinnar som kostar som typ en pantburk och ta istället din samling insex och torx och peta in i radiohålen. Klicka
loss och dra ut radion.
På vardera sida sitter en skruv.
Lossa kontakterna på baksidan samt ta sedan och lossa blåa kontakten för blue&meenheten genom att lyfta lilla bygeln och dra ur kontakten.
Lyft panelen runt växelspaken. Sitter med fyra klips. Bänd försiktigt. Busenkelt på manuell bil. Pissirriterande med automatlåda då växelväljaren
behöver vara långt bak men det går inte att lägga den där och stänga av bilen för då får du inte ur nyckeln. Bökigt minst sagt.
Under panelen sitter de sista två skruvarna som håller mittpanelen.
Lossa klimans blå kontakt, lossa nyckelavläsarens vita kontakt och lossa startknappens kontakt så är kalaset fixar!

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Införskaffa en sjyst pioneerstereo till sambon och var nöjd med att allt ska vara plug&play efter att ha köpt rattlontrollsadapter och allt möjligt
grejs..
Skruva loss original radioram från baksidan och ersätt med den nya pioneerstereons. Nej just det - Den passar ju inte! 😂
Nåja. Lösning finns..
Fick vinkelslipa och dremelskära bort flera mm ur öppningen för att kunna få dit ramen. Böjde sedan dit några tabs för att hålla den rätt på plats.
Klart.
Tillbaka in i bilen, peta i stereon, dit med allt kablage och vips så har vi bluetooth, touch, handsfreetelefon så att man inte åker dit för det när
bängen trålar och till råga på allt - Sjukt bra ljud! Asnöjd med ljudkvaliteten som tog många steg upo med bara byte av stereo och original högtalare.
Nu återstår bara att modda lilla ramen som ska vara utanpå så att den passar i hålet.

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Den där förhatliga blue&me då? Ja den får inte plats med trevlig stereo men om man tar bort den blinkar mätarställningen ich man måste göra en proxy
alignment för bilens bodycomputer. Orkar inte det... MEN den genitaliska manövern blir då att jag kom på att man petar ner hela blue&mekabeln tillbaka
genom kabelöppningen i mittpanelen och kan sedan dra ut kabeln till nere vid fötterna! Lossar man panelen där så är det precis att hela tjocka
blue&meenheten får plats innanför panelen och vips så slipper man proxy!
Jag tog bort både panelen under handskfacket och sidopanelen mott mittkonsoll så fann det utrymme.
Efter det var det bara kvar att installera isofixbasenheten för barnstolen OCHDETGICKJUSKITBRADÅ!!!! 
Något gorilla hade ju våldat sönder ena isofixfästet som italienska ingenjörerna visserligen har satt på ett fullkomligt idiotiskt sätt absolut längs
in mellan baksätesdynorna men ändå! Lönt att slå sönder sakerna liksom.... grr..
Bara att köra runt till garaget, plocka fram verktyg och riva ur halva baksätet! För övrigt är sittdynan en fantastisk konstruktion. Hur de italienska
ingenjörerna kan lyckas lverträffa sig själva vid varje modellansering så här är helt otroligt. Redan i 156 satt baksätet sataniskt hårt! Sedan kom
166 och då satt baksätet otroligt sketabajshårt!! Och sist men inte minst kom matadoren nej 159an! Starkast av dom alla satt baksätet som gjutet!!!
Med baksätet löst och isofixfästet blotat med strupen bar kunde jag så laga den genom att.. PLONK! Jahapp. Nej men självklart. Där lossnade
isofixpinnen och föll rätt ner i den djupa kilformade balken i bilen som är just så där lagomt utformad för att vara en veritabel bermudatriangel som
kan sluka en sak och blott ensak - långsmala pinnar. Kanon!
Nämnde jag att det var -10 ocg jag står utomhus? Kul..
En halv timmes fiskande med magnet och najtråd senare trumferar mina skavda och frostbitna fingrar så till slut med isofixbiten som var sönder!
Fram med svetsen, ut med brandfilten över inredningen, skydda allt runt om, borra två hål och slipa plåtrent för att pluggsvetsa dit pinnen ordentligt
med massa ampere på svetsen, nynna lite på rocket maaaaan 🚀 medan man svetsar precis ovanpå hela bränsletanken som kan säga POFF! 😅
Nå till slut så sitter den där! Isofixfästet är lagat! Baksätet ör ihopbyggt igen, stereon är i fullt bruk, mätarställningen har slutat blinka.
Stapplar in frusen och småirriterad ocg sambon frågar om allt gått bra. 
Jaa-a-då.. (hon kommer ändå inte riktigt förstå vad som krävdes för att få dit en stereo i en bil som har stereo eller sätta i isofixbasenheten i en
bil som har isofix. 

Fredrik Assarsson.
|
|
Goran_O
Alfista
   br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det börjar med ett "ska den verkligen sitta så?" eller "Här har en klåpare varit, det måste jag fixa lite snabbt", blandat med klassikern "Jag ska
bara...". Sen tar det minst 4 timmar och blödande knogar.
Men vad gör man inte för familjen?
Bra kämpat och du sätter 159'an i bättre dager. Är modellen generellt välbyggd, kanske man själv vågar sig på en så småningom. En av de vackraste Alfa
gjort.
Kanon med bilder och förklaringar.
mvh
Goran
Alfahistorik:
|
|