Pages:
1
2
3
4 |
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Schnajdigt! Nu behöver du bara att ta de där högtalarburkarna som
sitter där och spelar halvdan musik och ändra till andra burkar som spelar något mindre halvdan musik... 
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
Jakkeholm01
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2016-11-28
Befinner sig: Märsta
Medlemmen är Offline
|
|
När jag satte i en annan stereo i min så köpte jag en specifik ram som passade utan problem eller modifiering, man får även med en ram som passar runt
som är i samma färg och textur som gamla stereon
Tänkte dock inte på att man kunde dra ut kablarna till blue&me enheten där så det jag gjorde var att ta ur kretskortet ur lådan och dra en antistatisk
ESD påse runt det hela så det fick plats (Varken smart eller optimalt, jag vet)
Dock nu när jag har min "kinastereo" så ser det näst intill original ut och allt sitter som det gjorde original
Jakob Holm
Fiat Uno 45 (Skrotad), Alfa Romeo 75 A-traktor (Såld), P*rsche 944 (Såld), Alfa 159 2.4 q4 (Brukshink), Alfetta V6 Qo - 84 (Projekt)
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Jo jag fick också med stereoram men den passade ju inte i alfans stereohål. Kan ha att göra med att vår bil inte hade navigator, det är olika storlek
och utformning på hålen. Stod bara att den passade 159.
Förutom alla sådana saker så var det rätt smidigt. Alla kontakter passade som tänkt som tur är
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv
      br>
Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline
Humör: Turbo!!!
|
|
Vilken Pioneer? Har varit sugen på att byta vår org stereo sedan vi köpte bilen.
Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-dmh-g220bt.html Den blev det till slut för det var halva priset på den (nästan) under black friday.
Ljudet blev avsevärt mycket bättre och parkopplingen med telefon funkade direkt.
Den är dock inte den senaste modellen eller mest fullspäckade med funktioner. Det är tex ingen nav osv men stöd för backkamera osv osv.
Skitnöjd till priset
Fredrik Assarsson.
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
|
|
Jakkeholm01
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2016-11-28
Befinner sig: Märsta
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Jo jag fick också med stereoram men den passade ju inte i alfans stereohål. Kan ha att göra med att vår bil inte hade navigator, det är olika storlek
och utformning på hålen. Stod bara att den passade 159.
Förutom alla sådana saker så var det rätt smidigt. Alla kontakter passade som tänkt som tur är |
jaha då förstår jag, jag fick frågan om jag skulle ha till Nav eller vanlig när jag köpte mitt på uppsala bilradio
Jakob Holm
Fiat Uno 45 (Skrotad), Alfa Romeo 75 A-traktor (Såld), P*rsche 944 (Såld), Alfa 159 2.4 q4 (Brukshink), Alfetta V6 Qo - 84 (Projekt)
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  | Min har slutat fungera helt spontant vid något tillfälle, eller om det var efter batteribyte. Sjukt störigt. Kommer inte ihåpg proceduren nu för att
få igång öppningen från nyckeln igen, men är rätt säker på att den finns på nätet om du googlar. Tror det var något med att aktivera och avaktrivera i
menyn någon gång, och låsa och stänga några gånger så hoppade det igång. Kändes sjukt slumpartat men har funkat sedan dess.
Du är inte ensam, fick flera märkliga svar när jag sökte efter detta senast. På Alfaowner finns det många 159 ägare med bra tips!
|
Det visade sig att om man håller ner upplåsningsknappen på nyckel, så att rutor och soltak öppnas, därefter låser och låser upp, så funkar bakluckan
igen... Analogt med tutan som gick igång vid vänsterblink på farsans 1750 berlina. Italiensk ström :-)
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Liten uppdatering. Rostlagningsdags. På nåder har besiktningen inte brytt sig om de rostiga trösklarna. Men det går inte hur länge som helst så nu är
det dags.
Bort med de stora hålen och rostblämmorna. Slipa rent, porigt men ok för att svetsa i ny plåt.
Originaldelen mättes upp och ny plåt fick kapas ur. Sedan ”bara” att följa linjerna som ritats ut baserat på originalet.

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
In med plåtarket i kantviken, först göra det smala karossvecket så att det hamnar rätt, därefter steg för steg forma som originalet.
Den kluriga delen är att få till den dubbelkronade böjen i bakkant men in med plåten i sträcken och töja plåten lite runt det området sedan kröka ut
den med hammare och mothåll för att sedan mjukt böja tillbaka närmare hjulhuskanten. En svag S form. Jag gör den formen lite för tydlig för att sedan
när kanten som ska svetsas försiktigt kröks för att få rätt form så rätar resten av plåten ut sig lite lagom.
Sista delen är att vika hjulhuskanten efter rätt linje. Jag gör den simpelt med polygrip, liten vikanvisning åt gången och därefter hammare och
mothåll. In med plåten i krympen och kröka hjulhuskanten så kommer plåten att återgå till sin rötta välvda form igen.
Tyvärr var tröskeln en aning tunn på ett flertal ställen och jag kör tämligen hög strömstyrka så det brände igenom på flertalet ställen. Inte min
bästa svetsning men dugligt.
Återstår att slipa ner fogen och se över om någon svetspor ska svetsas igen efteråt.

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
För att åtgärda rosten fram måste framskärmen bort. Först bort med innerhjulhuset, därefter lossa kofångaren, sedan bort med fästet för kofångaren för
under det sitter två skruvar som håller skärmen.
I bakkant sitter en skruv mellan tröskel och framskärm, lossa den, eller i mitt fall såga av skruvskallen. Innanför filtmattan gömmer sig en skruv
till, bort med den.
Fortsätt lossa alla skruvar ovanpå skärmen i motorrummet. Svär oavbrutet när du kommer till skruven längst bak mot a-stolpen. Lossa huvgångjärnet och
håll huven med ena näven medan du försiktigt flyttar huven de 5mm som krävs för att få plats med något jävla verktyg för att italijönsarna placerade
skruvfan exakt där den inte går att komma åt annars. Lossa skruven, sätt tillbaka guven mot gångjärnet innan armen börjar darra, skruva fast den!
Pusta ut!
Lossa de två skruvarna inuti dörröppningen där de sitter på a-stolpen och sedan ryck i framskärmen och inse att italijönsarna gömde ännu en förbannad
skruv precis vid a-stolpen, 5cm från den som nyss var så bråkig att lossa.
Ja nästa skruv sitter extremt nära den förra och är troligen fullkomligt onödig men ändock, ryck bort gummikudden som är i vägen och lossa den sista
skruven och lyft undan skärmen.

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Kapade ur främre tröskeldelen. Mjuuuuukt!
Kapadr en bit till. Fortfarande brunt men inte så mjukt.
Kapade ytterligare en bit och då var det till slut friskt. Sämre än förväntat här.
Slipde rent allt och la undan tröskelresterna för att malla av.

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Återigen: mäta alla vecken, ritsa ut på ett plåtark, vika smala karossvecket först och därefter börja jobba fram formen neråt mot tröskelbotten.
Därefter började jag knacka fram övre hälften mestadels med hammare och mothåll.
Vecket där framskärmen ska vila mot måste göras relativt djupt så det är bara att mäta, forma, provmontera med framskärm och korrigera.
Med formen korrekt viker jag hjulhuskanten igen med polygrip tills det finns en tydlig vikanvisning och därefter kör jag med hammare och mothåll och
slänger in plåtbiten i krympen och drar ihop hjulhuskanten tills plåten återfått sin rätta form.
Glipan ser helt tokig ut på bild men det är exakt 1mm glipa när plåten hålls med båda händer. Alltid alltid alltid exakt 1mm glipa vid svetsning.
Aldrig mindre, hellre för stor.

[Edited on 2023-10-7 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
|
|
TurboB
Alfista
   br>
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Imponerande. Att du gör så stora komplexa bitar i ett stycke! Min kompetensnivå är inte riktigt där än... Den sista hade jag delat upp i två delar.
Nä, med denna inspiration är det väl dags att släpa sig ut i garaget och göra klart den röda.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
J.Aineland
AP\'s galna samlare
      br>
Registrerad: 2002-6-23
Medlemmen är Offline
|
|
Snyggt jobbat 
Blev dock lite chockad över att se en 159:a med så pass mycket rost.
Är van att se pappas med drygt 6000mil på mätaren. Den är nästan som ny...
Såg rostskydds klibban i rutan på din. Dom har jag tyvärr dålig erfarenhet av.
Oavsett version på klibban har de bilar i min ägo som haft dessa varit de som varit mest rostiga av alla, om man inte räknar med min Bertone...
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  | Imponerande. Att du gör så stora komplexa bitar i ett stycke! Min kompetensnivå är inte riktigt där än... Den sista hade jag delat upp i två delar.
Nä, med denna inspiration är det väl dags att släpa sig ut i garaget och göra klart den röda. |
Tack, snällt sagt. Jag får erkänna att jag får hålla tungan lite rätt i mun på en sådan plåt då det räcker att glömma kompensera plåttjockleken när
man ritar sina streck på ett enda ställe så börjar ju hela alltet krypa iväg. Krymp&sträck och en ordentlig plåtvik är a och o.
Fredrik Assarsson.
|
|
Pages:
1
2
3
4 |