AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Motortemp ostadig 156 jts
ElJonko
Junior Alfista
**

Registrerad: 2020-10-25
Befinner sig: Perstorp
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-10-25 kl 23:40
Motortemp ostadig 156 jts

Hej på er! Har en 156 2.0 jts från 2005 där jag upplever Motortemp som väldigt ostadig. Den går upp till strax under 90 varpå termostat öppnar (termostat precis bytt av mig) och den sjunker ner på strecket mellan 50 o 90 så typ 75-strecket. Sen går den upp till typ 85 o sjunker igen, o samma igen, o samma igen. Efter ca en halvtimme ligger den en bit under 90-strecket så kanske 80-85? Står jag stilla med bilen går det upp strax över 90 varpå fläktarna går igång o kyler ner den till ca 90.

Vad är orsaken? Har inte MES så kan inte dubbelkolla mot dator men är det vanligt och vad är isåfall orsaken?

Tack för input!
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Finnland
Pungsvettig

Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2020-10-26 kl 15:06

Fullt normalt skulle jag säga, på min JTS svänger tempmätaren fram och tillbaka hela tiden. Även efter att ha bytt termostat t.om. en extra gång för att vara säker. Enda gången mätaren är stabilt på 90 grader är under klubbens bandagar. Grundproblemet, eller inte ett proplem eg, är att mätaren är odämpad dvs den visar "sanningen". Kollar man med MES så ser man att tempen verkligen svänger fram och tillbaka hela tiden.

Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2020-10-26 kl 15:08

Utan att sett din bil så låter det ju inte helt onormalt. 156 har den roliga egenheten att ha en temperaturmätare som faktiskt visar temperaturen i kylsystemet, inte en av tillverkaren friserad information. Det genom att "dämpningen" i instrumentet är i sammanhanget liten, dvs du får hänga med när termostaten och kylsystemet jobbar.

I många, framför allt modernare, bilar är tempmätaren hårt "dämpad" och reagerar långsamt på förändringar. Jag gissar för att inte oroa den som kör i onödan...

Sen påverkar säkert placering av givare och allmän konstruktion hur mycket variation det är under körning - men i alla bilar varierar tempen under körning.

Så du kan lugnt köra vidare. Kan ev vara värt att kolla kylarens kondition - 156orna börjar ju bli lite till åren. På min -00a var den närmast att likna vid en julgran framåt trettondagen - bara man petade på lamellerna ramlade de friskt med stora hål efter sig... :cool:

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

Upp till toppen