AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Akut! Löst!
ElJonko
Junior Alfista
**

Registrerad: 2020-10-25
Befinner sig: Perstorp
Medlemmen är Offline

smile.gif Inlagd 2020-10-29 kl 23:05
Akut! Löst!

Nyförvärvet har hittills inte varit så tillförlitligt..

Påväg hem känner jag hur bilen börjar gå riktigt dåligt, typ 3 cylindrar. Blinkande motorlampa o felmeddelande men haltar hem bilen.

Stod först P0300, P0303 o p0304. Raderade dom o startade om, nu bara p0303. Håller sig knappt igång på tomgång o dör nästan om jag gasar. Bytt plats på spole utan framgång, har dock ingen hylsa till att ta bort stift o kolla. Har kopplat ur och i de stora kontaktstyckena på torpedväggen. Låter som att det puffar lite på baksidan av blocket under insug typ, låter som en trasig grenrörspackning.

Vad tror ni? Är spridare kass? Jag tänker att iom det puffar så är det nästan som att där är något slags läck. Jag har haft misstankar om dålig toppackning då den ryker lite även när den är varm o lite vatten verkar försvinna, ser även ut att va nåt slags tätmedel i motorn då oljelocket har nån gråaktig skorpa på insidan o även på kamöverfallet som sitter innanför locket. Precis som om någon hällt i nåt för o försöka täta.

Jag är strandad för tillfället, kan inte köra till jobb eller något så jag behöver få det löst typ NU. Har inte garage eller någon plats att lyfta bilen Heller då jag bor i lägenhet o parkerar i en backe.

[Ändrad 2020-11-1 av ElJonko]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv

Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2020-10-30 kl 01:00

Fyll gärna i var du bor nånstans, kanske finns det någon hjälpsam själ i närheten eller någon riktigt bra verkstad som någon annan använt sig av. Själv är jag inte till så stor mekhjälp då jag bor utomlands.

David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
elCrillo
AlfaRäv

Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: 155 är aldrig fel!

[*] Inlagd 2020-10-30 kl 09:30

Hm. "Gråaktig skorpa..." Bubblar det i expansionskärlet när du startat motorn? Hur ser oljan ut? Är det grå smet på oljelocket? = troligen topplockspackningen då...

[Edited on 2020-10-30 by elCrillo]

Crister Borg

Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2020-10-30 kl 19:34

Gra smet i expansionskarlet ar ju ofta en blast topplockspackning.

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
ElJonko
Junior Alfista
**

Registrerad: 2020-10-25
Befinner sig: Perstorp
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-11-1 kl 01:49

...Efter att ha lirkat loss hela insuget o allt och mätt spridarna med multimeter konstaterades att allt var ok.

Satte ihop o provade starta, nu gick bilen inte ens igång. Fick mig då att börja misstänka bränslepump. Plockade ut bränslepumpsrelä o insprutsreläet framför batteriet, rengjorde de ganska ärgade stiften, satte i dom o vips så var allt som det skulle igen, den går kanon nu!

Glykolen är fin, även den gamla jag tömde ur när jag bytte termostaten va fin. Ingen missfärgning, ingen avgaslukt. Bubblar inte i expansionstanken. Oljan är fin, inte missfärgad.

Jag är bara glad att jag lyckades ordna det :bananana:
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2020-11-1 kl 13:30

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Fyll gärna i var du bor nånstans, kanske finns det någon hjälpsam själ i närheten eller någon riktigt bra verkstad som någon annan använt sig av. Själv är jag inte till så stor mekhjälp då jag bor utomlands.

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten

Upp till toppen