Pages:
1
2 |
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Rädda 156 v6 kombin!
Hej!
Dags att dra igång räddningsinsatsen för en 156 SW, 2,5 V6 med automat. Färgen är den snygga Verde amazona (reservation för stavningen där!!) Beige
skinninredning
Den är i lagom bedagat skick, en del rost om man tittar lite närmare, helt kexig i trösklarna naturligtvis och diverse under...
Vad skall göras?
-Byta kamrem
-Vattenpump
-Multirem
-Laga rost (till en rimlig nivå)
-Byta kyl
-Bromsok bak
-Skivor bak
-Rejäl service, med oljor å filter i alla hål
Målet är att få en hygglig och rolig brukis, jag är otroligt trött på att köra V70!
Vill gärna få hjälp med hur man bäst byter kamrem. Har ingen större lust att sitta å pilla å svära genom luckan i hjulhuset..
Skall man hellre separera främre subframe med hjul å allt, hur komplicerat är det?????
[Ändrad 2020-11-24 av Alfapet]

[Ändrad 2020-11-24 av Alfapet]
[Ändrad 2020-11-24 av Alfapet]
[Ändrad 2020-11-24 av Alfapet]
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
Goran_O
Alfista
   br>
Inlägg: 149
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Vill och kan du göra allting själv - köööör!
Autoalfa vet jag vänder och vrider på motorn i bilen och lyckas byta kamrem, vattenpump och multirem utan att skruva av subframe'en.
Annars kostar kamremssats, vattenpump och multirembyte på "firma", som t ex AutoAlfa, ca 9000 kr. Hedins och liknande tar ungefär det dubbla.
Rostlagningen under bilen, som du beskriver det, och ev. lack av trösklar kostar ca 10000+ kr på "firma". Kanske närmare 15000kr.
Lycka till
Goran
[Ändrad 2020-11-24 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2000-2002 75 TS -89 Vit
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd
|
|
Besar
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 638
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Underbar färg 👍
|
|
josé
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1142
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
AutoAlfa på service och byte av slitdelar - så kommer du ut på vägen snabbt 
Du kommer ändå att ha en del småpyssel att ge dig på vad det lider.
Rostlagning har jag ingen bra rekommendation på.
|
|
bravo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 914
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
finns ingen lucka i hjulhuset för byta kamrem, det kommer du åt ändå, du behöver inte loss subframe osv motorn behöver inte ens vara lös från några
fästa merän det översta staget som sitter i fästet vid fjädertornet.
det är trångt men går hur bra som helst. har gjort åtskilliga sådana byten under mina år som alfa mekaniker.
det du behöver är alla specialvertyg så det blir rätt.
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil  och en 33 4x4 -89 som donator, en
alfa sud L -80, 33 4x4 -89, en alfa sud giardinetta -79 som för närvarande är i norge pga stängda gränser
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se
|
|
George Junior
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1862
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Otroligt läcker bil. Jag hade glatt plöjt ner 40 papp i den och sedan kört den i 10 år till.
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
|
|
Goran_O
Alfista
   br>
Inlägg: 149
Registrerad: 2019-11-11
Befinner sig: Skåne
Medlemmen är Offline
|
|
Jag kan bekräfta dem pengarna, men då ingår även ett kopplingsbyte. Är där själv med min bil, men tror mer på 5 år om jag drar ut på kamremsbytet.
OBS! Jag har lämnat bort kamremsbytet (ca 9000kr), kopplingsbytet (ca 9000 kr) och rostlagning undertill (ca 10000kr).
[Ändrad 2020-11-27 av Goran_O]
Goran Obradovic medlem i CAR
Alfahistorik:
2019- 156 2.5 V6 Berlina -99 Cosmic Blå
2000-2002 75 TS -89 Vit
1997-2000 GTV 2000 -73 Röd
|
|
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  | Vill och kan du göra allting själv - köööör!
Autoalfa vet jag vänder och vrider på motorn i bilen och lyckas byta kamrem, vattenpump och multirem utan att skruva av subframe'en.
Annars kostar kamremssats, vattenpump och multirembyte på "firma", som t ex AutoAlfa, ca 9000 kr. Hedins och liknande tar ungefär det dubbla.
Rostlagningen under bilen, som du beskriver det, och ev. lack av trösklar kostar ca 10000+ kr på "firma". Kanske närmare 15000kr.
Lycka till
Goran
[Ändrad 2020-11-24 av Goran_O] |
__________________
Tack för tipsen Goran,
Tänker göra allt själv, Har tyvärr snäv budget!!
[Ändrad 2020-11-28 av Alfapet]
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Visst är det den snyggaste 156 färgen (möjligen kan den sköna bebisblå från första årsmodellerna diskuteras..)och kombon med skinnet
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av josé  | AutoAlfa på service och byte av slitdelar - så kommer du ut på vägen snabbt 
Du kommer ändå att ha en del småpyssel att ge dig på vad det lider.
Rostlagning har jag ingen bra rekommendation på. |
Tack för input!
Skulle gärna lämna iväg den till Auto alfa och få den på vägen snabbt, särskilt med tanke på den begränsade tid man får i garaget.
Men detta får bli en hemma-restaurering med tanke på min snåla budget, men även tillfredställelsen när man kör den första gången efter att ha fixat
allkt själv -skön känsla!
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  | finns ingen lucka i hjulhuset för byta kamrem, det kommer du åt ändå, du behöver inte loss subframe osv motorn behöver inte ens vara lös från några
fästa merän det översta staget som sitter i fästet vid fjädertornet.
det är trångt men går hur bra som helst. har gjort åtskilliga sådana byten under mina år som alfa mekaniker.
det du behöver är alla specialvertyg så det blir rätt.
|
Oooo hade för mig det fanns en lucka, kanske i mina (mar)drömmar, tänker även ta vattenpumpen, gör det det hela mer komplicerat?
Har tidigare bytt kamrem å vattenpump på 12V med där finns det ju rejält med utrymme, åtminstone på 116 serien...
Tack för dina tips!
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Visst är det en fantastiskt fin bil som börjar bli ganska sällsynt.
10 år är min plan, hade nog hellre haft en manuell dock....
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
Alfapet
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 37
Registrerad: 2015-10-17
Medlemmen är Offline
|
|
Rädda 156 v6 kombin!
Finns det någon som har kamlås å verktyg att hyra ut finns här en tacksam kund!!
Gustaf Schmidt
Onsala
Alfa 156 SW 2,5 v6
Mina ex.
116 gtv -82, 33 Guardinetta 4x4 -87, 116 90 2,5 -85 Blå,116 90 2,5 -85 Silver, 33 16v -90, 164 3,0 -92, 916 Spider 97
|
|
2maz
Alfista
   br>
Inlägg: 155
Registrerad: 2015-4-2
Befinner sig: Bålsta
Medlemmen är Offline
Humör: Bottennotering
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Alfapet  |
Oooo hade för mig det fanns en lucka, kanske i mina (mar)drömmar, tänker även ta vattenpumpen, gör det det hela mer komplicerat?
Har tidigare bytt kamrem å vattenpump på 12V med där finns det ju rejält med utrymme, åtminstone på 116 serien...
Tack för dina tips! |
Vattenpumpen är bara 10 extra skruvar... bör vara enkelt, om alla lossnar utan att gå av. Hur som helst är det lika bra att göra när allt ändå är
loss.
Thomas Bodén
Bålsta
Alfa 156 GTA SW - 04
Meritlista: Sprint 1,5QV - 84; 33 1,7ie TI - 89; 75 3,0 America - 88; 164 3,0 - 90; 33 1,7ie QV 16v Permanent 4 - 92; 156 V6 2,5 - 97; GTV 3,0 - 98;
Alfa 159 2,2 Ti SW - 08; Alfa 166 3,0 24v Distinctive Automatic - 04; Alfa 156 V6 2,5 SW Distinctive -00
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Inlägg: 2972
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
En automat 156'a med rostiga trösklar som du bara tänkt behålla en begränsad tid som brukis...
Innan du fixar något, kör den igenom en besiktigning och se vad dom säger om rosten i trösklarna. isåfall är du beredd laga rosten där ? Gör det
innan du lagar det övriga i motorn.
Dom som tycker man absolut skall fixa alla rostiga gamla alfor vill kanske göra jobbet åt dig ?
Kamlås finns annars för några hundra på ebay. Mätklocka för TDC är ett måste enligt mig. Det är små marginaler i motorn.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524...
|
|
Pages:
1
2 |